Termin | Sommer 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Billedkunst, C |
Lærere | Signe Rugård Poulsen |
Hold | 2005 bk/kx |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2006-04-19 |
Indhold |
PowerPoint om rumopfattelse med udskriftskopi til eleverne, baggrundsmateriale: Mette Albrechtsen og Elisabeth Reddersen ”Zoom – om at opleve arkitektur”, Dlf 1999, s. 7-20. ”Zoom – om at opleve arkitektur” s. 128-131: Intro til arkitektur og stilperioder. Modernisme/funktionalisme i arkitektur: 4 s. hentet og bearbejdet fra http://www.arksite.dk/wm140210. Lærerproduceret materiale om forskellen mellem arkitektur og design i slutn. af 1800-tallet og i 1920'erne-1930'erne (1 s.). |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Træne iagttagelses- og refleksionsevnen over for arkitektur og rum i bygninger.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lærerproduceret materiale - PowerPoints med udskriftskopier til eleverne: a) Centralperspektivet, kunsthistorisk udvikling. b) Rumskabende faktorer i billeder. c) Malerier fra forskellige kunsthistoriske perioder til elevoplæg. d) Statisk-dynamisk komposition. e) Komplementærfarver, kolde og varme farver. Desuden: ”Lyset og skyggen”, H.S.Andersen og O.Laursen: Billedanalyse i dansk s. 21. Analyseark om billedrummet (lærerprocuceret). Farvelære (lærerproduceret materiale). Arbejdsoplæg til praktiske øvelser i komposition, farvelære og ekspressiv farvebrug. Herunder 1 s. om statiske og dynamiske kompositionsprincipper og 1 s. om ekspressionismen i kunsthistorien. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Opøve en elementær billedsproglig kompetence med hovedvægt på formalanalysen (hvordan de formelle træk kommer i stand og virker).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lærerproduceret materiale: PowerPoints med udskriftskopier til eleverne med realistiske og ekspressive malerier fra forskellige kunsthistoriske perioder fra tidsrummet ca. 1600-1950. |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Samle op på det praktiske arbejde med realistiske og ekspressive billeder i det foregående forløb.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lærerproduceret materiale: PowerPoint med udskriftskopi til eleverne: 14 billeder fra 1600-tallet til nu. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Give indsigt i, at hensigten med kunst har skiftet gennem tiderne og er historisk forankret.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ebbe Krogh og Finn Lykke Schmidt: Gys, splat og Freud, Dlf 1999 s. 28-29. PowerPoint om surrealismen: malerier, skulpturer og objekter af Delvaux, Dali, Magritte, Freddie, Oppenheim (udskriftskopi til eleverne). |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIntroducere til surrealismen som optakt til elevoplæg om kunstnere, der blander ekspressive og surrealistiske træk (Bacon, Freud, Jorn, Wiig-Hansen, Ancher Bech, Kvium, Ærtebjerg. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundslæsning på nettet og i bøger fra bibliotek/læsesal om kunstnerne: Francis Bacon, Lucien Freud, Asger Jorn, Svend Wiig Hansen, Michael Kvium, Poul Anker Bech og Katrine Ærtebjerg. |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOpsamling på grundforløbets undervisningsforløb i formalanalyse og realisme, ekspressionisme og surrealisme. Træning i billedanalyse. Introduktion til en række nyere kunstnere. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Oplæg til praktisk opgave, vejledning til Paint Shop Pro 7. Skulpturanalysevejledning (lærerproduceret). |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionSkærpe opmærksomheden på surrealisme/ekspressionisme og på skulpturmediet. Lære at udtrykke sig skulpturelt selv og at tænke i sammenhængen mellem skulptur og omgivelser. Lære grundlæggende billedbehandlingsteknikker i Paint Shop Pro. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lærerproduceret materiale om vanitas-kunst især i 1600-tallet med udgangspunkt i http://www.ur.se/ord/5b_vanitas.html og Norbert Schneider: Stilleben, Taschen 1990 s. 76-87. PowerPoint med eksempler på vanitas-kunst fra 1500-tallet op til nyeste tid. Baggrundslæsning om betydningsanalyse: Henrik S. Andersen og Ole Laursen: Billedkunst, Systime 2006, s. 62-69. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKendskab til vanitas-traditionen i vesteuropæisk kunsthistorie. Øvelse i betydningsanalyse. Udvikling af evnen til at udtrykke sig visuelt i en selvvalgt teknik. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
PowerPoint-oplæg om dommedagsforestillinger i kunsthistorien, bl.a. kalkmalerier, Michelangelo, Rubens, Meidner. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundslæsning: To interview med Fiona Tan, Den professionelle fremmede, Fyens Stiftstidende 23/2-06 og Og hvem er så Fiona Tan?, Politiken 26/2-06. |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIndblik i samtidskunst, og hvordan samtidskunst adskiller sig fra ældre tiders kunst. Kendskab til Fiona Tans arbejde med identitet, erindring og opfattelsen af kulturel forskellighed. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundsmateriale: Søren Elgaard: Parafraser, Systime 2003, s. 6-7, 28-29 og 30-31 (let bearbejdet). Læreroplæg (PowerPoint med udskriftskopi til eleverne) med eksempler på parafraser i kunsthistorien. |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionIndblik i parafraser som en tradition i kunsthistorien. Skærpelse af evnen til at iagttage og fortolke et kunstværk. Udvikling af evnen til at undersøge og skabe nyt gennem praktisk-visuelt arbejde med en opgave. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|