Termin | sommer 2010 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Almen studieforberedelse |
Lærere | Jette Høj-Larsen... |
Hold | 2007u |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2009-01-18 |
Indhold |
Clive Gifford: ’Doping og sport’, afsnittet ’Iltforøgende doping’, s. 24-25. Forlaget Flachs 2004 ’Konditalstabel – Hvad er et godt kondital?’ www.motion-online.dk Thomas Møller Kristensen: ’Et svært budskab’ 3.8.2007 http://jp.dk/morgenavisen/sport/article 1028895.ece Troels Wolf m. fl.: ’Kap 2: Kønsforskelle i kredsløbskondition Idræt C – supplerende artikler’ www.idraet.gyldendal.dk 2005 |
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Udføre enkel fysiologisk test (Bib-test)
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Læste tekster: |
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
B. Jacobsen m. fl. "Liv i Danmark" forlaget Columbus 2005. Kapitel 8: Samfundsfaglig metode, s. 148 - 168. Politiken 12/8 - 07, Hans Bonde: "Ikaros fra Tølløse" |
Omfang | 10.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er, at eleverne på baggrund af samfundsfaglig survey-metode gennemfører en menings- og adfærdsmåling om fænomente "doping". Elevgrupperne vælger selv deres respondenter og argumenterer for hvorfor netop disse respondenter er udvalgt. Efter optælling præsenteres de væsentligste resultater og relevante fænomen/årsagssammenhænge søges forklaret. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Læste tekster: |
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Opnå viden om et emne ved at kombinere flere fag.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Christiansen, P.: Århundredets retssag: Scopes Abe Retssagen. Naturens Verden (9/2006) side 18-30. Christensen, B., H. Greve & S. Sporring (1968): Biologisk Forskning – fra molekyle til menneske. Side 644-648 & 770-771. Jesper Ruggaard Mebus (2008): Noter om arvelighed. 5 sider. Jesper Ruggaard Mebus (2008): Opgaver om arvelighed. 4 sider. Rapportvejledning. State vs. John Scopes, artikel af Douglas O. Linder: http://www.law.umkc.edu/faculty/projects/ftrials/scopes/evolut.htm Tidslinie: http://www.pbs.org/wgbh/evolution/religion/revolution/ed_pop.html US Judge Rejects Intelligent Design, radioprogram: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=5063317 Teaching Evolution: A State-by-State Debate, artikel: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=5063317 Matematik: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1. Forlaget HAX (1. udgave, 4. oplag 2007) side 114-119 (samt aktivitet om normalfordeling af terningers/chokoladeknappers vægt på s. 120). Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB2. Forlaget HAX (1. udgave, 2. oplag 2007) side 147-159 (samt opgaverne 352 + 354 på s. 162). Jesper Ruggaard Mebus (2008): Opgaver om arvelighed, 4 sider (opgaverne 3 + 9). |
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Christiansen, P.: Århundredets retssag: Scopes Abe Retssagen. Naturens Verden (9/2006) side 18-30. Christensen, B., H. Greve & S. Sporring (1968): Biologisk Forskning – fra molekyle til menneske. Side 644-648 & 770-771. Jesper Ruggaard Mebus (2008): Noter om arvelighed. 5 sider. Jesper Ruggaard Mebus (2008): Opgaver om arvelighed. 4 sider. Rapportvejledning. State vs. John Scopes, artikel af Douglas O. Linder: http://www.law.umkc.edu/faculty/projects/ftrials/scopes/evolut.htm Tidslinie: http://www.pbs.org/wgbh/evolution/religion/revolution/ed_pop.html US Judge Rejects Intelligent Design, radioprogram: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=5063317 Teaching Evolution: A State-by-State Debate, artikel: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=5063317 Matematik: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1. Forlaget HAX (1. udgave, 4. oplag 2007) side 114-119 (samt aktivitet om normalfordeling af terningers/chokoladeknappers vægt på s. 120). Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB2. Forlaget HAX (1. udgave, 2. oplag 2007) side 147-159 (samt opgaverne 352 + 354 på s. 162). Jesper Ruggaard Mebus (2008): Opgaver om arvelighed, 4 sider (opgaverne 3 + 9). |
Omfang | 30 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Materiale for matematikdel |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionStikprøver / Hypotesetest (t-test og chi-i-anden-test) / Normalfordeling |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Danskdelen: Amalie Skram: ”Karens Jul” (Spurvesol bind 2 side 197-201samt side 221-224 i Litteraturens Veje (Fra og med Kvinderne og det moderne gennembrud til Forfatningskampen og litteraturen). Herman Bang: ”Frøkenen” (kopi) samt side 209-216 i Litteraturens Veje. J.P. Jacobsen: ”Marie Grubbe” side 120-126 i Falkenstjerne bind 2, samt side 201-209 i Litteraturens Veje. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal opnå dybere kendskab til tiden omkring det moderne gennembrud og stifte bekendskab med nogle af tidens forfattere. Derudover skal de kunne skille naturalisme og impressionisme fra hinanden og kunne genkende stiltræk fra disse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Kühle, Danmark, Historie, Samfund, side 106-112, Gruppearbejde side 101-102, 104-105, 113-127, 141-144 E. Kühle, Familieliv i Danmark, Gyldendal, 1991, side 215-219 Kjærsgaards Danmarkshistorie ca. 1850-1900, video H, Haue, J. Olsen, J. Aarup-Kristensen, Det Moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard, 1995, side 41-47 Primus 1, side 120-122 om problemformuleringer og synopsis, P. Føge, B. Hegner, Primus 2, systime 2006, side 103-109 |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at se en historisk periode fra to fags forskellige synsvinkler for at forstå fagenes forskelligheder. Desuden fokus på studiekompetencen opgaveskrivning, med særligt fokus på problemformulering og problemstillinger og introduktion til synopsis-skrivning. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Kühle, Danmark, Historie, Samfund, side 106-112, Gruppearbejde side 101-102, 104-105, 113-127, 141-144 E. Kühle, Familieliv i Danmark, Gyldendal, 1991, side 215-219 Kjærsgaards Danmarkshistorie ca. 1850-1900, video H, Haue, J. Olsen, J. Aarup-Kristensen, Det Moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard, 1995, side 41-47 Primus 1, side 120-122 om problemformuleringer og synopsis, P. Føge, B. Hegner, Primus 2, systime 2006, side 103-109 |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet er at se en historisk periode fra to fags forskellige synsvinkler for at forstå fagenes forskelligheder. Desuden fokus på studiekompetencen opgaveskrivning, med særligt fokus på problemformulering og problemstillinger og introduktion til synopsis-skrivning. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|