Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Billedkunst, C |
Lærere | Signe Rugård Poulsen |
Hold | 2006-08-01 bk/jz |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-30 |
Indhold |
Baggrundslæsning: Steffen Heiberg: Lighed og erindring, tekst fra Danske portrætter, Aschehoug 2003, s. 13-17 og 49-53 (bearbejdet). Kunstnerselvportrætter Powerpointen ”Kunstnerselvportrætter, nyere danske kunstnere” ligger på Fronter. I har hver fået udleveret et farvebillede fra Powerpointen med en dansk kunstners selvportræt. Gruppeoplæg om kunstnerselvportrætter. Nogle af jeres oplæg ligger på Fronter. I har alle fået udleveret et kompendium med følgende billeder i farve: Rembrandt: Selvportræt, 1660 Peter Paul Rubens: Selvportræt, 1623 Vincent van Gogh: Selv-Portrait (dedicated to Paul Gauguin), Arles, september 1888 Edvard Munch: Against Blue Sky, 1904 Pablo Picasso: Self Portrait Facing Death, 1972 Frida Kahlo: Self-Portrait on the Borderline Between Mexico and the United States, 1932 Francis Bacon: Study for Self-Portrait, 1964 Andy Warhol: Selvportræt, 1966 Praktisk opgave: Forårsprojektet i billedkunst Et selvportræt med en indbygget kontrast. Arbejdsoplæg til projektarbejdet. Skitser, færdigt projekt og projekt(selv)evaluering. |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForløbet er det første af flere forløb i foråret, der har identitet som overordnet tema. Vægten ligger her på bevidstgørelse om de forskellige formål, portrætter kan have, samt et indblik i forskellige kunstneres arbejde med selvportrætgenren. I forlængelse heraf selvstændigt projektarbejde, selvportrætter med en indbygget kontrast (idet 'kontraster' var det samlede tema for forårsprojekterne på skolens billedkunsthold). Teknik: Maleri, collage, sampling. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Familie: Steffen heiberg, Danske Portrætter, Aschehoug, 2003, s. 107-121, bearbejdet. "Arbejderfamilien": Familiens liv og hverdag år 1900, Undervisningsmateriale, Arbejdermuseet "Det danske enfamiliehus", "Den romantiske borgerlige villa" og "Typephuset i tresserne": Erik Nyegaard, Familiens Hus: Danske énfamiliehuse gennem 100 år, Nybolig, 1997 "Det nye typehus": Arksite Plus, http://www.arksiteplus.dk/wm142110 Magt: Redigeret materiale om Peterskirken, Råd og Domhuset i Kbh og Volkshalle fra: http://www.arksiteplus.dk/wm142050&newPageID~&ThemeID~142050 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne har som mål at analysere og relatere mellem forskellige værker, der har en form for identitet som aspekt. Her har været fokuseret på familie og magt.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Tv-udsendelse: Da hiphop kom til Danmark. Graffiti: PowerPoint (læreroplæg). Billedbeskrivelse af udvalgte billeder med henblik på at opstille generelle regler for graffiti, motivmæssigt og stilistisk. Diskussionsspørgsmål: hiphopstilen og -miljøet, herunder graffiti. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFokus på hiphopstilens visuelle udtryk: stil, iscenesættelse, graffiti. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
I historie tekster om renæssancen i Italien, specielt Firenze. I matematik materiale om det gyldne snit. I billedkunst kunst fra antikken, middelalderen og renæssancen, bla. malerier af Botticelli, Leonardo da Vinci, Raphael, Giorgione og Fra Bartolommeo. |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFokus på kunstens udvikling i renæssancens Italien, specielt udviklingen mod større realisme gennem brug af perspektiv og nuanceret skyggelægning samt vægtningen af harmonisk komposition og ideelle proportioner. Projektopgave med sammentænkning af stof fra historie, matematik og billedkunst. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Interview med Cindy Sherman: ”Smukke billeder er kedelige”, Politiken den 18/2 2007 Cindy Sherman: Fem billeder fra serien Clowns, 2004 Interview med Adi Nes: ”Bibelske antihelte skildrer Israels deroute”, Politiken den 5/4 2007 Adi Nes: Abraham og Isak, 2005 (med forlæg af Caravaggio og Duane Hanson). |
Omfang | 1.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionSom afslutning på forårets forløb om identitet ser vi nærmere på to aktuelle internationale kunstnere, Adi Nes og Cindy Sherman. Kunstnerne arbejder begge med iscenesættelse, og referencer til andre kunstneres værker samt film, reklamer mv. spiller en vigtig rolle i deres fotokunst. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|