Termin | Sommer 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, A |
Lærere | Dorte Lybecker Bruun |
Hold | 2005 BI/v |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-04-24 |
Indhold |
RAM på biologien - et multimedie. Paul paludan-Müller m.fl. Nucleus 2. oplag 2000. s. 7-18, 23 - 36 Øvelse: Mikroskopi Dissektion af svinehjerte Blodtryksmåling Kostundersøgelse Diverse artikler - medbragt af eleverne |
Omfang | 28 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt udvikle indlæringsstrategier. At kunne arbejde med formidling af biologiske data og undersøgelsesresultater. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Jens Paludan-Müller m.fl.: RAM på biologien - et mulitimedie. Nucleus 2. oplag 2000. s. 100 - 121. Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 68-72 Gyldendal uddannelse 2003 Til sidst i forløbet arbejdes der i grupper med forskellige bioteknologiske emner og mundtlig fremlæggelse. Øvelser: Nedarvning af nogle egenskaber hos mennesket, Blodtypebestemmelse (R) Gensplejsning af menneskets insulin-gen - et tørforsøg. |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme. Til sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Denne del af forløbet foregår først og fremmest som gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|