AT 2006v

Termin januar 2009
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Almen studieforberedelse
Lærere Anne-Marie Nordtorp
Hold 2006v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2009-01-15

AT 1: De andre og mig - teambuilding

Indhold Steen Beck og Hanne R. Beck: Gyldendals studiebog. 2005, kap. 1 og kap. 7.
Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Læsning
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Introduktion til gymnasiale arbejdsformer: Læsestrategier, lektielæsning, notatteknik
Almene studiekompetencer: jf ovenfor + IT/tekstbehandling.
Desuden især samarbejdsevne, men også selvstændighed og ansvarlighed i forbindelse med teambuildingsturen,
pararbejde og gruppearbejde

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 BI/v (3v BI) (Biologi, A)
  • 2006-08-01 da/v (3v da) (Dansk, A)
  • 2006-08-01 Id/v (3v Id) (Idræt, B)

Andre faglige elementer

AT 2: Gymnasielivsformer

Indhold Kompendie udarbejdet til forløbet indeholdende:

Sundhedsstyrelsen (1990), "Motion styrker livet" - s. 14-19.

Jacobsen, Benny og Ove Outzen (2005), "Liv i Danmark – om levevilkår,
livsformer og livsstile" – s. 25-41.

Idrætsdeltagelse og livsformer – 16 enkeltsider.

Beck, Steen og Hanne R. (2005), "Gyldendals studiebog – kapitel 4
omkring projektarbejde", s. 42-53.

Abild Andersen m. fl. (2003), "At skrive – s. 75-87" i "At lære – en
håndbog i studiekompetence".

Derudover en elektronisk udgave af undersøgelsen: "Gymnasieelever og hf-kursisters sundhedsvaner og livsstil 1996/97.
Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • At stille spørgsmål til fag
  • Grundlæggende forståelsesformer

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • Problemformulering
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Fællesfaglige mål: At kunne udarbejde en rapport. Faserne i udarbejdelsen af en rapport og rapportens gennerelle opbygning behandles praktisk og teoretisk (de to spor forsøges synliggjort). Evnen til at samarbejde og modtage/give konstruktiv kritik trænes ved at eleverne arbejder parvis med udarbejdelse af rapporter.

Tværfaglige mål: At belyse en problemstilling ved at inddrage flere fag. At forstå og anvende fagenes forskellige metoder og arbejdsformer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 Ma/v (Matematik, B)
  • 2006-08-01 sa/v (Samfundsfag, C)

Andre faglige elementer

AT 3: Kondition og konditest

Indhold

Se de tilknyttede fag

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Arbejde med metoder fra to forskellige fag til belysning af emnet Kondition og kondital. Der arbejdes i grupper med forskellige opgaver. Grupperne laver en PowerPoint til fremvisning af resultater og opgaveløsninger.

Faglige mål:

Idræt
Kendskab til konditionsbegrebet og betydningen af at være i god ”form”. Kendskab til forskellige test, som kan bruges til bestemmelse af kondital:

Matematik:
Anvende beskrivende statistik til at give et overblik over et talmateriale. Anvende matematiske metoder til at belyse og analysere en given problemstilling. Kendskab til de matematiske modeller, der ligger til grund for udvalgte konditest

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Fag

Fag

  • 2006-08-01 Id/v (3v Id) (Idræt, B)
  • 2006-08-01 Ma/v (Matematik, B)

Andre faglige elementer

AT 4 Køn og kønsforskelle

Indhold

Teori om psykoanalysen:

af: Gys, splat og Freud, Ebbe Krogh og Finn Lykke Schmidt (s.           )

af: Litteraturens veje "En psykoanalytisk læsning", "Psykoanalyse" (leksikondelen)

Kønsudvikling:

Genetisk kønsbestemmelse - RAM på biologien (s.68-77)

Kønsudvikling-RAM på biologien (s.100, 104-108)

Kønsforskelle:

Kønsforskelle i bevidstheden - Fra Neuron til bevidsthed (s.133-135)

Fysiologiske kønsforskelle-WWW.idraet.gyldendal.dk/tekst/pdf/pdf2-3.pdf

Litterære tekster:

Skønne jomfruer og tapre riddere

Harpens kraft (folkevise)

Germand Gladensvend (folkevise)

Ebbe Skammelsøn (folkevise)

Snehvide (folkeeventyr)

Om mænd

Naja Marie Aidt, Latter

Mads Brenø, af:Eva

Bo hr. Hansen, Babyshampo

Reklamer

Om Kvinder

Mette Thomsen, af: Plastic

Vita Andersen, Iagttagelser

Pia Juul. En stol for lidt

Reklamer

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • At belyse et emne med fag

Almene mål

  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Taksonomiske begrebsforskelle
  • Teori/metode

Progression

Fokus på udarbejdelse af synopsis med udgangspunkt i problemformulering, der dækkes ind af 2 fag. Fokus på skriftligt produkt (synopsis) vs. mundlig fremlæggelse (synopsis + talepapir)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Fag

Fag

Andre faglige elementer

Industrialisering/Det moderne gennembrud

Indhold

Ebbe Kuhle:Danmark, Historie, Samfund, Gyldendal, 1989, s. 106-144

Ole Hyltoft et al: Det industrielle Danmark, Systime 1981, s. 335-344

www.pladstilosalle.dk (om arbejderbevægel´sens historie)

Johannes Fibiger m.fl.:Litteraturens veje, Gad 2001, s. 178-185, 192-193, 200-207

af: STUK, Herman Bang

Foran alteret, Herman Bang

Nådsensbrød, Henrik Pontoppidan

af: Et dukkerhjem, Henrik Ibsen

Video om Det moderne gennembrud i dansk litteratur (DR)

Ekskursion til Kbh

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • Bidrag til sammenhængende verdensforståelse
  • Indsigt i videnskabsteori
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

Progression

At forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende verdensforståelse
At vurdere, hvorledes emnet indgår i en historisk sammenhæng (paradigmeskifte)
At vurdere to fags og metoders muligheder og begrænsninger

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Fag

Fag

Andre faglige elementer

Kemi i 3 dimensioner

Indhold

Noter.

Omfang 24
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Anvende forskellige metoder
  • At belyse et emne med fag
  • At formidle
  • Vurdere historiske sammenhænge

Almene mål

Progression

Afprøvning af projektarbejdsformen med udgangspunkt i en bunden problemformulering:

Giv en beskrivelse af de 5 regulære polyedre, hvori indgår det færdiggjorte bevis for, at der kun findes disse 5, samt et bevis for Eulers Polyedersætning. Løs de opgaver, der er indeholdt i matematikdelen af noterne.

Beskriv de forskellige typer rumlig opbygning, man træffer på hos molekyler og ioner – ikke ordnet efter antal atomer, men efter typen af den rumlige opbygning. Lav tegninger af de forskellige typer rumlig opbygning, enten i hånden eller ved hjælp af et tegneprogram eller ved at finde illustrationer på internettet. Løs de opgaver, der er indeholdt i kemidelen af noterne herom.

Find ved informationssøgning oplysninger om Niels Steensen (Nicolaus Steno), Max von Laue, William Henry Bragg og William Laurence Bragg. Skriv for hver person et kort biografisk afsnit, samt en mere detaljeret omtale af, hvorfor disse personers navne er forbundet med krystallografi.

Giv en kort omtale af de 7 krystalsystemer og hvad der karakteriserer dem. Omtal ligeledes kort de 14 rumgitre og rubricér dem indenfor de 7 krystalsystemer. Løs de opgaver, der er indeholdt i noterne herom.

Find i litteraturen eller på internettet 5 illustrative eksempler på billeder af krystaller og beskriv dem i relation til til de eksempler på polyedre, der er optræder i matematikdelen af noterne. Hvis det er muligt, skal de rubriceres i de 7 krystalsystemer.

Redergør for øvelsen ”Krystaldyrkning”, jf. øvelsesvejledningen.

Sørg selv for en passende indledning, forbindende tekst samt en afslutning, så rapporten kommer til at fremstå som en helhed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Projektarbejde

Fag

Fag

  • 2006-08-01 Ma/v (Matematik, B)
  • 2007-08-01 ke/2v (Kemi, C)

Andre faglige elementer