2005 bk/ab Grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Billedkunst, C
Lærere Gunvor Lisbeth Kofod
Hold 2005 bk/ab
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Arkitektur – fra fortid til nutid

Indhold Side 122-131 i "Zoom - om at opleve arkitektur", 1999 af Mette Albrechtsen og Elisabeth Reddersen.
www.sophie.suite.dk
Side 4-9 i "Arkitektur", red. af Kristina Adsersen og Jannie Bendsen. Udgivet af Dansk Arkitekturcenter 2002.
Uddelte noter.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Læsning
  • Portefølje

Progression

Forklare hvad arkitektur er for noget.
Skelne gotik og modernisme i arkitekturen gennem analyse af formelle arkitektoniske stilelementer - formalanalytisk synsvinkel
Anvende en skitse og et digitalkamera som et visuelt arbejdsredskab
Fremstille en komposition i balance/ubalance
Producere en visuelt afbalanceret PowerPoint og kommunikere om arkitektur ved hjælp af denne
Belyse magttemaer i arkitekturen ved hjælp af en socialanalytisk synsvinkel.
Knytte an til at eleverne inddrager viden fra andre fag som ex. dansk, historie og samfundsfag i deres forståelse af de viste nedslag i arkitekturhistorien.
Dermed dannede de praktiske og kommunikative øvelser basis for analytisk og teoretisk faglig fordybelse og forståelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Introkuktion til gengivelsesstrategier, farver og billedanalyse

Indhold Side 52-53 "Måltagning med blyant" fra bogen: "Tegning Tone Streg Mellemrum", 1989 af Bodil Høyer.
Side 7-13 "Måder at betragte billeder på" fra bogen: "Blik for billeder" af Susan Woodford, Systime 1989.
Side 79-82 "Nogle betragtninger over form og komposition" fra bogen: "Blik for billeder" af Susan Woodford, Systime 1989.
Udleverede noter.



Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Portefølje

Progression

Skelne mellem forskellige gengivelsesstrategier fra centralperspektiv til nedbrydning af rummets gengivelse i modernismen.
Praktisk og teoretisk arbejde med realistisk gengivelsesstrategi.
Billedanalyse med fokus på farve og komposition.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Farver og billedanalyse - valørkontraster, fabulerende ekspressionisme, COBRA

Indhold Side 137-144 i "Dansk billedkunst - fra magi til galleri" red, af Keld B. Jessen m.fl. Systime 1989.
(læste afsnit: "Fabulerende ekspressionisme", "Masken", "Leg og offer", COBRA - den foruroligende ælling" og "Det beherskede maleri")
Udleverede noter.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje

Progression

Teoretisk og praktisk arbejde med farvediagrammer og valørkontraster.
Formalanalyse med særlig vægt på farverne i udvalgte billeder af Egill Jacobsen, Henry Heerup, Carl- Henning Petersen, Else Alfelt, Agger Jorn og Ejler Bille.
Dermed dannede praktiske og kommunikative øvelser bases for faglig og teoretisk forståelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Skulptur

Indhold Side 74-80 i "Rum tid flade" af Janne Yde og Kirsten Windfeldt Jensen. Gyldendal 1995
Side 16, side 20 og side 38 i "Den globale dialog - primitiv og moderne kunst", Louisiana Revy 26.årgang nr. 3. Maj 1986
Udleverede noter
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster

Almene mål

  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde