Termin | vinter 2006 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Billedkunst, C |
Lærere | Signe Rugård Poulsen |
Hold | 2006-08-01 bk/kv |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-30 |
Indhold |
Læreroplæg: Kunsthistorisk overblik (PowerPoint). |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
a) Komposition: Billedkomposition, lærerproduceret materiale (4 s.) Kompositionsøvelse 1: balance, vægt, bevægelse Kompositionsøvelse 2: statisk vs. dynamisk komposition (paropgave), Ved begge øvelser fælles evaluering på opslagstavlen og skriftlig selvevaluering. Analyse af kompositionen i flg. billeder: Vilh. Hammershøi: Stue med klaver og sortklædt kvinde, Picasso: De fattige på stranden, Van Gogh: Stjernenat, Boccioni: Gadens larm trænger ind i huset. Mondrian: Komposition, Malevitch. Suprematisme b) Billedrummet: Perspektivtegning: Regler, metode Perspektivtegning på og omkring skolen. Fælles evaluering på opslagstavlen og skriftlig selvevaluering af tegningerne. Læreroplæg: Perspektivets udvikling i kunsthistorien (PowerPoint med udskriftskopi til eleverne). Analyse af Cimabue: Den tronende Madonna med engle og profeter og E.L. Kirchner: Soldater under bruseren med fokus på perspektivlinjer. Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen: Billedkunst s. 30-35 ("Lyset og skyggen") Introduktion til skyggelægning: Gråtoneskala med 7 trin. Iagttagelsestegning af enkle motiver og opstillinger med fokus på at skabe volumen gennem en nuanceret skyggelægning. c) Farven: Baggrundslæsning: Farveteori (lærerproduceret materiale) Praktiske øvelser: Ittens farvecirkel Farveblandingsøvelser: farvekontraster, valør Ekspressivt maleri / farveøvelse kold-varm- og komplementærkontrast. Evaluering af malerier. Opsamling på formalanalyseforløbet: 10 spørgsmål til Edvard Munch: Aften på Karl Johan. |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionOpøve en elementær billedsproglig kompetence med hovedvægt på formalanalysen (hvordan de formelle træk kommer i stand og virker). Give indblik bestemte formelle virkemidlers styrker og begrænsninger. Give viden om, at brugen af bestemte formelle virkemidler også er (kunst)historisk betinget. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ekspressionisme, "Billedkunst - Ismer i dansk maleri efter 1870" s. 84-92. Billedanalyser af realistiske og ekspressive malerier. Introduktion til skulptur: ekspressionistiske skulpturer (billedeksempler, PowerPoint). Skulpturopgave: Ekspressive skulpturer i ler eller voks. Nogle nåede også at lave en realistisk tredimensional gengivelse af et løg eller en peberfrugt. Baggrundslæsning om realistisk og ekspressiv gengivelsesstrategi i "Billedkunst" s. 226-235. Herudfra selvstændig formalanalyse til portfoliomappen af to selvvalgte billeder i enten "Billedkunst" eller "Billedkunst – Ismer i dansk maleri efter 1870", hhv. et realistisk og et ekspressivt. |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne skelne mellem realistiske og ekspressive gengivelsesstrategier og forstå bagvedliggende forskelle i hensigt og metode. Fortsat træning i formalanalyse og kort introduktion til betydningsanalyse.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|