Termin | Sommer 2010 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Dansk, A |
Lærere |
Dorthe Hollmann
Lærerkandidat Sune Weile |
Hold | 2007-08-01 da/b (2b da) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-12-28 |
Indhold |
Solveig Bennike: Faglige forbindelser i dansk. Dansklærerforeingen: s. 28-40, 51-58 John Mogensen mfl., Danskbogen s. 32-38: skriftsprog og talesprog. Diverse øvelser samt tekster fra Faglige forbindelser - antologien Forløbet indgik i et introduktionsforløb om genre: noveller og lyrik (se dette) |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKendskab til sprogets opbygning og funktion |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Noveller: Mads Brenøe: Japan (øvelse) Mads Brenøe: Fristeren Jens Blendstrup: Manden der blandt andet var en sko Herman Bang: Foran Alteret Jan Sonnergaard: I Kroghs Fisserestaurant H. C. Andersen: Tepotten (forskellige metoder) Lyrik: Haiku-digt: En gammel dam (øvelse) - udskiftningsprøven Marianne Larsen: Og til sidst Vejrudsigt (dagens vejrudsigt på TV) Erik Knudsen: Varehuset total (semantiske skemaer) Litteraturens veje, s. 14-27: At analysere litteratur Faglige forbindelser, s. 100-101, 113-115: fremstillingsformer, kompositionstyper, fortællertyper |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At introducere eleverne til genrebegrebet med fokus på noveller og lyrik. Desuden arbejdes med analyse og fortolkning, herunder forskellige metoder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litterturens veje (2004), s. 32-45: Den norrøne digtning. Lydeksempel fra Internettet: oldnordisk Af: Egil Skallagrimssons saga: om Eigils ungdom Den historiske tid: Vikingetiden og myter Værk 1: Ravnkel Frøjgodes saga (Falkenstjerne bd. 1) af: Arven (filmklip) Skr. opgave: referat |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundsstof: Folkeviser: |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med forløbet er at udvikle elevernes analytiske sans, og at introducere forskellige fortolkningsmæssige tilgange. Samtidig er det en introduktion til den litteraturhistoriske side af danskfaget. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|