» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Billedkunst, 2006-08-01 bk/jz, studieretningsforløb i 1.g

Billedkunst, 2006-08-01 bk/jz, studieretningsforløb i 1.g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Billedkunst, C
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2006-08-01 bk/jz
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-30

Identitet: Selvportrætter

Indhold Baggrundslæsning:
Steffen Heiberg: Lighed og erindring, tekst fra Danske portrætter, Aschehoug 2003, s. 13-17 og 49-53 (bearbejdet).

Kunstnerselvportrætter
Powerpointen ”Kunstnerselvportrætter, nyere danske kunstnere” ligger på Fronter. I har hver fået udleveret et farvebillede fra Powerpointen med en dansk kunstners selvportræt.
Gruppeoplæg om kunstnerselvportrætter. Nogle af jeres oplæg ligger på Fronter. I har alle fået udleveret et kompendium med følgende billeder i farve:
Rembrandt: Selvportræt, 1660
Peter Paul Rubens: Selvportræt, 1623
Vincent van Gogh: Selv-Portrait (dedicated to Paul Gauguin), Arles, september 1888
Edvard Munch: Against Blue Sky, 1904
Pablo Picasso: Self Portrait Facing Death, 1972
Frida Kahlo: Self-Portrait on the Borderline Between Mexico and the United States, 1932
Francis Bacon: Study for Self-Portrait, 1964
Andy Warhol: Selvportræt, 1966

Praktisk opgave: Forårsprojektet i billedkunst
Et selvportræt med en indbygget kontrast. Arbejdsoplæg til projektarbejdet. Skitser, færdigt projekt og projekt(selv)evaluering.
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Informationssøgning
  • It
  • Kultur
  • Projektarbejde

Progression

Forløbet er det første af flere forløb i foråret, der har identitet som overordnet tema. Vægten ligger her på bevidstgørelse om de forskellige formål, portrætter kan have, samt et indblik i forskellige kunstneres arbejde med selvportrætgenren. I forlængelse heraf selvstændigt projektarbejde, selvportrætter med en indbygget kontrast (idet 'kontraster' var det samlede tema for forårsprojekterne på skolens billedkunsthold). Teknik: Maleri, collage, sampling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Magt og identitet, familieidentitet

Indhold Familie:
Steffen heiberg, Danske Portrætter, Aschehoug, 2003, s. 107-121, bearbejdet.
"Arbejderfamilien": Familiens liv og hverdag år 1900, Undervisningsmateriale, Arbejdermuseet
"Det danske enfamiliehus", "Den romantiske borgerlige villa" og "Typephuset i tresserne": Erik Nyegaard, Familiens Hus: Danske énfamiliehuse gennem 100 år, Nybolig, 1997
"Det nye typehus": Arksite Plus, http://www.arksiteplus.dk/wm142110
Magt:
Redigeret materiale om Peterskirken, Råd og Domhuset i Kbh og Volkshalle fra: http://www.arksiteplus.dk/wm142050&newPageID~&ThemeID~142050
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Projektarbejde
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Eleverne har som mål at analysere og relatere mellem forskellige værker, der har en form for identitet som aspekt. Her har været fokuseret på familie og magt.
Familie:
Billeder:
Gennemgang af seks familiebilleder: Marcus Tuscher, Christian 6. med sin familie Sophie Magdalene, kronprins Frederik og prinsesse Louise; Wilhelm Bendtz, Familien Waagepetersen; P.S. Krøyer, Det Hirschsprungske familiebillede; Lars Ravn, Familiebillede, Skilsmisse; Anders Kirkegaard, Familiekrønike - sammen hver for sig; Richard Billingham, Untitled.

Eleverne medbragte egne familiebilleder

Arkitektur:
Gennemgang af fire forskellige familieboliger fra den borgerlige villa til det nye typehus
Eleverne har tegnet grundplan over deres eget familiehus.

Magt:
Arkitektur. Foredrag om antikken arkitektur og det klassiske formsprog. Analyse af Peterskirken, Råd og Domhuset i Kbh og Volkshalle. Ekskursion til Odense by, hvor det klassiske formsprog fotograferes. Eleverne udvælger en bygning der herefter analyseres.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

AT 3 i 1z: Rap og hiphop - redskab i kulturel fornyelse

Indhold Tv-udsendelse: Da hiphop kom til Danmark.
Graffiti: PowerPoint (læreroplæg).
Billedbeskrivelse af udvalgte billeder med henblik på at opstille generelle regler for graffiti, motivmæssigt og stilistisk.
Diskussionsspørgsmål: hiphopstilen og -miljøet, herunder graffiti.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk

Almene mål

  • Kultur
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Fokus på hiphopstilens visuelle udtryk: stil, iscenesættelse, graffiti.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 3 i 1j: Renæssancen i Italien i historie, matematik og malerkunst

Indhold I historie tekster om renæssancen i Italien, specielt Firenze. I matematik materiale om det gyldne snit. I billedkunst kunst fra antikken, middelalderen og renæssancen, bla. malerier af Botticelli, Leonardo da Vinci, Raphael, Giorgione og Fra Bartolommeo.
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Fokus på kunstens udvikling i renæssancens Italien, specielt udviklingen mod større realisme gennem brug af perspektiv og nuanceret skyggelægning samt vægtningen af harmonisk komposition og ideelle proportioner. Projektopgave med sammentænkning af stof fra historie, matematik og billedkunst.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Adi Nes og Cindy Sherman: To samtidskunstnere, der arbejder med identitet

Indhold Interview med Cindy Sherman: ”Smukke billeder er kedelige”, Politiken den 18/2 2007
Cindy Sherman: Fem billeder fra serien Clowns, 2004
Interview med Adi Nes: ”Bibelske antihelte skildrer Israels deroute”, Politiken den 5/4 2007
Adi Nes: Abraham og Isak, 2005 (med forlæg af Caravaggio og Duane Hanson).
Omfang 1.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Kultur
  • Kulturel identitet

Progression

Som afslutning på forårets forløb om identitet ser vi nærmere på to aktuelle internationale kunstnere, Adi Nes og Cindy Sherman. Kunstnerne arbejder begge med iscenesættelse, og referencer til andre kunstneres værker samt film, reklamer mv. spiller en vigtig rolle i deres fotokunst.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning