2007-08-01 da/m (1m da)

Termin Grundforløb efterår 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Dansk, A
Lærere Mette Wolfhagen Linnebjerg
Hold 2007-08-01 da/m (2m da)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-12-29

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Introduktion til litteratur-, drama- og medieanalyse

Indhold

Novelleanalyse:

Bennike, Nyborg og Hammer: Faglige forbindelser s.99-102, 113-115, 216-226 (analyse og fortolknings stil)

Camilla Christensen: "Veninder", Naja Maria Aidt: "Som englene flyver", Anders Bodelsen: "Harlekins millioner", Jan Sonnergaard: "Kimono mit hus"

Lyrikanalyse:

Bennike, Nyborg og Hammer: Faglige forbindelser s. 39-42 (billedsprog ifm. AP)

Jørgensen og Mosegaard: Danskfagets håndbog s. 114-125 (om lyrik)

Litteraturens veje: leksikonafsnit om metrik

J.P. Jacobsen: "Marine", Tom Kristensen: "Det blomstrende Slagsmål"

Filmanalyse:

Ole Chr. Madsen: "Nordkraft"

Anmeldelser: Kim Skotte: "Nordkraft", Politiken d. 4.3.2005, "Nordkraft", Information d. 4.3.2005, "Nordkraft", Weekendavisen d. 4.3.2005

 Semantik (i forbindelse med AP)

Bennike, Nyborg og Hammer: Faglige forbindelser s. 28-38

Aage Hermann: "Græd ikke så aflangt", Astrid Saalbach: "Kødet", Peter Seeberg: "Biografi af en snegl"

Omfang 33
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Anvendelse af mundtlige og skriftlige genrer
  • Medietekster
  • Mundtlig og skriftlig udtryksfærdighed
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Forskellige arbejdsformer
  • Genrer
  • Gruppearbejde
  • Kulturel identitet
  • Læringsstrategier
  • Læsning
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Tekstanalyse
  • Tekstfortolkning
  • Teori/metode

Progression

Gennem en præsentation af danskfagets områder og metoder bliver eleverne bekendte med det, de skal arbejde med.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde