» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Billedkunst, 2006-08-01 bk/jz grundforløb

Billedkunst, 2006-08-01 bk/jz grundforløb

Termin Vinter 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Billedkunst, C
Lærere Mette Vollbrecht Würtz Frandsen
Hold 2006-08-01 bk/jz
Beskrivelse Formalanalyse: Grundlæggende billedanalyserende principper, hvor eleverne indtroduceres til billedmediets udtryk. Der arbejdes med små visualiseringsopgaver. Mennesket (skulptur) Eleverne har arbejdet med forskellige skulpturer, som de har analyseret og sammenlignet. Målet har været at øge elevernes kunsthistoriske bevidsthed, at bevidstgøre dem omkring skulpturens særlige udtryk og at fremme deres analytiske evner.
Sidst opdateret 2007-04-24

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Formalanalyse

Indhold Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen, ”Billedkunst: Metode, Kronologi, Tema”, Systime, 2006, ss. 7 – 40.
Anna Carola Krausse, ”Ekspressionismen i Tyskland 1905-1919” i Maleriets Historie – Fra Renæssancen til Idag, Könemann, 1995, ss. 86-90.
Egne oversigter og kopier af powerpoints
Omfang 19.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Gruppearbejde
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje
  • Samtale/diskussion

Progression

De grundlæggende elementer i billedanalyse, der skal føre frem mod forståelse for formalanalyse i helhed og i forhold til social og betydningsanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Skulptur: Mennesket

Indhold Billedkunst – Metode, Kronologi, Tema, Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen, Systime, 2006., s. 75 – 80 og 175-183.
Introduktion til udstillingen MENNESKET i Mennesket : et halvt århundrede set gennem kroppen, Ishøj : Arken, Museum for moderne kunst, 2000 s. 13-17 (top)
Praktisk arbejde med egen skulptur i voks med udgangspunkt i fotos af forskellige kropspositurer.
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Samtale/diskussion

Progression

Eleverne har arbejdet med forskellige skulpturer, som de har analyseret og sammenlignet. Målet har været at øge elevernes kunsthistoriske bevidsthed, at bevidstgøre dem omkring skulpturens særlige udtryk og at fremme deres analytiske evner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde