Termin | Efterår-vinter 2005-2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, C |
Lærere | Maria Rodin |
Hold | 2005 bi/m |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-04-19 |
Indhold |
NV noter: s. 53-57 (Om fotosyntese, respiration og vækst). s.73-84 (om livets opståen, evolution, pro- og eukaryote celler og transportprocesser). Øvelsesvejledninger: Osmose over kartoffelcellers cellemembran, Fotosyntese og respiration) |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Dette forløb indgår som et del af et NV -forløb i biologi og kemi. Målet er, at eleverne opnår basale studiekompetence i naturvidenskabelige fag herunder erfaring med laboratoriearbejde og rapportskrivning. Eleverne skal opnå viden om prokaryote og eukaryote cellers opbygning og funktion, transportprocesser over cellemembraner samt fotosyntese og respiration.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-21 + s. 27-33 + s. 49 - 50; Nucleus 1996. Øvelsesvejledninger: Puls og blodtryk,Dissektion af svinehjerte. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl.: "Biologi til tiden" s. 29-34 (kost og sundhed), Nucleus 2005. www. netdoktor.dk - artikel om folkesygdomme, grafer,tabeller mm. |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Biologiske emner omkring kost og livsstil danner grundlag for en populærvidenskbalig artikel.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m.fl.:"Biologi til tiden" s. 19-34 (Kost og sundhed); Nucleus 2005. G. Berg: "Biologi for Gymnasiet og HF" s. 32-34 (Enzymer); Munksgaard 1982. Øvelsesvejledninger: Kostundersøgelse,To små eksperimenter med enzymer |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå indsigt i kostens sammensætning, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelsessystemet og udvalgte livsstilssygdomme.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 89-100; Nucleus 1996 |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskaraktere hos kvinden og manden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|