2006n

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2006n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2009-01-09

AT 3: Industrialiseringen og det moderne gennembrud

Indhold
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2006-08-01 da/n (3n da) (Dansk, A)
  • 2007-01-01 hi/n (3n hi) (Historie, A)

Andre faglige elementer

AT 8: Videnskab og ansvar

Indhold

I dansk: træning af genre- og metodebevidsthed
Uddrag af Ludvig Holberg: Moralske tanker (kommunikations- og argumentationsanalyse)
Litteraturens veje s. 15-25: biografisk, nykritisk, strukturalistisk, ideologikritisk og psykoanalytisk læsning af H.C. Andersen: Tepotten
Supplerende ark om biografisk, nykritisk og socialhistorisk/ideologikritisk metode, fraPeter Heller Lützen: Analyse og relevans – grundbog i litterær analyse og fortolkning, Dlf. 2003 (forkortet og bearbejdet).
H.C. Andersen: Nattergalen og Skyggen, afprøvning af forskellige litterære analysemetoder.

Desuden synopsisskrivning, mundtlig fremlæggelse mv. jf. overordnet beskrivelse af forløbet

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Genrer
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

AT 8: Videnskab og ansvar

Indhold

Udgangspunkt for forløbet: materialet i Undervisningsministeriets eksempelopgave fra 2006 (”Videnskab og ansvar”).
Fokus på metodebevidsthed, synopsis, talepapir og mundtlig fremlæggelse.
Produkt: Synopsis med fremlæggelse i responsgrupper og ’eksempeleksamen’ på klassen.
Læste tekster på klassen: Indsigt og udsyn kap. 4 og 5 (introduktion til humanvidenskaberne og samfundsvidenskaberne)
Udleverede ark, fælles for dansk og historie:
Om AT-eksamen, synopsis og mundtlig fremlæggelse
Stikord til respons på fremlæggelse af synopser
Gode råd til forårets AT-eksamen

Omfang 36
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Fags muligheder og begrænsninger
  • Indsigt i videnskabsteori

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Genrer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2006-08-01 da/n (3n da) (Dansk, A)
  • 2007-01-01 hi/n (3n hi) (Historie, A)

Andre faglige elementer