» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » 2007-08-01 da/b (1b da) grundforløb

2007-08-01 da/b (1b da) grundforløb

Termin Sommer 2010
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Dorthe Hollmann
Lærerkandidat Sune Weile
Hold 2007-08-01 da/b (2b da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-12-28

Almen sprogforståelse (danskdelen)

Indhold

Solveig Bennike: Faglige forbindelser i dansk. Dansklærerforeingen:

s. 28-40, 51-58

John Mogensen mfl., Danskbogen s. 32-38: skriftsprog og talesprog.

 Diverse øvelser samt tekster fra Faglige forbindelser - antologien

Forløbet indgik i et introduktionsforløb om genre: noveller og lyrik (se dette)

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets funktion og betydning

Almene mål

Progression

Kendskab til sprogets opbygning og funktion

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Dansk i grundforløbet - Introduktion til genre

Indhold

Noveller:

Mads Brenøe: Japan (øvelse)

Mads Brenøe: Fristeren

Jens Blendstrup: Manden der blandt andet var en sko

Herman Bang: Foran Alteret

Jan Sonnergaard: I Kroghs Fisserestaurant

H. C. Andersen: Tepotten (forskellige metoder)

Lyrik: 

 Haiku-digt: En gammel dam (øvelse) - udskiftningsprøven

Marianne Larsen: Og til sidst

Vejrudsigt (dagens vejrudsigt på TV)

Erik Knudsen: Varehuset total (semantiske skemaer)

Litteraturens veje, s. 14-27: At analysere litteratur 

Faglige forbindelser, s. 100-101, 113-115: fremstillingsformer, kompositionstyper,

fortællertyper

Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Normer for mundtlig og skriftlig sprogbrug
  • Sprogets opbygning

Almene mål

Progression

At introducere eleverne til genrebegrebet med fokus på noveller og lyrik. Desuden arbejdes med analyse og fortolkning, herunder forskellige metoder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Historisk læsning: saga

Indhold

Litterturens veje (2004), s. 32-45: Den norrøne digtning.

Lydeksempel fra Internettet: oldnordisk

Af: Egil Skallagrimssons saga: om Eigils ungdom

Den historiske tid: Vikingetiden og myter

Værk 1: Ravnkel Frøjgodes saga (Falkenstjerne bd. 1)

af: Arven (filmklip)

Skr. opgave: referat

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Dansk litteratur med perspektiv til verdenslitteraturen
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Folkeviser

Indhold

Baggrundsstof:
Litteraturhåndbogen s.

Folkeviser:
Ebbe Skammelsøn
Germand Gladensvend
Jomfru i fugleham
Ridderens runeslag

Andre tekster:
Ebbe Skammelsøn (Rap)

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • Tekstanalyse

Progression

Målet med forløbet er at udvikle elevernes analytiske sans, og at introducere forskellige fortolkningsmæssige tilgange. Samtidig er det en introduktion til den litteraturhistoriske side af danskfaget.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning