» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Billedkunst, 2006-08-01 bk/kv studieretningsforløb i 1.g

Billedkunst, 2006-08-01 bk/kv studieretningsforløb i 1.g

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Billedkunst, C
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2006-08-01 bk/kv
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-30

Skulpturforløb

Indhold Praktisk arbejde:
Indsætning af egen skulptur (fra forrige forløb) på en plads i Odense i billedbehandlingsprogrammet Paint Shop Pro 7.
Baggrundsmateriale og teori:
Vejledning til indsætning af skulptur på plads.
Selvevaluering af egen skulptur indsat på en plads.
Skulpturanalyse (udleveret som fotokopi).
Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen: Billedkunst s. 86-87 om skulpturanalyse.
Tema: Mennesket: Billedkunst s. 175 og 187-192. Noter hertil.
Skulpturhistorie, gruppeoplæg. Arbejdsoplæg med henvisninger til baggrundslitteratur. Handouts udarbejdet af grupperne.
Farvebilleder til gruppeoplæggene:
Polykleitos: Spydbæreren, ca. 450-40 f. Kr.
Notre Dame, Paris, ca. 1180-1200: Dommedag. Skulpturer på tympanon over dør i vestsiden af
katedralen.
Michelangelo: David, 1504.
Gianlorenzo Bernini: David, 1623-24.
Germaine Richier: Stormmanden, 1947-48.
Duane Hanson: Supermarket Lady, 1970.
René Schmidt: 51PEG, 2004.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • It
  • Kultur

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)

Projektarbejde, tema: kontraster + analyse af kunstværker med samme tema

Indhold Praktisk arbejde:
Projektarbejde. Maleri, collage og/eller sampling.
Projektevaluering (egne notater om projektet).
Baggrundsmateriale og perspektiverende kunstværker:
Oplæg til projektet: Projektopgave med krav om brug af en kontrast og indsættelse af en selvvalgt skulptur fra www.skulptur.odense.dk i billedet.
Billedanalyse: formalanalyse + betydningsanalyse, vejledning
Kunstværker med kontraster (PowerPoint), formal- og betydningsanalyse i grupper.
Billedliste:
Hans Memling: Dommedag, 1467-71
Caravaggio: Jomfru Maria med barnet og Den hellige Anna, 1605
Christen Købke: Portræt af Frederik Sødring, 1832
Robert Storm Petersen: Tilbage til naturen, 1945
Asger Jorn: Den foruroligende ælling, 1959
Albert Mertz: Portrætgalleri, 1961
Peter Blake: Bo Diddley, 1963
Poul Anker Bech: På tæppet, 1983
Lise Blomberg Andersen: Uden titiel, 2004
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Projektarbejde

Progression

Projektarbejde med henblik på deltagelse i fælles forårsudstilling. Overordnet tema: Kontraster. En selvvalgt skulptur fra skulptur.odense.dk skulle indgå i projektet. Perspektiverende analyser af kunstværker med markante kontraster.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Arkitektur

Indhold
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Selvstændigt arbejde

Progression

At kunne identificere og kende baggrunden for klassisk hhv. modernistisk formsprog i arkitektur. Fokus især på facadeanalyse og lidt grundplansanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

To samtidskunstnere, Jesper Rasmussen og Adi Nes

Indhold Anmeldelser af Jesper Rasmussens udstilling ”Out of Space”, Brandts Klædefabrik foråret 2007, af hhv. Peter Michael Hornung (Politiken den 8/4 2007) og Cecilie Bepler (Fyens Stiftstidende den 13/2 2007). Besøg og rundvisning på udstillingen.
Jesper Rasmussen: Universitetet, København, fra serien Off Location, 2005.
Interview med Adi Nes: Bibelske antihelte skildrer Israels deroute, Politiken den 5. april 2007.
Adi Nes: Abraham og Isak, fra serien Bibelhistorier, 2005. Sammenligning med Caravaggio: Isaks ofring, 1601-02, og Duane Hanson: Supermarket Lady, 1970.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur

Progression

Vi slutter kontrast- og arkitekturforløbene af med at se nærmere på to samtidskunstnere, der arbejder med modspil til tidligere kunstneres og arkitekters værker.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde