2006m NV Grundforløb

Termin December 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Jesper Ruggaard Mebus
Ove Steen Nielsen
Jan Geertsen
Hold 2006m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-14

NV1 Mad - fødevarer

Indhold Biologi:
Hindkjær, P et. al.(1995): Biologi på tværs. Nucleus forlag, Århus. Side 39-46 & 71-80
Kemi:
Jan Geertsen, "Kemi og fødevarer" (6 sider)

Forsøgsvejledninger:
Forsøg med ananas
Forsøg med papaya
Kemiske stoffer i fødevarer
Tilsætningsstoffer
Kostanalyse

Links:
www.e-nummer.dk (e-numre)
www.foedevarestyrelsen.dk (Positivlisten)
Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 bi/m (Biologi, C)

Andre faglige elementer

NV 2 Vejr og klima (fy, ng)

Indhold Fysik:
Noter til NV, efteråret 2006, kap 2 og 3, side 12-15
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Naturfag for 1. g, 1. udg. 2000, side 16
Søren Halse m.fl.: Naturfagsbogen 1, 2. udg. 1997, side 86-89

Naturgeografi
Geografihåndbogen side 184-190 & 195-204
- strålingsbalance
- det primære vindsystem
- termiske høj og lavtryk
- klima- og plantebælter
- hydrotermfigurer
Eksperiment (ng):
Måling af jordtemperatur i forskellige dybder
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Informationssøgning
  • It
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

- At se, hvordan fysik og naturgeografi sammen kan belyse et kompliceret emne som Vejr og klima.
- At kunne udføre simple eksperimenter
- At beherske simple formler og grafisk afbildning med henblik på at vurdere modeller for sammenhænge.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

NV3 evalueringsforløb: Albedo (fy,ng)

Indhold NG: Udleverede vejledninger
W. Bansgaard (1987): Klima, vejr og menneske. Geografforlaget, Odense. Side 110-111
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • It
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

At evaluere NV

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer