Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Billedkunst, C |
Lærere | Sophie Holm Strøm |
Hold | 2006-08-01 bk/uy |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-30 |
Indhold |
Arkitekturanalyse i "Billedkunst" s. 80-81 og 87-88. "Hvad er arkitektur?" - 'Indsigt' og "Arkitekturens historie" - 'Oplevelse' på www.arksite.dk Jan Gympel: Arkitekturens historie s.96-111 |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Træne iagttagelses- og refleksionsevnen over for arkitektur og rum i bygninger.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Scheel Andersen og Laursen: Billedkunst s.7-14 og 30-49. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDe grundlæggende elementer i billedanalyse, der skal føre frem mod forståelse for formalanalyse i helhed og i forhold til social og betydningsanalyse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Skulpturer i ler Scheel Andersen og Laursen : Billedkunst s.75-80 |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Billedkunst" om socialanalytisk synsvinkel, s. 51-56, 83-84, 202-204. Netbaseret tekstmateriale fra Det fri universitet, http://www.copenhagenfreeuniversity.dk/almagt.html Netbaseret lærerproduceret tekstmateriale om den relationelle æstetik og kunsthistoriske baggrund på http://www.sophie.suite.dk Netbaseret lærerproduceret tekstmateriale om socialanalytisk tilgang til samtidskunsten http://www.sophie.suite.dk/billedkunst/analytiske_synsvinkler.html Materiale om forløberne i kunsthistorien til samtidskunsten og den relationelle æstetik, ex. Fra magi til galleri, s. 148-163. Netbaseret materiale om kreativitetsstrategier af Birthe Rosengaard Knudsen på www.design.emu.dk - så også egen hjemmeside Om mindmap i Idebogen af Dorte Nielsen, s. 34-41. Lærerproduceret diasshow med billede og lyd om Shirin Neshat |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionI forhold til projektforløbet med fokus på kontraster i samtidskunsten bedømmes eleverne på ideudvikling (brainstorm, interview), proces (mindmap og skitser), produkt, fremlæggelse med udgangspunkt i den socialanalytiske synsvinkel, selvevaluering og perspektivering til samtidskunsten og dens forløbere i portfolio. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lærerproduceret diasshow med billede og lyd om Shirin Neshat, iransk eksilkunstner – gengivelsesstrategi i samtidskunsten (overvejende tanke/ide) ”Gengivelsesstrategier” i Billedkunst, s. 225-241. Materiale om de epokale nedslag i kunsthistorien – middelalderen (ide), renæssancen (syn) og ekspressionismen (følelse) i Fra magi til galleri, s. 14-25 om middelalderen, i Billedkunst s. 106-110 om renæssancen og i Fra magi til galleri s. 119-120 om ekspressionismen + evt. perspektiverende materiale om renæssancen og ekspressionisme i Maleriets historie s. 14-17, 86-91. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Mål:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|