2005 bk/kx 1g

Termin Sommer 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Billedkunst, C
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2005 bk/kx
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-19

Arkitektur

Indhold PowerPoint om rumopfattelse med udskriftskopi til eleverne, baggrundsmateriale: Mette Albrechtsen og Elisabeth Reddersen ”Zoom – om at opleve arkitektur”, Dlf 1999, s. 7-20.
”Zoom – om at opleve arkitektur” s. 128-131: Intro til arkitektur og stilperioder.
Modernisme/funktionalisme i arkitektur: 4 s. hentet og bearbejdet fra http://www.arksite.dk/wm140210.
Lærerproduceret materiale om forskellen mellem arkitektur og design i slutn. af 1800-tallet og i 1920'erne-1930'erne (1 s.).
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Træne iagttagelses- og refleksionsevnen over for arkitektur og rum i bygninger.
Give en forståelse for, hvad en stilperiode er, og hvorfor der har været skiftende stilperioder i arkitekturen.
Give nærmere indsigt i en bestemt stilperiode, nemlig modernismen/funktionalismen – hvad den var en reaktion imod, og hvilke formelle stiltræk der kendetegner funktionalistiske bygninger og design.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Formalanalyse

Indhold Lærerproduceret materiale - PowerPoints med udskriftskopier til eleverne:
a) Centralperspektivet, kunsthistorisk udvikling.
b) Rumskabende faktorer i billeder.
c) Malerier fra forskellige kunsthistoriske perioder til elevoplæg.
d) Statisk-dynamisk komposition.
e) Komplementærfarver, kolde og varme farver.
Desuden:
”Lyset og skyggen”, H.S.Andersen og O.Laursen: Billedanalyse i dansk s. 21.
Analyseark om billedrummet (lærerprocuceret).
Farvelære (lærerproduceret materiale).
Arbejdsoplæg til praktiske øvelser i komposition, farvelære og ekspressiv farvebrug. Herunder 1 s. om statiske og dynamiske kompositionsprincipper og 1 s. om ekspressionismen i kunsthistorien.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Portefølje
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Opøve en elementær billedsproglig kompetence med hovedvægt på formalanalysen (hvordan de formelle træk kommer i stand og virker).
Give indblik bestemte formelle virkemidlers styrker og begrænsninger.
Give viden om, at brugen af bestemte formelle virkemidler også er (kunst)historisk betinget.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Realistisk og ekspressiv gengivelse

Indhold Lærerproduceret materiale:
PowerPoints med udskriftskopier til eleverne med realistiske og ekspressive malerier fra forskellige kunsthistoriske perioder fra tidsrummet ca. 1600-1950.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Teori/metode

Progression

Samle op på det praktiske arbejde med realistiske og ekspressive billeder i det foregående forløb.
Give forståelse for forskellen mellem realistisk og ekspressiv hensigt i kunst og træning i at formulere, hvad der formalanalytisk adskiller realistiske og ekspressive billeder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Pararbejde

Skiftende hensigt med kunst fra forskellige perioder

Indhold Lærerproduceret materiale:
PowerPoint med udskriftskopi til eleverne: 14 billeder fra 1600-tallet til nu.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur

Progression

Give indsigt i, at hensigten med kunst har skiftet gennem tiderne og er historisk forankret.
Lægge op til refleksioner over kunst og kvalitet, herunder forskellen på personlig kunstoplevelse og analytisk tilgang.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Surrealisme

Indhold Ebbe Krogh og Finn Lykke Schmidt: Gys, splat og Freud, Dlf 1999 s. 28-29.
PowerPoint om surrealismen: malerier, skulpturer og objekter af Delvaux, Dali, Magritte, Freddie, Oppenheim (udskriftskopi til eleverne).
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur

Progression

Introducere til surrealismen som optakt til elevoplæg om kunstnere, der blander ekspressive og surrealistiske træk (Bacon, Freud, Jorn, Wiig-Hansen, Ancher Bech, Kvium, Ærtebjerg.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Elevoplæg om nyere kunstnere

Indhold Baggrundslæsning på nettet og i bøger fra bibliotek/læsesal om kunstnerne: Francis Bacon, Lucien Freud, Asger Jorn, Svend Wiig Hansen, Michael Kvium, Poul Anker Bech og Katrine Ærtebjerg.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Opsamling på grundforløbets undervisningsforløb i formalanalyse og realisme, ekspressionisme og surrealisme. Træning i billedanalyse. Introduktion til en række nyere kunstnere.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Skulpturer med udgangspunkt i surrealisme eller ekspressionisme

Indhold Oplæg til praktisk opgave, vejledning til Paint Shop Pro 7.
Skulpturanalysevejledning (lærerproduceret).
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Selvevaluering

Progression

Skærpe opmærksomheden på surrealisme/ekspressionisme og på skulpturmediet. Lære at udtrykke sig skulpturelt selv og at tænke i sammenhængen mellem skulptur og omgivelser. Lære grundlæggende billedbehandlingsteknikker i Paint Shop Pro.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Vanitas: projektarbejde

Indhold Lærerproduceret materiale om vanitas-kunst især i 1600-tallet med udgangspunkt i http://www.ur.se/ord/5b_vanitas.html og Norbert Schneider: Stilleben, Taschen 1990 s. 76-87.
PowerPoint med eksempler på vanitas-kunst fra 1500-tallet op til nyeste tid.
Baggrundslæsning om betydningsanalyse: Henrik S. Andersen og Ole Laursen: Billedkunst, Systime 2006, s. 62-69.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Projektarbejde

Progression

Kendskab til vanitas-traditionen i vesteuropæisk kunsthistorie. Øvelse i betydningsanalyse. Udvikling af evnen til at udtrykke sig visuelt i en selvvalgt teknik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Dommedagsforestillinger

Indhold PowerPoint-oplæg om dommedagsforestillinger i kunsthistorien, bl.a. kalkmalerier, Michelangelo, Rubens, Meidner.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Multimedieproduktion

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Samtidskunst: Fiona Tan

Indhold Baggrundslæsning: To interview med Fiona Tan, Den professionelle fremmede, Fyens Stiftstidende 23/2-06 og Og hvem er så Fiona Tan?, Politiken 26/2-06.
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Kulturel identitet
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Indblik i samtidskunst, og hvordan samtidskunst adskiller sig fra ældre tiders kunst. Kendskab til Fiona Tans arbejde med identitet, erindring og opfattelsen af kulturel forskellighed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Parafraser

Indhold Baggrundsmateriale: Søren Elgaard: Parafraser, Systime 2003, s. 6-7, 28-29 og 30-31 (let bearbejdet).
Læreroplæg (PowerPoint med udskriftskopi til eleverne) med eksempler på parafraser i kunsthistorien.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Selvstændigt arbejde

Progression

Indblik i parafraser som en tradition i kunsthistorien. Skærpelse af evnen til at iagttage og fortolke et kunstværk. Udvikling af evnen til at undersøge og skabe nyt gennem praktisk-visuelt arbejde med en opgave.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Kunsthistorisk overblik

Indhold PowerPoint med udskriftskopi til eleverne
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Historisk bevidsthed

Progression

Opsamling, repetition og overblik.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer