2006y

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Poul Elmelund
Hold 2006y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-19

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Energi, vand og salt

Indhold Biologi:
NV noter:
s.77-82 (Om fotosyntese, respiration og vækst).
s.84-96 (om livets opståen, evolution, pro- og eukaryote celler og transportprocesser).
Øvelsesvejledninger: Osmose over kartoffelcellers cellemembran, Diffusion og cellestørrelse
Kemi
NV-noter s. 65-66
"Kemi 2000C"s.70-80
Note om osmose
Øvelser
"Saltes opløselighed i vand"
"Den kemiske have" Osmose
Opløsning af salte i vand
Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Målet med forløbet er, at eleverne opnår basale studiekompetence i naturvidenskabelige fag herunder erfaring med laboratoriearbejde og rapportskrivning.
I biologidelen arbejdes der med evolution, prokaryote og eukaryote cellers opbygning og funktion, transportprocesser over cellemembraner samt fotosyntese og respiration.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 KE/y (3y KE) (Kemi, A)

Andre faglige elementer