2006u-AT

Termin 2006-08-01
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Birgit Lund Henriksen
Lars Torup
Rasmus Mejdahl
Signe Poulsen
Bjarne Dinesen
Charlotte Frederiksen
Hold 2006u
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2009-01-09

AT 2: Renæssance / Træning af mundtlig kompetence

Indhold "Mennesket" og "Renæssancen". Andersen og Laursen: Billedkunst s.106-110 og 175-183.
"Renaissance". Herbert Pothorn: Styles of Architecture s.68-75
"Idealisme og naturalisme". Else Kai Sass: Kunstforståelse s.21-22
Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk s. 195-200 (om mundtlig fremstilling og retorik).

Engelsk:
Keld B. Jessen, red.: Indsigt og udsyn. Grundbog til almen studieforberedelse. Side 97-102. (Intro til renæssancen)
Ole Bom, red.: Munksgaards engelsk antologi fra 1500 til vor tid. Side 13-18 (Om engelsk middelalder og renæssancelitteratur.)
Anne Gerd Petersen: Words of Love. Futurum, 1992.
Side 6-19. (Balkonscenen fra "Romeo and Juliet).
Derudover vistes balkon scenen fra 3 forskellige udgaver af "Romeo and Juliet"
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Kultur
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2006-08-01 bk/uy (Billedkunst, C)
  • 2006-08-01 da/u (3u da) (Dansk, A)
  • 2006-08-01 En/u (3u En) (Engelsk, B)

Andre faglige elementer

AT 2: Renæssance / Træning af mundtlig kompetence

Indhold Solveig Bennike m.fl.: Faglige forbindelser i dansk s. 195-200 om mundtlig fremstilling og retorik.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

AT 5: 1800-tallets historie og litteratur

Indhold

To malerier: Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefont og Christjerne Schobius: Det tabte paradis

Litteraturhåndbogen s. 501-503: Romantikken

Litteraturens veje s. 137-140 (sølvudg.): Romantikken + Romantikkens filosofi

Den hypotetisk-deduktive metode i dansk, introduktion

Adam Oehlenschläger: Hiemvee

Schack Staffeldt: Indvielsen

H.C. Andersen: Klokken

Litteraturens veje s. 194-201 (sølvudg.): Fra Biedermeieridyl til industrisamfund, Kampen for demokrati, En litterær revolution, Romantisk efterklang.

To malerier: Wilh. Marstrand: Fru Gyllembourg oplæser for familien og Edvard Munch: Madonna

Amalie Skram: Af Forraadt

Henrik Ibsen: Et dukkehjem, filmatisering af stykket fra1974 (bearbejdning af Leif Panduro).

Amalie Skram: Karens jul

Henrik Pontoppidan: Ane-Mette

Elevoplæg om selvvalgte emner inden for 1800-tallets historie og litteratur (AT).

Litteraturens veje s. 209-216 (sølvudg.): ”Impressionismen i maleriet” og ”Billeder fra den danske provins: Herman Bang”.
Tekstklip, naturalisme-impressionisme (Henrik Pontoppidan, Amalie Skram, Herman Bang).
Det moderne gennembruds malerkunst (PowerPoint).

Herman Bang: Foran Alteret

          ”           : Frøkenen

          ”           : Pernille

          ”           :Af: Fra Lighuset

          ”           :Branden

          ”           : Returbilletten

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Litteratur- og informationssøgning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Sprogbevidsthed
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 5: 1800-tallets historie og litteratur

Indhold
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2006-08-01 da/u (3u da) (Dansk, A)
  • 2007-01-01 hi/u (3u hi) (Historie, A)

Andre faglige elementer