2007-01-01 hi/j

Termin sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Hans Henning Rasmussen
Hold 2007-01-01 hi/j (3j hi)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-12-16

Introduktion til faget og til oldtidens historie

Indhold Grubb, Ulrik m.fl.: Overblik, Gyldendal 2005, pp. 9-44
TV-udsendelse: Napoleons felttog i Ægypten
Web-site om Knossos
Web-site om Rosetta-stenen
Omfang 14.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Reflektere historieskabt/historieskabende
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

DANSK OG EUROPÆISK TILVÆRELSESFORSTÅELSE I HISTORISK PERSPEKTIV

Indhold Søndberg, Olaf: Europas historie, Systime 1988, pp. 47-50, 54-63, 69-94, 99 (sp. 2)-103, 105-113, 114-121, 124-126, 141-147
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper

Almene mål

  • Kultur
  • Kulturel identitet
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Klasseundervisning

Renæssancen i Italien i historie, matematik og malerkunst

Indhold Danielsen, Kim B. & Sanne S. Knudsen: Renæssancen. Da mennesket kom i centrum, Systime 2005, pp. 31-42
Sørensen, Ivan Z.: Inden turen går til Firenze, Amanda , pp. 95-97, 110-113, 123-130
http://galileo.rice.edu/gal/medici.html
http://www.historyworld.net/wrldhis/PlainTextHistories.asp?historyid=aa69#720
http://employees.oneonta.edu/farberas/arth/arth110/ARTH110SL4.html
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet

Almene mål

  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Renæssancen i Italien i historie, matematik og malerkunst

Indhold

Danielsen, Kim B. & Sanne S. Knudsen: Renæssancen. Da mennesket kom i centrum, Systime 2005, pp. 31-42
Sørensen, Ivan Z.: Inden turen går til Firenze, Amanda , pp. 95-97, 110-113, 123-130
http://galileo.rice.edu/gal/medici.html
http://www.historyworld.net/wrldhis/PlainTextHistories.asp?historyid=aa69#720
http://employees.oneonta.edu/farberas/arth/arth110/ARTH110SL4.html

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet

Almene mål

  • Hermeneutik
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Pompeii - Bykultur i romersk oldtid

Indhold

Kompendium om "Pompeii"

http://www.harcourtschool.com/activity/pompeii/pmpPomp.html

http://users.ipa.net/~tanker/pompeii.htm

http://www.jhauser.us/pictures/history/Romans/Pompeii/index.html

http://jefferson.village.virginia.edu/pompeii/forummap.html

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Informationssøgning
  • It
  • Kultur

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Pararbejde

Den Franske revolution

Indhold

Nils høffding: Den Franske revolution - bd.1. s.23-30, 36-39, 54-65

Nils Høffding: Den franske revolution bd. 2  s.13-56

Danmarks Riges Grundlov kap VIII

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Danmark i det nittende århundrede

Indhold Kühle, Ebbe: Danmark, historie, samfund , Gyldendal 1989, pp. 85-127 Hyldtoft, Ole et al: Det industrielle Danmark 1840-1914, Systime 1981, pp.193-198, 202-203, 211-215 ”Sønderjyllands historie 1830-1864” fra: http://www.sa.dk/laa/godehistorier/sdjhist/hist.htm http://www.graenseforeningen.dk/artikel/3191 Diverse kilder ang. De slesvigske krige og Højskolebevægelsen Kold, Christen: Tale til …
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Kulturel identitet

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Den russiske revolution

Indhold
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Problemformulering
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde