2006v

Termin efterår 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Anne-Marie Nordtorp
Hold 2006v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2009-01-16

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Industrialisering/Det moderne gennembrud

Indhold

Ebbe Kuhle:Danmark, Historie, Samfund, Gyldendal, 1989, s. 106-144

Ole Hyltoft et al: Det industrielle Danmark, Systime 1981, s. 335-344

www.pladstilosalle.dk (om arbejderbevægel´sens historie)

Johannes Fibiger m.fl.:Litteraturens veje, Gad 2001, s. 178-185, 192-193, 200-207

af: STUK, Herman Bang

Foran alteret, Herman Bang

Nådsensbrød, Henrik Pontoppidan

af: Et dukkerhjem, Henrik Ibsen

Video om Det moderne gennembrud i dansk litteratur (DR)

Ekskursion til Kbh

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • Bidrag til sammenhængende verdensforståelse
  • Indsigt i videnskabsteori
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

Progression

At forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende verdensforståelse
At vurdere, hvorledes emnet indgår i en historisk sammenhæng (paradigmeskifte)
At vurdere to fags og metoders muligheder og begrænsninger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2006-08-01 da/v (3v da) (Dansk, A)
  • 2007-01-01 hi/v (3v hi) (Historie, A)

Andre faglige elementer

Danmarks industrialisering

Indhold

Haue et al.: Det gamle Danmark, Munksgaard 1983, p. 106-144.

Video: Danmarks industrialisering, Dansk Industri

Ekskursion til København: Klunkehjemmet, Arbejdermuseet, byvandring på Nørrevold, Hirschsprungs samling.

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Historisk bevidsthed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Målet med forløbet var at belyse et litterært emne med den historiske baggrund. Desuden var materialet i høj grad baseret på talmateriale, tabeller og kurver for at eleverne skulle opøve kompetence ift. at læse tabeller o.lign.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning