» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Billedkunst, 2006-08-01 bk/kv grundforløb

Billedkunst, 2006-08-01 bk/kv grundforløb

Termin vinter 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Billedkunst, C
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2006-08-01 bk/kv
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-30

Introduktion til faget

Indhold Læreroplæg: Kunsthistorisk overblik (PowerPoint).
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Formalanalyse

Indhold a) Komposition:
Billedkomposition, lærerproduceret materiale (4 s.)
Kompositionsøvelse 1: balance, vægt, bevægelse
Kompositionsøvelse 2: statisk vs. dynamisk komposition (paropgave),
Ved begge øvelser fælles evaluering på opslagstavlen og skriftlig selvevaluering.
Analyse af kompositionen i flg. billeder: Vilh. Hammershøi: Stue med klaver og sortklædt kvinde, Picasso: De fattige på stranden, Van Gogh: Stjernenat, Boccioni: Gadens larm trænger ind i huset. Mondrian: Komposition, Malevitch. Suprematisme

b) Billedrummet:
Perspektivtegning: Regler, metode
Perspektivtegning på og omkring skolen. Fælles evaluering på opslagstavlen og skriftlig selvevaluering af tegningerne.
Læreroplæg: Perspektivets udvikling i kunsthistorien (PowerPoint med udskriftskopi til eleverne). Analyse af Cimabue: Den tronende Madonna med engle og profeter og E.L. Kirchner: Soldater under bruseren med fokus på perspektivlinjer.
Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen: Billedkunst s. 30-35 ("Lyset og skyggen") Introduktion til skyggelægning: Gråtoneskala med 7 trin.
Iagttagelsestegning af enkle motiver og opstillinger med fokus på at skabe volumen gennem en nuanceret skyggelægning.
c) Farven:
Baggrundslæsning: Farveteori (lærerproduceret materiale)
Praktiske øvelser:
Ittens farvecirkel
Farveblandingsøvelser: farvekontraster, valør
Ekspressivt maleri / farveøvelse kold-varm- og komplementærkontrast. Evaluering af malerier.
Opsamling på formalanalyseforløbet: 10 spørgsmål til Edvard Munch: Aften på Karl Johan.
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • It
  • Kultur
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Opøve en elementær billedsproglig kompetence med hovedvægt på formalanalysen (hvordan de formelle træk kommer i stand og virker). Give indblik bestemte formelle virkemidlers styrker og begrænsninger. Give viden om, at brugen af bestemte formelle virkemidler også er (kunst)historisk betinget.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Realistisk og ekspressiv gengivelsesstrategi

Indhold Ekspressionisme, "Billedkunst - Ismer i dansk maleri efter 1870" s. 84-92.
Billedanalyser af realistiske og ekspressive malerier.
Introduktion til skulptur: ekspressionistiske skulpturer (billedeksempler, PowerPoint).
Skulpturopgave: Ekspressive skulpturer i ler eller voks.
Nogle nåede også at lave en realistisk tredimensional gengivelse af et løg eller en peberfrugt.
Baggrundslæsning om realistisk og ekspressiv gengivelsesstrategi i "Billedkunst" s. 226-235. Herudfra selvstændig formalanalyse til portfoliomappen af to selvvalgte billeder i enten "Billedkunst" eller "Billedkunst – Ismer i dansk maleri efter 1870", hhv. et realistisk og et ekspressivt.
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Kultur
  • Selvstændigt arbejde

Progression

At kunne skelne mellem realistiske og ekspressive gengivelsesstrategier og forstå bagvedliggende forskelle i hensigt og metode. Fortsat træning i formalanalyse og kort introduktion til betydningsanalyse.



Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning