Termin | januar 2009 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Almen studieforberedelse |
Lærere | Anne-Marie Nordtorp |
Hold | 2006v |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2009-01-15 |
Indhold |
Steen Beck og Hanne R. Beck: Gyldendals studiebog. 2005, kap. 1 og kap. 7. |
Omfang | 23 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til gymnasiale arbejdsformer: Læsestrategier, lektielæsning, notatteknik
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Kompendie udarbejdet til forløbet indeholdende: Sundhedsstyrelsen (1990), "Motion styrker livet" - s. 14-19. Jacobsen, Benny og Ove Outzen (2005), "Liv i Danmark – om levevilkår, livsformer og livsstile" – s. 25-41. Idrætsdeltagelse og livsformer – 16 enkeltsider. Beck, Steen og Hanne R. (2005), "Gyldendals studiebog – kapitel 4 omkring projektarbejde", s. 42-53. Abild Andersen m. fl. (2003), "At skrive – s. 75-87" i "At lære – en håndbog i studiekompetence". Derudover en elektronisk udgave af undersøgelsen: "Gymnasieelever og hf-kursisters sundhedsvaner og livsstil 1996/97. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Fællesfaglige mål: At kunne udarbejde en rapport. Faserne i udarbejdelsen af en rapport og rapportens gennerelle opbygning behandles praktisk og teoretisk (de to spor forsøges synliggjort). Evnen til at samarbejde og modtage/give konstruktiv kritik trænes ved at eleverne arbejder parvis med udarbejdelse af rapporter.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Se de tilknyttede fag |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Arbejde med metoder fra to forskellige fag til belysning af emnet Kondition og kondital. Der arbejdes i grupper med forskellige opgaver. Grupperne laver en PowerPoint til fremvisning af resultater og opgaveløsninger.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Teori om psykoanalysen: af: Gys, splat og Freud, Ebbe Krogh og Finn Lykke Schmidt (s. ) af: Litteraturens veje "En psykoanalytisk læsning", "Psykoanalyse" (leksikondelen) Kønsudvikling: Genetisk kønsbestemmelse - RAM på biologien (s.68-77) Kønsudvikling-RAM på biologien (s.100, 104-108) Kønsforskelle: Kønsforskelle i bevidstheden - Fra Neuron til bevidsthed (s.133-135) Fysiologiske kønsforskelle-WWW.idraet.gyldendal.dk/tekst/pdf/pdf2-3.pdf Litterære tekster: Skønne jomfruer og tapre riddere Harpens kraft (folkevise) Germand Gladensvend (folkevise) Ebbe Skammelsøn (folkevise) Snehvide (folkeeventyr) Om mænd Naja Marie Aidt, Latter Mads Brenø, af:Eva Bo hr. Hansen, Babyshampo Reklamer Om Kvinder Mette Thomsen, af: Plastic Vita Andersen, Iagttagelser Pia Juul. En stol for lidt Reklamer |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFokus på udarbejdelse af synopsis med udgangspunkt i problemformulering, der dækkes ind af 2 fag. Fokus på skriftligt produkt (synopsis) vs. mundlig fremlæggelse (synopsis + talepapir) |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Ebbe Kuhle:Danmark, Historie, Samfund, Gyldendal, 1989, s. 106-144 Ole Hyltoft et al: Det industrielle Danmark, Systime 1981, s. 335-344 www.pladstilosalle.dk (om arbejderbevægel´sens historie) Johannes Fibiger m.fl.:Litteraturens veje, Gad 2001, s. 178-185, 192-193, 200-207 af: STUK, Herman Bang Foran alteret, Herman Bang Nådsensbrød, Henrik Pontoppidan af: Et dukkerhjem, Henrik Ibsen Video om Det moderne gennembrud i dansk litteratur (DR) Ekskursion til Kbh |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende verdensforståelse
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|
Indhold |
Noter. |
Omfang | 24 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Afprøvning af projektarbejdsformen med udgangspunkt i en bunden problemformulering:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Fag |
Fag
Andre faglige elementer
|