2006n

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2006n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-22

Kropskultur

Indhold Steen Beck og Hanne R.Beck : Gyldensdals Studiebog, 2005, s. 50-51, 53, s. 33-41, s. 78-89

Annie Mygind og Stig Winding : Læs bedre, Dansklærerforeningen, 2003, s. 55-63, s. 70-74,
79-85
Uddrag af lærebogen ”Krop og samfund” Gyldendal 2003, s. 7-33
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Evaluering af læreproces
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Læsning
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Overordnede mål
1. Fagligt indhold/idræt : Eleverne skal lære at lave en kvalificeret rapport (på begynder-niveau) om sammenhængen mellem en udvalgt kropskultur og det omgivende samfund.
2. Studiekompetencer : fokus på læseteknik, lektielæsning, notatteknik, arbejdsformer/gruppearbejde, IT/tekstbehandling, rapportskrivning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 da/n (3n da) (Dansk, A)
  • 2006-8-1 id/nz-2 (3nz id/2) (Idræt, C)

Andre faglige elementer

AT 2: Muskler og kondition

Indhold Per Hindkjær et al.: "Biologi på tværs" s.46-52 + 61-66.
HAX: Vejen til matematik Cs.81-87
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Fags muligheder og begrænsninger
  • Opnå viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Progression

Det er målet at eleverne får behandlet biologiske data med hjælp fra matematikken. Samtidig skal eleverne vælge et emne, de går i dybden med og som skal indeholde begge fagområder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2006-08-01 bi/n (Biologi, C)
  • 2006-08-01 ma/n (Matematik, C)

Andre faglige elementer

6. forløb : AT3 Det moderne gennembrud og industrialiseringen 1870-1900 (dansk/historie)

Indhold

Tekster til AT3 - Det moderne gennembrud og industrialiseringen - litteratur og samfund 1870-1900   Livet på landet - landbefolkningens sociale virkelighed : Dansk : Pontoppidan, Henrik : Bondeidyl (novelle) , 1883, Samlerens antologi bd. 7, Samlerens Forlag, 1979 Historie : Jacobsen, Anette Faye: Familieliv i Danmark. Tekst 33-35. Systime, 1990 2.udg.   Byen og borgerskabet : Dansk : Bang, Herman : af Stuk (romanuddrag) , 1887, Samlerens antologi bd.7, Samlerens Forlag, 1979 Historie : Jacobsen, Anette Faye: Familieliv i Danmark. Tekst 43-45. Systime, 1990 2.udg.   Den politiske magtkamp. Højre-Venstre konflikten/provisorietiden : Dansk : Pontoppidan, Henrik : Den første Gendarm (novelle) , 1890, Folket bliver klasser 1875-1901, Før nu tid,     1982 Historie : Fædrelandet 15.4.1886: Det forenede venstre og den parlamentariske regering. Frigørelse fra fortiden, Gyldendal, 1977 J.B. Estrup: om Valgretten til Landstinget, 1886. Frigørelse fra fortiden, Gyldendal, 1977.   Arbejderbevægelsen : Dansk : Overby, U.P. : Snart dages det (digt/sang) , 1871, Samlerens antologi bd. 7, Samlerens Forlag, 1979 Drachmann, Holger: Engelske Socialister (digt) , 1872, Samlerens antologi bd. 7, Samlerens Forlag, 1979   Pio, L.: Til vore Brødre, Danmarks arbejdere. Socialisten 21.7.1871. Frigørelse fra fortiden, Gyldendal, 1977 Hyldtoft, Ole m.fl.: Det industrielle Danmark 1840-1914. Systime, 1981. s.244-250 (kopi)   Kvindens stilling og sædelighedsfejden : Dansk : Ravnkilde, Adda : En Pyrrhussejr (novelle) , 1884, Da kvinden blev borger, Dansklærer-foreningen, 1983 Historie : Jacobsen, Anette Faye: Familieliv i Danmark. Tekst 43-45. Systime, 1990 2.udg. Mill, Stuart: af Kvindernes Underkuelse (1869). Litteratur bd. 3, Gyldendal, 1984.   Videnskab og religion : Dansk : Jacobsen, I.P. : af Niels Lyhne (romanuddrag) , Dansk litteratur 2, Gjellerup og Gad, 1990 Historie : Darwin, Charles: af Arternes Oprindelse (1859). Romantik og realisme, Systime, 1984 Lund, P.M.: af Det moderne Fritænkeri (1893). Romantik og realisme, Systime, 1984   Industrialiseringen i byen : Dansk : Bang, Herman : Hjemmefra (social reportage) fra Nationaltidende, 1881, Frigørelse fra fortiden - tekster 1870-1890, Gyldendal, 1977 Christensen, Christiann : af En rabarberdreng vokser op (romanuddrag /barndomserin-dringer), 1964 Historie : Jacobsen, Anette Faye: Familieliv i Danmark. Tekst 51-53. Systime, 1990 2.udg.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

AT3 i forlængelse af historisk overblikslæsning. Fordybelse i periodens litteratur og dennes samspil med kultur og samfund/historie.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Projektarbejde

Industrialiseringen og det moderne gennembrud

Indhold Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke: Familieliv i Danmark 1600-1980erne. Systime, 1986 s.28-33; 56-62
Indsigt og udsyn. Systime, 2006. s.58-60; 69-71
Derudover følgende tekster til gruppeopgaver:
Jacobsen, Anette Faye og Anne Løkke: Familieliv i Danmark 1600-1980erne. Systime, 1986 Tekst 33, 34, 35, 43, 44, 45, 53
Darwin: af Arternes oprindelse.
P.M. Lund: Det moderne fritænkeri
Louis Pio: Til vore brødre.
Oestermann: Det forende venstre og den parlamentariske regering.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering

Almene mål

  • Problemformulering

Progression

At give en forståelse for de samfundsændringer der sker i forbindelse med industrialiseringen og den betydning det får for bla. den litterære udvikling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 3: Industrialiseringen og det moderne gennembrud

Indhold
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2006-08-01 da/n (3n da) (Dansk, A)
  • 2007-01-01 hi/n (3n hi) (Historie, A)

Andre faglige elementer

AT4. Myter i amerikansk film, litteratur og politik. Westerns. Diligencen

Indhold

Basic American Values and Beliefs. The Frontier Heritage (fra: Edward N. Kearney et al., The American Way, Prentice hall, 1984)

Land of New Beginnings (David Nye) (fra: Inventing Modern America, Åbent Universitet, 1988)

The American Idea (fra: Eckhard Fiedler et al., America in Close-Up, Longman, 1990)

The Declaration of Independence (fra: Lars Christian Steenberg, American Ideals and Ideal Americans, Systime, 1985)

The American Cowboy (fra: Bitten Arildsen, Chris Ploughels, The Sky's the Limit, Systime, 1984)

The Past Revisited: Bite the Dust, Lone Ranger, Tombstone, How an Outlaw Becomes an American Hero

The West as Fiction: the Tin Star, Shane (ch.14), The Lone Ranger and Tonto

(The Past Revisited og The West as Fiction fra: Cowboys, Myth and Reality, Facts & Fiction, Gjellerup & Gad, 1986)

 

 

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af faglige hjælpemidler
  • Anvendelse af viden om historie, kultur, samfund
  • Indholdsforståelse
  • Overblik og selektion
  • Redegørelse

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

AT4. Myter i amerikansk film, litteratur og politik. Westerns. Diligencen

Indhold

Peter Schepelern: Westerngenren i Peter Schepelern: Film og genre. 1981. Niels Jensen: Westerns i Niels Jensen: Filmkunst. 1991. Jørgen Stegelmann: Mine 100 film.1997. Peter Schepelern: Diligencen i Kosmorama 192. Peter Larsen: småborgeren i kamp (Diligencen) i Filmanalyse.1974. Westernfilmens historie: Cowboys. Myth and reality. Ved Claus Krohn Holm m.fl.1986. Western. DFI.2006. 

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Dramaturgi i produktioner
  • Genrer og programtyper
  • Perspektivering
  • Terminologi i analysen

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT4 Myter i amerikansk film, litteratur og politik

Indhold

Mediefag:

Peter Schepelern: Westerngenren i Peter Schepelern: Film og genre. 1981. Niels Jensen: Westerns i Niels Jensen: Filmkunst. 1991. Jørgen Stegelmann: Mine 100 film.1997. Peter Schepelern: Diligencen i Kosmorama 192. Peter Larsen: småborgeren i kamp (Diligencen) i Filmanalyse.1974. Westernfilmens historie: Cowboys. Myth and reality. Ved Claus Krohn Holm m.fl.1986. Western. DFI.2006.

Engelsk:

Basic American Values and Beliefs. The Frontier Heritage (fra: Edward N. Kearney et al., The American Way, Prentice hall, 1984)

Land of New Beginnings (David Nye) (fra: Inventing Modern America, Åbent Universitet, 1988)

The American Idea (fra: Eckhard Fiedler et al., America in Close-Up, Longman, 1990)

The Declaration of Independence (fra: Lars Christian Steenberg, American Ideals and Ideal Americans, Systime, 1985)

The American Cowboy (fra: Bitten Arildsen, Chris Ploughels, The Sky's the Limit, Systime, 1984)

The Past Revisited: Bite the Dust, Lone Ranger, Tombstone, How an Outlaw Becomes an American Hero

The West as Fiction: the Tin Star, Shane (ch.14), The Lone Ranger and Tonto

(The Past Revisited og The West as Fiction fra: Cowboys, Myth and Reality, Facts & Fiction, Gjellerup & Gad, 1986)

 

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Opnå viden

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2006-08-01 EN/n (3n EN) (Engelsk, A)
  • 2006-08-01 Me/n (3n Me) (Mediefag, B)
  • 2006-08-01 Sa/n (Samfundsfag, B)

Andre faglige elementer

AT 5 "En ubekvem sandhed" - film af Al Gore

Indhold

Geografi:

Naturvidenskabelig metode: "Primus 1" af Føge og Heger s. 74-79 (udleveret i kopi)

NV-mappen s.....

"Alletiders Geografi" s.44-49

Udleverede kopier: s.9,  s.20-24

Artikler: "smeltende gletchere får havet til at stige§  tirsdag den 21. august 2007

 

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At formidle
  • Indsigt i videnskabsteori

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 Me/n (3n Me) (Mediefag, B)
  • 2007-08-01 ng/2n (Naturgeografi, C)

Andre faglige elementer

Al Gore "En ubekvem sandhed"

Indhold

Film: Al Gore "En ubekvem sandhed"

DR2 Tema: Dokumentar. Specielt om den politiske dokumentar. Christoffer Gulbrandsen: Den hemmelige krig (citat). Fogh bag facaden (citat). Michael Moore: Bowling for Columbine (citat).

Endvidere litt. fra genemgang om dokumentar: Den dybdegående dokumentar i TV-emne (Mediefag)

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysemetoder
  • Fakta, fiktion og blandingsformer
  • Genrer og programtyper
  • Perspektivering
  • Terminologi i analysen

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 6: London (studietur)

Indhold

Materialeliste kommer

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • Bidrag til sammenhængende verdensforståelse
  • Opnå viden

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

Andre faglige elementer

AT7: VALG - Mytemotiver i litteraturen

Indhold

Basistekst og perspektiverende:
Sophokles: Kong Ødipus (oversat af Otto Foss), Hans Reitzels Forlag, 1977.

Benn og Jakobsen: Mytemotiver i dansk litteratur - en antologi, Systime 2005, p. 179-185. Aidt: Latter (perspektiverende)

Max Frisch: Homo Faber-uddrag (perspektiverende)

Film: The Voyager - filmatisering af "Homo Faber" (perspektiverende)

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Moderne problemstillinger
  • Tekster og monumenter i antik kontekst og i deres betydning
  • Vise antikkens betydning
  • Væsentlige begreber og tanker

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Symboler
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Tekster og myter (både de, der er gennemgået i undervisningen og de, der er lagt i ressourcerummet) er udvalgt således, at de sammen med religion kan belyse de etiske og eksistentialiske problemstillinger i valgsituationer i menneskelivet. Målet har været at afsøge grænsefeltet mellem den almene myte og den græske myte. Til det brug har vi eksemplarisk undersøgt en nyere dansk novelle, en schweizisk roman og disses (mulige) ophav i Ødipusmyten, som vi kender fra Sophokles. Synopsis og årsprøven i "AT-eksamen" tager udgangspunkt i gruppearbejde om græske myter og den ovenfor nævnte "valgsituation"

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

AT7: Den menneskelige livsverden og dets etiske valg?

Indhold
Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Grundlæggende forståelsesformer
  • Indsigt i videnskabsteori
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2006-08-01 at/n (3n AT) (Almen St. forb., ?)
  • 2007-08-01 ol/2n (Oldtidskundskab, C)
  • 2007-08-01 re/2n (Religion, C)

Andre faglige elementer

AT 8: Videnskab og ansvar

Indhold

I dansk: træning af genre- og metodebevidsthed
Uddrag af Ludvig Holberg: Moralske tanker (kommunikations- og argumentationsanalyse)
Litteraturens veje s. 15-25: biografisk, nykritisk, strukturalistisk, ideologikritisk og psykoanalytisk læsning af H.C. Andersen: Tepotten
Supplerende ark om biografisk, nykritisk og socialhistorisk/ideologikritisk metode, fraPeter Heller Lützen: Analyse og relevans – grundbog i litterær analyse og fortolkning, Dlf. 2003 (forkortet og bearbejdet).
H.C. Andersen: Nattergalen og Skyggen, afprøvning af forskellige litterære analysemetoder.

Desuden synopsisskrivning, mundtlig fremlæggelse mv. jf. overordnet beskrivelse af forløbet

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Genrer
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

AT 8: Videnskab og ansvar

Indhold

Udgangspunkt for forløbet: materialet i Undervisningsministeriets eksempelopgave fra 2006 (”Videnskab og ansvar”).
Fokus på metodebevidsthed, synopsis, talepapir og mundtlig fremlæggelse.
Produkt: Synopsis med fremlæggelse i responsgrupper og ’eksempeleksamen’ på klassen.
Læste tekster på klassen: Indsigt og udsyn kap. 4 og 5 (introduktion til humanvidenskaberne og samfundsvidenskaberne)
Udleverede ark, fælles for dansk og historie:
Om AT-eksamen, synopsis og mundtlig fremlæggelse
Stikord til respons på fremlæggelse af synopser
Gode råd til forårets AT-eksamen

Omfang 36
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Fags muligheder og begrænsninger
  • Indsigt i videnskabsteori

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2006-08-01 da/n (3n da) (Dansk, A)
  • 2007-01-01 hi/n (3n hi) (Historie, A)

Andre faglige elementer