2005 bk/ab 1g

Termin Sommer 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Billedkunst, C
Lærere Gunvor Lisbeth Kofod
Hold 2005 bk/ab
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-20

Arkitektur – fra fortid til nutid

Indhold Side 122-131 i "Zoom - om at opleve arkitektur", 1999 af Mette Albrechtsen og Elisabeth Reddersen.
www.sophie.suite.dk
Side 4-9 i "Arkitektur", red. af Kristina Adsersen og Jannie Bendsen. Udgivet af Dansk Arkitekturcenter 2002.
Uddelte noter.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Læsning
  • Portefølje

Progression

Forklare hvad arkitektur er for noget.
Skelne gotik og modernisme i arkitekturen gennem analyse af formelle arkitektoniske stilelementer - formalanalytisk synsvinkel
Anvende en skitse og et digitalkamera som et visuelt arbejdsredskab
Fremstille en komposition i balance/ubalance
Producere en visuelt afbalanceret PowerPoint og kommunikere om arkitektur ved hjælp af denne
Belyse magttemaer i arkitekturen ved hjælp af en socialanalytisk synsvinkel.
Knytte an til at eleverne inddrager viden fra andre fag som ex. dansk, historie og samfundsfag i deres forståelse af de viste nedslag i arkitekturhistorien.
Dermed dannede de praktiske og kommunikative øvelser basis for analytisk og teoretisk faglig fordybelse og forståelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Introkuktion til gengivelsesstrategier, farver og billedanalyse

Indhold Side 52-53 "Måltagning med blyant" fra bogen: "Tegning Tone Streg Mellemrum", 1989 af Bodil Høyer.
Side 7-13 "Måder at betragte billeder på" fra bogen: "Blik for billeder" af Susan Woodford, Systime 1989.
Side 79-82 "Nogle betragtninger over form og komposition" fra bogen: "Blik for billeder" af Susan Woodford, Systime 1989.
Udleverede noter.



Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Portefølje

Progression

Skelne mellem forskellige gengivelsesstrategier fra centralperspektiv til nedbrydning af rummets gengivelse i modernismen.
Praktisk og teoretisk arbejde med realistisk gengivelsesstrategi.
Billedanalyse med fokus på farve og komposition.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Farver og billedanalyse - valørkontraster, fabulerende ekspressionisme, COBRA

Indhold Side 137-144 i "Dansk billedkunst - fra magi til galleri" red, af Keld B. Jessen m.fl. Systime 1989.
(læste afsnit: "Fabulerende ekspressionisme", "Masken", "Leg og offer", COBRA - den foruroligende ælling" og "Det beherskede maleri")
Udleverede noter.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje

Progression

Teoretisk og praktisk arbejde med farvediagrammer og valørkontraster.
Formalanalyse med særlig vægt på farverne i udvalgte billeder af Egill Jacobsen, Henry Heerup, Carl- Henning Petersen, Else Alfelt, Agger Jorn og Ejler Bille.
Dermed dannede praktiske og kommunikative øvelser bases for faglig og teoretisk forståelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Skulptur

Indhold Side 74-80 i "Rum tid flade" af Janne Yde og Kirsten Windfeldt Jensen. Gyldendal 1995
Side 16, side 20 og side 38 i "Den globale dialog - primitiv og moderne kunst", Louisiana Revy 26.årgang nr. 3. Maj 1986
Udleverede noter
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster

Almene mål

  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Den italienske renæssance - i teori og praksis

Indhold Side 42- 44 og side 65- 67 i "Billeder og Billedkunst" af Ole Villadsen. Gyldendal 2005
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Analytiske synsvinkler

Indhold Side 41-øverst side 49 i "Billedkunst" af Henrik Scheel og Ole Laursen. Systime 2006
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Portrætter på flere måder

Indhold Side 21-29 i "Blik for billeder" af Susan Woodford, Systime 1989
Side 51(nederst)- side 56(midt)i "Billedkunst - metode kronologi tema" af Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen, Systime 2006
Udleverede ark.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje

Progression

Eleverne skal efter forløbet kunne gøre rede for følgende spørgsmål:
Hvordan kan portrætter se ud?
Hvordan kan man indenfor film og videokunst arbejde med portrættering af individer og grupper?
Hvilken gengivelsesstrategi er valgt og hvorfor?
Hvad er formålet med portrættet?
Hvordan er kunstværket udtryk for den tid, det er skabt i?

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Globalisering

Indhold Side 195 - 207 i "Billedkunst - metode kronologi tema" af Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen, Systime 2006
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje

Progression

Efter forløbet skal eleverne kunne belyse menneskets bevidsthed om det globale både i nyere og ældre værker

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde