» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » 2007-08-01 hi/m (1m hi) grundforløb

2007-08-01 hi/m (1m hi) grundforløb

Termin Sommer 2010
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Historie, A
Lærere Dorthe Hollmann
Hold 2007-08-01 hi/m (2m hi)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-12-28

Introduktion til historie

Indhold

Kompendium:

Henrik Bonne Larsen: Introduktion til historie, s. 10-15, 57

Om periodisering

Værkstøjskasse (kildekritik)

Løg el. fakta: Jeppe Nybroe i Irak

Jessica Lynch "Historien om den utrolige helt" div. tekster

CCN - tv- raportage fra Lynch

Benægtere af historien

WM i Sverige - sandt eller falsk

 

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Forskelligartet materiale, metodisk/kritisk/dokumentere om brug af historien
  • Reflektere historieskabt/historieskabende

Almene mål

Progression

at kunne forholde sig til historien kildekritisk

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Europæisk middelalder

Indhold

Litteratur:

Peter Frederiksen, Grundbog til historieverdenshistorie indtil 1750, 111-123 samt:

Kilde: Pave Gregors diktat, s. 132-133,

Kilde: Benediktinerreglen, s. 128-132,

Kilde: 32 s. 138-141                     

Kilde: 36, s. 148-149

Filmklip fra Rosens navn

Torben Peter Andersen, Historiens kernestof, 40-43, 51-53

Div. billeder vedr. pesten

      

 

     

   

               

Kilde: Pesten i Firenze, s. 154-156

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil materielle forhold og mentalitet
  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet

Almene mål

Progression

at kunne opstille en "forklaringskæde", herunder lære taksonomiske niveauer og deres betydning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Antikken i Grækenland og Romerriget

Indhold

Peter Frederiksen m.fl., Grundbog til historie - Verdenshistorien indtil 1750:

s. 43-50, 75-87 samt tekst 11 og 12 (om demokratiet)

Om græske filosoffer: oplæg og søgning på nettet: Den varme stol (øvelse)

Hans-Kurt Gade m.fl., Europas vej, s. 16-17

Elevoplæg om Rommeriget (mundtlig formidling)

 

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare måder forme, styre samfundKonsekvenser for individet
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Viden forskellige samfundsformer

Almene mål

Progression

at opnå viden om udviklingslinier og styreformer i antikken samt at kunne prespektivere til nutiden.
At kunne opstille problemstillinger
at kunne fremlægge historiske problemstillinger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde