2005BI/v 1g

Termin Sommer 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, A
Lærere Dorte Lybecker Bruun
Hold 2005 BI/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-24

Fra madens næringsstoffer til cellens molekyler. Fra luftens ilt til hjertets rytme.

Indhold RAM på biologien - et multimedie. Paul paludan-Müller m.fl. Nucleus 2. oplag 2000. s. 7-18, 23 - 36

Øvelse: Mikroskopi
Dissektion af svinehjerte
Blodtryksmåling
Kostundersøgelse

Diverse artikler - medbragt af eleverne
Omfang 28
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Databehandling ved eksperimentelt arbejde
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

At udvikle indlæringsstrategier. At kunne arbejde med formidling af biologiske data og undersøgelsesresultater.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Genetik og genteknologi

Indhold Jens Paludan-Müller m.fl.: RAM på biologien - et mulitimedie. Nucleus 2. oplag 2000. s. 100 - 121.

Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 68-72 Gyldendal uddannelse 2003

Til sidst i forløbet arbejdes der i grupper med forskellige bioteknologiske emner og mundtlig fremlæggelse.

Øvelser:
Nedarvning af nogle egenskaber hos mennesket, Blodtypebestemmelse (R)
Gensplejsning af menneskets insulin-gen - et tørforsøg.
Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Der arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme. Til sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Denne del af forløbet foregår først og fremmest som gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde