2007u

Termin sommer 2010
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Jette Høj-Larsen...
Hold 2007u
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2009-01-18

AT 1 Doping

Indhold

Clive Gifford: ’Doping og sport’, afsnittet ’Iltforøgende doping’, s. 24-25. Forlaget Flachs 2004

’Konditalstabel – Hvad er et godt kondital?’ www.motion-online.dk

Thomas Møller Kristensen: ’Et svært budskab’ 3.8.2007 http://jp.dk/morgenavisen/sport/article 1028895.ece

Troels Wolf m. fl.: ’Kap 2: Kønsforskelle i kredsløbskondition   Idræt C – supplerende artikler’ www.idraet.gyldendal.dk 2005

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Udføre enkel fysiologisk test (Bib-test)

Forståelse af begreberne kondition,kondital og aerob træning.

Kendskab til begreber som træning, livsstil og idrætsvaner, samt etik.

At perspektivere kernestof om doping via samspil med biologi og samfundsfag og herigennem forstå idrætsfagets tværfaglige karakter (natur, sundhed, humnaiora og samfund)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT1 Doping

Indhold

Læste tekster:
Samfundsfag B. Jacobsen m. fl. "Liv i Danmark" forlaget Columbus 2005. Kapitel 8: Samfundsfaglig metode, s. 148 - 168.  Politiken 12/8 - 07, Hans Bonde: "Ikaros fra Tølløse"
Politiken 1/9 - 98, Lars Bøgeskov: "Amerikanere er klar til at dope sig ihjel"
Berlingske Tidende 1/4 - 03, Trine Munk-Petersen: "De kan bare komme an, motionister skyder genvej
Antidoping Danmark: Lov om forbud mod visse dopingmidler Biologi Erik og Lotte Tybjerg-Pedersen (1999): Krop og træning (3 udgave). Side 6-15. Gyldendal. www.motion-online.dk Hæmatokrit og EPO. 070815. Jesper Mebus: Vejledning Rhymings Steptest.   Idræt Clive Gifford: ’Doping og sport’, afsnittet ’Iltforøgende doping’, s. 24-25. Forlaget Flachs 2004 ’Konditalstabel – Hvad er et godt kondital?’ www.motion-online.dk Thomas Møller Kristensen: ’Et svært budskab’ 3.8.2007 http://jp.dk/morgenavisen/sport/article 1028895.ece Troels Wolf m. fl.: ’Kap 2: Kønsforskelle i kredsløbskondition   Idræt C – supplerende artikler’ www.idraet.gyldendal.dk 2005

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 1 Doping

Indhold

B. Jacobsen m. fl. "Liv i Danmark" forlaget Columbus 2005. Kapitel 8: Samfundsfaglig metode, s. 148 - 168. 

Politiken 12/8 - 07, Hans Bonde: "Ikaros fra Tølløse"
Politiken 1/9 - 98, Lars Bøgeskov: "Amerikanere er klar til at dope sig ihjel"
Berlingske Tidende 1/4 - 03, Trine Munk-Petersen: "De kan bare komme an, motionister skyder genvej
Antidoping Danmark: Lov om forbud mod visse dopingmidler

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
  • Avende fagets terminologi
  • Formidle modeller, tabeller og diagrammer
  • Påvise sammenhænge mellem variable

Almene mål

Progression

Målet er, at eleverne på baggrund af samfundsfaglig survey-metode gennemfører en menings- og adfærdsmåling om fænomente "doping". Elevgrupperne vælger selv deres respondenter og argumenterer for hvorfor netop disse respondenter er udvalgt. Efter optælling præsenteres de væsentligste resultater og relevante fænomen/årsagssammenhænge søges forklaret.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT 1

Indhold

Læste tekster:
Samfundsfag B. Jacobsen m. fl. "Liv i Danmark" forlaget Columbus 2005. Kapitel 8: Samfundsfaglig metode, s. 148 - 168.  Politiken 12/8 - 07, Hans Bonde: "Ikaros fra Tølløse"
Politiken 1/9 - 98, Lars Bøgeskov: "Amerikanere er klar til at dope sig ihjel"
Berlingske Tidende 1/4 - 03, Trine Munk-Petersen: "De kan bare komme an, motionister skyder genvej
Antidoping Danmark: Lov om forbud mod visse dopingmidler Biologi Erik og Lotte Tybjerg-Pedersen (1999): Krop og træning (3 udgave). Side 6-15. Gyldendal. www.motion-online.dk Hæmatokrit og EPO. 070815. Jesper Mebus: Vejledning Rhymings Steptest.   Idræt Clive Gifford: ’Doping og sport’, afsnittet ’Iltforøgende doping’, s. 24-25. Forlaget Flachs 2004 ’Konditalstabel – Hvad er et godt kondital?’ www.motion-online.dk Thomas Møller Kristensen: ’Et svært budskab’ 3.8.2007 http://jp.dk/morgenavisen/sport/article 1028895.ece Troels Wolf m. fl.: ’Kap 2: Kønsforskelle i kredsløbskondition   Idræt C – supplerende artikler’ www.idraet.gyldendal.dk 2005

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

Progression

Opnå viden om et emne ved at kombinere flere fag.
Forstå enkeltfaglig viden som et bidrag til en sammenhængende verdensforståelse
Lære at foretage valg, afgrænsning og præcisering med det produkt, som skal præsenteres ved evalueringen.
Faglig progression: Fra at præsentere og dokumentere facts til at kunne diskutere dem i en større sammenhæng.
Anvende indsigt i elementære videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2007-08-01 BI/u (2u BI) (Biologi, A)
  • 2007-08-01 sa/1u (Samfundsfag, C)
  • 2007-8-1 id/bu-1 (2bu id/1) (Idræt, C)

Andre faglige elementer

AT2 - Darwinisme -ID - Kreationisme

Indhold

Christiansen, P.: Århundredets retssag: Scopes Abe Retssagen. Naturens Verden (9/2006) side 18-30. Christensen, B., H. Greve & S. Sporring (1968): Biologisk Forskning – fra molekyle til menneske. Side 644-648 & 770-771. Jesper Ruggaard Mebus (2008): Noter om arvelighed. 5 sider. Jesper Ruggaard Mebus (2008): Opgaver om arvelighed. 4 sider. Rapportvejledning. State vs. John Scopes, artikel af Douglas O. Linder: http://www.law.umkc.edu/faculty/projects/ftrials/scopes/evolut.htm Tidslinie: http://www.pbs.org/wgbh/evolution/religion/revolution/ed_pop.html US Judge Rejects Intelligent Design, radioprogram: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=5063317 Teaching Evolution: A State-by-State Debate, artikel: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=5063317   Matematik: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1. Forlaget HAX (1. udgave, 4. oplag 2007) side 114-119 (samt aktivitet om normalfordeling af terningers/chokoladeknappers vægt på s. 120). Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB2. Forlaget HAX (1. udgave, 2. oplag 2007) side 147-159 (samt opgaverne 352 + 354 på s. 162). Jesper Ruggaard Mebus (2008): Opgaver om arvelighed, 4 sider (opgaverne 3 + 9).

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2007-08-01 BI/u (2u BI) (Biologi, A)
  • 2007-08-01 En/u (2u En) (Engelsk, B)
  • 2007-08-01 Ma/u (2u Ma) (Matematik, B)

Andre faglige elementer

AT2 - Darwinisme -ID - Kreationisme

Indhold

Christiansen, P.: Århundredets retssag: Scopes Abe Retssagen. Naturens Verden (9/2006) side 18-30. Christensen, B., H. Greve & S. Sporring (1968): Biologisk Forskning – fra molekyle til menneske. Side 644-648 & 770-771. Jesper Ruggaard Mebus (2008): Noter om arvelighed. 5 sider. Jesper Ruggaard Mebus (2008): Opgaver om arvelighed. 4 sider. Rapportvejledning. State vs. John Scopes, artikel af Douglas O. Linder: http://www.law.umkc.edu/faculty/projects/ftrials/scopes/evolut.htm Tidslinie: http://www.pbs.org/wgbh/evolution/religion/revolution/ed_pop.html US Judge Rejects Intelligent Design, radioprogram: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=5063317 Teaching Evolution: A State-by-State Debate, artikel: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=5063317   Matematik: Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1. Forlaget HAX (1. udgave, 4. oplag 2007) side 114-119 (samt aktivitet om normalfordeling af terningers/chokoladeknappers vægt på s. 120). Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB2. Forlaget HAX (1. udgave, 2. oplag 2007) side 147-159 (samt opgaverne 352 + 354 på s. 162). Jesper Ruggaard Mebus (2008): Opgaver om arvelighed, 4 sider (opgaverne 3 + 9).

Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT2 - Darwinisme -ID Kreationisme (matematikdel)

Indhold

Materiale for matematikdel
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik B2, kap. 4 (s. 147-159) (samt opgaverne 352 + 354 på s. 162)
Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: Vejen til Matematik AB1, kap. 3 (s. 114-119) (samt aktivitet om normalfordeling af terningers/chokoladeknappers vægt på s. 120)
Jesper Ruggaard Mebus (2008): Opgaver om arvelighed, 4 sider (opgaverne 3 + 9)
CAS-værktøjer
TI89: t-test og chi-i-anden-test

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende it til problemløsning
  • Anvende statistiske metoder og modeller
  • Gennemføre matematiske ræsonnementer
  • Håndtere formler og anvende symboler
  • Matematisk modellering med anvendelse af
  • Viden om matematikanvendelse

Almene mål

Progression

Stikprøver / Hypotesetest (t-test og chi-i-anden-test) / Normalfordeling

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT3: Det moderne gennembrud.

Indhold

Danskdelen: Amalie Skram: ”Karens Jul” (Spurvesol bind 2 side 197-201samt side 221-224 i Litteraturens Veje (Fra og med Kvinderne og det moderne gennembrud til Forfatningskampen og litteraturen).

Herman Bang: ”Frøkenen” (kopi) samt side 209-216 i Litteraturens Veje.   J.P. Jacobsen: ”Marie Grubbe” side 120-126 i Falkenstjerne bind 2, samt side 201-209 i Litteraturens Veje.

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse og fortolkning
  • Samspil mellem litteratur, kultur og samfund

Almene mål

Progression

Eleverne skal opnå dybere kendskab til tiden omkring det moderne gennembrud og stifte bekendskab med nogle af tidens forfattere. Derudover skal de kunne skille naturalisme og impressionisme fra hinanden og kunne genkende stiltræk fra disse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

AT3:Danmarks industrialisering og det moderne gennembrud

Indhold

Kühle, Danmark, Historie, Samfund, side 106-112, Gruppearbejde side 101-102, 104-105, 113-127, 141-144

E. Kühle, Familieliv i Danmark, Gyldendal, 1991, side 215-219

Kjærsgaards Danmarkshistorie ca. 1850-1900, video

H, Haue, J. Olsen, J. Aarup-Kristensen, Det Moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard, 1995, side 41-47

Primus 1, side 120-122 om problemformuleringer og synopsis,

P. Føge, B. Hegner, Primus 2, systime 2006, side 103-109

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Fags muligheder og begrænsninger
  • Opnå viden
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

Progression

Målet er at se en historisk periode fra to fags forskellige synsvinkler for at forstå fagenes forskelligheder. Desuden fokus på studiekompetencen opgaveskrivning, med særligt fokus på problemformulering og problemstillinger og introduktion til synopsis-skrivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

  • 2007-08-01 at/u (2u AT) (Almen St. forb., ?)
  • 2007-08-01 da/u (2u da) (Dansk, A)
  • 2007-08-01 hi/u (2u hi) (Historie, A)

Andre faglige elementer

AT3: Danmarks industrialisering og det moderne gennembrud

Indhold

Kühle, Danmark, Historie, Samfund, side 106-112, Gruppearbejde side 101-102, 104-105, 113-127, 141-144

E. Kühle, Familieliv i Danmark, Gyldendal, 1991, side 215-219

Kjærsgaards Danmarkshistorie ca. 1850-1900, video

H, Haue, J. Olsen, J. Aarup-Kristensen, Det Moderne Danmark 1840-1992, Munksgaard, 1995, side 41-47

Primus 1, side 120-122 om problemformuleringer og synopsis,

P. Føge, B. Hegner, Primus 2, systime 2006, side 103-109

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analysere samspil menneske, natur, samfund
  • Forklare samfundsmæssige forandringer diskutere periodiseringsprincipper
  • Formulere historiske problemstillinger og nutidsrelatering
  • Indsamle, systematisere informationer
  • Viden udviklingslinier Danmark, Europa, verden. National, regional, europæisk, global

Almene mål

Progression

Målet er at se en historisk periode fra to fags forskellige synsvinkler for at forstå fagenes forskelligheder. Desuden fokus på studiekompetencen opgaveskrivning, med særligt fokus på problemformulering og problemstillinger og introduktion til synopsis-skrivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer