2006z NV

Termin 2006-08-01
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Naturvidenskabeligt grundforløb
Lærere Jesper Ruggaard Mebus
Jens Bang-Jensen
Birgit Lund Henriksen
Jakob Damborg
Hold 2006z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-17

NV1 Vejr og klima (fy, ng)

Indhold Fysik
-Elektromagnetisk stråling, solens spektrum
-Tyngdekraft
-Temperatur
-Varmeenergi: Varmekapacitet
-Tryk
Ovenstående er læst i NV mappen, side 12-14, 21-25ø og Spektrum I


Naturgeografi
Geografihåndbogen side 184-190 & 195-204
- strålingsbalance
- det primære vindsystem
- termiske høj og lavtryk
- klima- og plantebælter
- hydrotermfigurer

Eksperimenter:
- Observation af solens og lampers spektre gennem håndspektrometre.
- Fællesforsøg: Opvarmning af vand i elkedel. Varmekapacitet indføres.
- Elever opvarmer vand med en hånd og måler den tilførte energi.
- Bestemmelse af specifik varmekapacitet for et metallod og en sten. (delopgave fysik)
- Fællesforsøg (tryk): en øldåse bliver flad af luftens tryk, trykket af en vandsøjle

Opgaver
- Om elektromagnetisk stråling (bølge og foton model)
- Om varmeenergi
- Om tryk
- afsluttende fællesopgave om vejr og klima: Stråling, varmekapacitet og hydrotermfigurer.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Symboler
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

- At se, hvordan fysik og naturgeografi sammen kan belyse et kompliceret emne som Vejr og klima.
- At kunne udføre simple eksperimenter
- At beherske simple formler og grafisk afbildning med henblik på at vurdere modeller for sammenhænge.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 FY/z (3z FY) (Fysik, A)

Andre faglige elementer

NV 2 vin og vinproduktion

Indhold Kemidelen:
Vi har læst følgende:
Kemi 2000 C-niveau af Helge Mygind: s.47 n.-54
Kemi af Helge Mygind s.48-54
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Modeller
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Eleverne fik emnet belyst både biologisk og kemisk og de fik til opgave at designe et gæringsforsøg med variabel kontrol. Eleverne arbejdede meget selvstændig under forløbet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2007-01-01 Ke/z (3z Ke) (Kemi, B)

Andre faglige elementer

NV3 evalueringsforløb: Albedo (fy,ng)

Indhold - Note om albedo, varmetransport, opgaver.
- Spektrum I, side 188-199 om Varme: Energi under transport.
- Eksperiment (fy): Måling af to metalpladers albedo. Den ene plade er sort, den anden hvid. Pladerne belyses med en halogenlampe og temperaturen af begge måles under opvarmningen. Deraf bestemmes en værdi for pladernes indbyrdes albedo.
- Eksperiment (ng): Papir med toning fra 0% til 100% grå lægges under en lysmåler og det tilbagekastede lys måles. Papiret belyses med en 6V jævnspændingspære. Data analyseres og der laves i Excel en graf over albedo som fkt. af gråtoneskala, idet hvidt papirs albedo sættes til 90%.
NG: Udleverede vejledninger
W. Bansgaard (1987): Klima, vejr og menneske. Geografforlaget, Odense. Side 110-111
Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende modeller og se muligheder og begrænsninger
  • Formidle naturfagsemne
  • Gennemføre praktiske undersøgelser og iagttagelser
  • Perspektivere naturfagene

Almene mål

Progression

At evaluere elevernes undervisning i NV

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2006-08-01 FY/z (3z FY) (Fysik, A)

Andre faglige elementer