2006n NV

Termin 2006-08-01
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Jesper Ruggaard Mebus
Jens Bang-Jensen
Hold 2006n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-12

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

NV 1 Livets opståen og udvikling (ke, bi)

Indhold NVG-noter - s. 3-11, 77-96
"Livets opskrift", Illustreret Videnskab 13 / 2005.
"Kend Kemien", Gyldendal.
Videofilm:
"Biologisk metode 1: Molekylærbiologi DR

Computerprogrammer:
"Kend Kemien" website: www.kendkemien.gyldendal.dk
Øvelsesvejledninger:
- Diffusion og cellestørrelse
- Osmose i kartofler
- Farvestoffer i Blade
Arbejdsark:
- Ionforbindelser
- Molekyler
- Saltes opløselighed i vand

Opgaver:
Fotosyntese, Respiration og C-kredsløb
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Teori/metode

Progression

Introduktion til kemi og biologi laboratoriearbejde, herunder laboratoriesikkerhed og laboratorieadfærd.
Vurdering af eksperimentelle resultater på baggrund af det teoretiske stof.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

NV 2 Vejr og klima (fy, ng)

Indhold Naturgeografi
Geografihåndbogen side 184-190 & 195-204
- strålingsbalance
- det primære vindsystem
- termiske høj og lavtryk
- klima- og plantebælter
- hydrotermfigurer

Fysik
NV mappen, side 12-14, 21-25ø
-Elektromagnetisk stråling, solens spektrum
-Temperatur
-Varmeenergi: Varmekapacitet

Eksperimenter:
- Observation af solens og lampers spektre gennem håndspektrometre.
- Fællesforsøg: Opvarmning af vand i elkedel. Varmekapacitet indføres.
- Elever opvarmer vand med en hånd og måler den tilførte energi.
- Bestemmelse af specifik varmekapacitet for et metallod og en sten. (delopgave fysik)

Opgaver
- Om varmeenergi
- afsluttende fællesopgave om vejr og klima: Stråling, varmekapacitet og hydrotermfigurer.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

Progression

- At se, hvordan fysik og naturgeografi sammen kan belyse et kompliceret emne som Vejr og klima.
- At kunne udføre simple eksperimenter
- At beherske simple formler og grafisk afbildning med henblik på at vurdere modeller for sammenhænge.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer