2006uNV

Termin 2006-08-01
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Birgit Lund Henriksen
Signe Johansen
Henrik Svendsen
Lars Torup
Hold 2006u
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-17

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

NV1 solen-lyset- livet

Indhold Kemidelen
Sct Knuds Mappe til NV s.61-71
Kemi af Helge Mygind: s.48-60
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Modeller

Progression

Målet med forløbet var at give eleverne en grundlæggende basisviden i biologi og kemi. Det blev knyttet sammen med emnet :livets opståen og udvikling.
Et af målene med forløbet var, at eleverne fik en fornemmelse for den eksperimentielle tilgang til naturvidenskab.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 BI/u (3u BI) (Biologi, A)
  • 2007-01-01 Ke/u (Kemi, B)

Andre faglige elementer

Stråling og temperatur

Indhold Naturgeografi:
NV-mappen s.22-24, 36-38, 41-50 55-58
Den globale hedetur, Noah s.8-13
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

NV3 Vand,salte og miljø

Indhold Kemidelen
Kemi O af Jens Pilegaard Hansen m. fl. s.47-60
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Informationssøgning
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Progressionen i forhold til NV1 og NV2.
Eleverne arbejder med en individuel opgave, og de har lavet forsøg, der netop belyser deres opgave.
Opgaven i NV 3 bygger på det eleverne har lært i alle NV-forløbene

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 BI/u (3u BI) (Biologi, A)
  • 2007-01-01 Ke/u (Kemi, B)

Andre faglige elementer