Termin | Vinter 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Billedkunst, C |
Lærere | Mette Vollbrecht Würtz Frandsen |
Hold | 2006-08-01 bk/jz |
Beskrivelse | Formalanalyse: Grundlæggende billedanalyserende principper, hvor eleverne indtroduceres til billedmediets udtryk. Der arbejdes med små visualiseringsopgaver. Mennesket (skulptur) Eleverne har arbejdet med forskellige skulpturer, som de har analyseret og sammenlignet. Målet har været at øge elevernes kunsthistoriske bevidsthed, at bevidstgøre dem omkring skulpturens særlige udtryk og at fremme deres analytiske evner. |
Sidst opdateret | 2007-04-24 |
Indhold |
Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen, ”Billedkunst: Metode, Kronologi, Tema”, Systime, 2006, ss. 7 – 40. Anna Carola Krausse, ”Ekspressionismen i Tyskland 1905-1919” i Maleriets Historie – Fra Renæssancen til Idag, Könemann, 1995, ss. 86-90. Egne oversigter og kopier af powerpoints |
Omfang | 19.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDe grundlæggende elementer i billedanalyse, der skal føre frem mod forståelse for formalanalyse i helhed og i forhold til social og betydningsanalyse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Billedkunst – Metode, Kronologi, Tema, Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen, Systime, 2006., s. 75 – 80 og 175-183. Introduktion til udstillingen MENNESKET i Mennesket : et halvt århundrede set gennem kroppen, Ishøj : Arken, Museum for moderne kunst, 2000 s. 13-17 (top) Praktisk arbejde med egen skulptur i voks med udgangspunkt i fotos af forskellige kropspositurer. |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne har arbejdet med forskellige skulpturer, som de har analyseret og sammenlignet. Målet har været at øge elevernes kunsthistoriske bevidsthed, at bevidstgøre dem omkring skulpturens særlige udtryk og at fremme deres analytiske evner. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|