2006u

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2006u
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-22

AT 1: Energi

Indhold Naturfagsbogen 1 af Søren Halse med fl.s.63-64,96-102
Naturfag 1 af Bjørn Felsager m.fl. s.83-87
Kemi 2000 C af Helge Mygind s.40-42
Gyldendals studiebog Af Steen Beck m. fl. s 29-31
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag

Almene mål

  • Informationssøgning
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 BI/u (3u BI) (Biologi, A)
  • 2006-8-1 id/du-1 (3du id/1) (Idræt, C)
  • 2007-01-01 Ke/u (Kemi, B)

Andre faglige elementer

AT 1: Energi

Indhold www.motion-online: Coopertest, kondition og kondital.
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forbedring af egen træningstilstand
  • Sundhed og livsstil

Almene mål

Progression

Mål:
- At forbedre eget konditionsniveau
- At udarbejde en individuel træningsplan og gennemføre træningen gennem en periode
- At reflektere over "mål", "motivation" og "kontinuitet" i relation til træning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

AT 2: Renæssance / Træning af mundtlig kompetence

Indhold "Mennesket" og "Renæssancen". Andersen og Laursen: Billedkunst s.106-110 og 175-183.
"Renaissance". Herbert Pothorn: Styles of Architecture s.68-75
"Idealisme og naturalisme". Else Kai Sass: Kunstforståelse s.21-22
Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk s. 195-200 (om mundtlig fremstilling og retorik).

Engelsk:
Keld B. Jessen, red.: Indsigt og udsyn. Grundbog til almen studieforberedelse. Side 97-102. (Intro til renæssancen)
Ole Bom, red.: Munksgaards engelsk antologi fra 1500 til vor tid. Side 13-18 (Om engelsk middelalder og renæssancelitteratur.)
Anne Gerd Petersen: Words of Love. Futurum, 1992.
Side 6-19. (Balkonscenen fra "Romeo and Juliet).
Derudover vistes balkon scenen fra 3 forskellige udgaver af "Romeo and Juliet"
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2006-08-01 bk/uy (Billedkunst, C)
  • 2006-08-01 da/u (3u da) (Dansk, A)
  • 2006-08-01 En/u (3u En) (Engelsk, B)

Andre faglige elementer

AT 2: Renæssance / Træning af mundtlig kompetence

Indhold Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk s. 195-200 om mundtlig fremstilling og retorik.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Social ulighed i Danmark

Indhold Tal vedr. social ulighed fra Danmarks Statistikbank
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Modeller
  • Problemformulering
  • Projektarbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Social ulighed i Danmark

Indhold

Kompendium omhandlende en beskrivelse af hvorledes div. matematiske modeller kan benyttes til talbehandling og den naturvidenskabelige metode.
Noter om procentregning og indekstal
Danmarks statistikbank.

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Der skal udarbejdes problemstillinger vedr. en udvikling i social ulighed i Danmark. Problemstillingen besvares ud fra materiale, som er tilgængeligt i statistikbanken.
Der skal foretages talbehandling ved brug af IT med brug af matematiske modeller og anvendelse af indekstal og procentregning

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Social ulighed i Danmark

Indhold Kompendium omhandlende en beskrivelse af hvorledes div. matematiske modeller kan benyttes til talbehandling og den naturvidenskabelige metode.
Noter om procentregning og indekstal
Danmarks statistikbank.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At formidle
  • Indsigt i videnskabsteori
  • Opnå viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 Ma/u (Matematik, B)
  • 2006-08-01 sa/u (Samfundsfag, C)

Andre faglige elementer

AT4: Darwin og hans betydning

Indhold

Overvejende IT-baseret materiale:

www.victorianweb.org

Olsen og Sørensen. "Verdens historie 2" Gad, 1993. side 118-135.

Eksempler på problemformuleringer/emner

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Opnå viden
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

  • Informationssøgning
  • It
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Studiemetoder

Progression

At give eleverne mulighed for at udvikle kompetencer mht. vidensindsamling, systematisering af viden, disponering af stof, problemformulering og udformning af synopsis.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 at/u (3u AT) (Almen St. forb., ?)
  • 2006-08-01 BI/u (3u BI) (Biologi, A)
  • 2007-01-01 hi/u (3u hi) (Historie, A)

Andre faglige elementer

AT 5: 1800-tallets historie og litteratur

Indhold

To malerier: Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefont og Christjerne Schobius: Det tabte paradis

Litteraturhåndbogen s. 501-503: Romantikken

Litteraturens veje s. 137-140 (sølvudg.): Romantikken + Romantikkens filosofi

Den hypotetisk-deduktive metode i dansk, introduktion

Adam Oehlenschläger: Hiemvee

Schack Staffeldt: Indvielsen

H.C. Andersen: Klokken

Litteraturens veje s. 194-201 (sølvudg.): Fra Biedermeieridyl til industrisamfund, Kampen for demokrati, En litterær revolution, Romantisk efterklang.

To malerier: Wilh. Marstrand: Fru Gyllembourg oplæser for familien og Edvard Munch: Madonna

Amalie Skram: Af Forraadt

Henrik Ibsen: Et dukkehjem, filmatisering af stykket fra1974 (bearbejdning af Leif Panduro).

Amalie Skram: Karens jul

Henrik Pontoppidan: Ane-Mette

Elevoplæg om selvvalgte emner inden for 1800-tallets historie og litteratur (AT).

Litteraturens veje s. 209-216 (sølvudg.): ”Impressionismen i maleriet” og ”Billeder fra den danske provins: Herman Bang”.
Tekstklip, naturalisme-impressionisme (Henrik Pontoppidan, Amalie Skram, Herman Bang).
Det moderne gennembruds malerkunst (PowerPoint).

Herman Bang: Foran Alteret

          ”           : Frøkenen

          ”           : Pernille

          ”           :Af: Fra Lighuset

          ”           :Branden

          ”           : Returbilletten

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 5: 1800-tallets historie og litteratur

Indhold
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2006-08-01 da/u (3u da) (Dansk, A)
  • 2007-01-01 hi/u (3u hi) (Historie, A)

Andre faglige elementer

AT 6 Studietur

Indhold

Kvantitativ forsæbning af et fedtstof (AT projekt rapport)

Bestemmelse af et fedtstofs indhold af dobbeltbindinger(AT projekt rapport)

Syretallet for fedtstof (AT projekt rapport)

Svovlforbindelser i vin (AT projekt rapport)

Ethanolindholdet i vin (AT projekt rapport)

Alkoholgæring (AT projektrapport)  

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Opnå viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige kulturer
  • It
  • Modeller
  • Projektarbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 BI/u (3u BI) (Biologi, A)
  • 2007-01-01 Ke/u (Kemi, B)

Andre faglige elementer