Termin | 2006-08-01 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Naturvidenskabeligt grundforløb |
Lærere |
Jesper Ruggaard Mebus
Jens Bang-Jensen |
Hold | 2006n |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-12-12 |
Indhold |
NVG-noter - s. 3-11, 77-96 "Livets opskrift", Illustreret Videnskab 13 / 2005. "Kend Kemien", Gyldendal. Videofilm: "Biologisk metode 1: Molekylærbiologi DR Computerprogrammer: "Kend Kemien" website: www.kendkemien.gyldendal.dk Øvelsesvejledninger: - Diffusion og cellestørrelse - Osmose i kartofler - Farvestoffer i Blade Arbejdsark: - Ionforbindelser - Molekyler - Saltes opløselighed i vand Opgaver: Fotosyntese, Respiration og C-kredsløb |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til kemi og biologi laboratoriearbejde, herunder laboratoriesikkerhed og laboratorieadfærd.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Naturgeografi Geografihåndbogen side 184-190 & 195-204 - strålingsbalance - det primære vindsystem - termiske høj og lavtryk - klima- og plantebælter - hydrotermfigurer Fysik NV mappen, side 12-14, 21-25ø -Elektromagnetisk stråling, solens spektrum -Temperatur -Varmeenergi: Varmekapacitet Eksperimenter: - Observation af solens og lampers spektre gennem håndspektrometre. - Fællesforsøg: Opvarmning af vand i elkedel. Varmekapacitet indføres. - Elever opvarmer vand med en hånd og måler den tilførte energi. - Bestemmelse af specifik varmekapacitet for et metallod og en sten. (delopgave fysik) Opgaver - Om varmeenergi - afsluttende fællesopgave om vejr og klima: Stråling, varmekapacitet og hydrotermfigurer. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
- At se, hvordan fysik og naturgeografi sammen kan belyse et kompliceret emne som Vejr og klima.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|