2006v AT-7

Termin Efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Øjvind Breum Danielsen
Hold 2005v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-10

AT: Det moderne gennembrud i DK: Demokrati og presse, industrialisering, kunst

Indhold af: Litteratyrens veje s. 178-185, 200-209
Video om Det moderne gennembrud
af: Hovedstrømninger i det 19 århundredes litteratur
Nådsensbrød, Henrik Pontoppidan
kopieret materiale om Politiken og forfatningskampen
Et dukkehjem, Henrik Ibsen
Ebbe Kühle: Danmark, Historie, Samfund. Gyldendal, 1989, s. 106-144.
Olaf Søndberg: Den danske revolution 1830-1866. Systime, 1999, s. 42-43, 50-51 & 54-57 (billeder) + s. 115-116 (tekst 23).
Hjemmesiden: www.pladstilosalle.dk om arbejderbevægelsens historie.
Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • Bidrag til sammenhængende verdensforståelse
  • Indsigt i videnskabsteori
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

  • Teori/metode

Progression

Fordybning i sidste halvdel af 1800-tallet ud fra 3 centrale temaer (jf. ovenfor) I forløbet indgår en ekskursion til Kbh. Forløbet afsluttes med en synopsis (individuel), der lægger op til dansk/historieopgaven.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 da/v (Dansk, A)
  • 2005 hi/v (Historie, A)

Andre faglige elementer

AT 11: Videnskab og ansvar

Indhold

Ressourcerum knyttet til den af Undervisningsministeriet stillede eksemplariske prøveopgave.

Deltagende fag: religion og dansk

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • Fags muligheder og begrænsninger
  • Indsigt i videnskabsteori

Almene mål

Progression

at anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem
at anvende indsigt i elementær videnskabsteori til at formulere og reflektere over problemstillinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2005 da/v (Dansk, A)
  • 2007-08-01 re/3v (Religion, C)

Andre faglige elementer

AT11 - videnskab og ansvar

Indhold

Ressourcerum knyttet til den af Undervisningsministeriet stillede eksemplariske prøveopgave.

Poul Storgaard Mikkelsen: Den optimale behandling? – om medicinsk etik, Systime 2001 s. 9-22

Evt. andet materiale som eleverne selv har fundet. 

 

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Etiske problemstillinger
  • Forholdet mellem religion og samfund
  • Fortolkning og vurdering ud fra både religiøse og sekulære synsvinkler
  • Karakteristik, analyse og perspektivering

Almene mål

Progression

Med udgangspunkt i undervisningsministeriete eksemplariske opgave - "Videnskab og ansvar" skal eleverne lave en synopsis samt talepapir hertil. Synopsen tager udgangspunkt i fagene dansk og religion.
Eleverne skal anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem og de skal anvende indsigt i elementær videnskabsteori til at formulere og reflektere over problemstillinger.

I religion arbejdes der med forskellige etiske traditioner og synsvinkler. Denne viden skal være med til at give eleverne baggrund for at vurdere og tage stilling til etiske problemstillinger i forbindelse med nye videnskabelige tiltag.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer