2006z AT

Termin Efterår 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Annelise Buhl Staunstrup
Jens Bang-Jensen
Jesper Bang-Jensen
Hold 2006z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-01-05

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Empiri og databehandling

Indhold Noter
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Tal

Progression

- at introducere eleverne til almen studieforberedelse
- at introducere eleverne til brug af nogle vigtige it programmer
- at introducere eleverne til nogle grundlæggende begreber og arbejdsformer inden for matematik og fysik

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 FY/z (3z FY) (Fysik, A)
  • 2006-08-01 MA/z (3z MA) (Matematik, A)

Andre faglige elementer

Retorik og politik

Indhold Dansk:
Gennemgang af sider om humaniora i AT fra "Indsigt og udsyn"

Kommunikationsmodel fra "Faglige forbindelse", side 17 (Solveig Bennike mfl.)

Pia Kjærsgaards tale ved Dansk Folkepartis årsmøde 2006


Retorikkompendium (hjemmelavet)
Martin Luther King I have a dream fra americanrhetoric.com
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Indsigt i videnskabsteori
  • Opnå viden

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Genrer
  • Lyttestrategi/læsestrategi
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvevaluering
  • Sprogbevidsthed

Progression

Målet er at give en introduktion til klassisk retorik samt den politiske brug af retorikken.

Eleverne skal demonstrere evnen til aktivt at bruge den teoretiske viden både gennem analyse af taler og gennem fremførelse af egen tale.

De skal bygge videre på deres i samfundsfag erhvervede viden om de politiske partier og analyseværktøjet fra dansktimerne (kommunikationssituationsanalyse)

Eleverne skal trænes i mundtlig respons og reglerne herfor.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 da/z (3z da) (Dansk, A)
  • 2006-08-01 En/z (3z En) (Engelsk, B)
  • 2006-08-01 sa/z (Samfundsfag, C)

Andre faglige elementer