» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Almen studieforberedelse 2005-08-01 AT/y grundforløb

Almen studieforberedelse 2005-08-01 AT/y grundforløb

Termin Vinter 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Lars Winberg, Rikke Juel Enemærke, Poul Elmelund, Bjarne Jeppesen, Gunhild Jensen, Klaus Foldager
Hold 2005y
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-20

AT 1 - Lillebæltsbroerne

Indhold STX-bekendtgørelse: Almen studieforberedelse.
Beck, Steen & Hanne R. Beck: "Gyldendals studiebog" (2005), sd 19, sd 21-31.
Studievejledermateriale fra Sct. Knuds Gymnasium.
Artikel fra Weekendavisen: "Hvis og hvis".
Eget (et al.)fremstillet materiale om klassisk geometri.
Hansen, Sanne & John Juhler: "Et eventyr i stål og beton", uddrag i kopi.
Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Introduktion til gymnasiale arbejdsformer:
Lektielæsning, notatteknik,
par-arbejde, gruppearbejde,
IT-kompetencer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 da/y (Dansk, A)
  • 2005 ke/y (Kemi, C)
  • 2005 MA/y (Matematik, A)
  • 2005 st/y (Studievejledn., C)

Andre faglige elementer

AT 2 - Kropskultur - energi.

Indhold Litteraturens veje
Litterære tekster i kopi
Kend kemien
Spektrum 1
Øvelsesvejledninger
Noter
Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • It
  • Modeller
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Teori/metode

Progression

Introduktion til mundtlig fremstilling:
Disponering af stof
Oversigtsformulering
Argumentation og dokumentation
IT-kompetencer
Begreber på tværs af faggrænser - abstraktion
Modtage og anvende respons

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 da/y (Dansk, A)
  • 2005 id/ky-1 (Idræt, C)
  • 2005 ke/y (Kemi, C)
  • 2005 mu/y (Musik, C)
  • 2005 nv/y (Nat. grundf., ?)
  • 2006 Fy/y (Fysik, B)

Andre faglige elementer

AT 3 - Globalisering - vækst og velfærd.

Indhold Diverse dagblade
Peter Heller Lützen: "Det sproglige i dansk", sd 75-94.
Noter af Thomas Vils Pedersen: Vækst – med TI-89/TI- Interactive.
Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Forskellige kulturer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Kulturel identitet
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Introduktion til skriftlig fremstilling:
Basal problem-formulering
Fremstilling
Analyse
Konklusion / vurdering
Skriftlige basiskursus

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2005 da/y (Dansk, A)
  • 2005 MA/y (Matematik, A)
  • 2005 sa/y (Samfundsfag, C)

Andre faglige elementer

AT 4 - Renæssancen og kemi

Indhold "Skabt til at skabe" Aschehoug s. 23-45
"Krudt og kugler" Steno Museet 2003 s. 3-30
Øvelser Fremstilling af cellulosenitrat, Flammefarver, Opløselighed af kaliumnitrat ved forskellige temperaturer.
Omfang 30
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Argumentation
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Symboler
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2005 hi/y (Historie, A)
  • 2005 ke/y (Kemi, C)

Andre faglige elementer