» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Billedkunst, 2006-08-01 bk/uy

Billedkunst, 2006-08-01 bk/uy

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Billedkunst, C
Lærere Bjarne Kryger Dinesen
Hold 2006-08-01 bk/uy
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-12-20

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Arkitektur

Indhold Arkitekturanalyse i "Billedkunst" s. 80-81 og 87-88.
"Hvad er arkitektur?" - 'Indsigt' og "Arkitekturens historie" - 'Oplevelse' på www.arksite.dk
Jan Gympel: Arkitekturens historie s.96-111
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Træne iagttagelses- og refleksionsevnen over for arkitektur og rum i bygninger.
Give en forståelse for, hvad en stilperiode er, og hvorfor der har været skiftende stilperioder i arkitekturen.
Give nærmere indsigt i arkitekturen i anden halvdel af det 20. århundrede, tradition og fornyelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Formalanalyse

Indhold Scheel Andersen og Laursen: Billedkunst s.7-14
og 30-49.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Selvstændigt arbejde

Progression

De grundlæggende elementer i billedanalyse, der skal føre frem mod forståelse for formalanalyse i helhed og i forhold til social og betydningsanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Skulptur

Indhold Skulpturer i ler
Scheel Andersen og Laursen : Billedkunst s.75-80
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Problemformulering

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning