» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Billedkunst, 2006 bk/uy eksamenspensum 2006-2007

Billedkunst, 2006 bk/uy eksamenspensum 2006-2007

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Billedkunst, C
Lærere Sophie Holm Strøm
Hold 2006-08-01 bk/uy
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-30

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Arkitektur

Indhold Arkitekturanalyse i "Billedkunst" s. 80-81 og 87-88.
"Hvad er arkitektur?" - 'Indsigt' og "Arkitekturens historie" - 'Oplevelse' på www.arksite.dk
Jan Gympel: Arkitekturens historie s.96-111
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Træne iagttagelses- og refleksionsevnen over for arkitektur og rum i bygninger.
Give en forståelse for, hvad en stilperiode er, og hvorfor der har været skiftende stilperioder i arkitekturen.
Give nærmere indsigt i arkitekturen i anden halvdel af det 20. århundrede, tradition og fornyelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Formalanalyse

Indhold Scheel Andersen og Laursen: Billedkunst s.7-14
og 30-49.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Selvstændigt arbejde

Progression

De grundlæggende elementer i billedanalyse, der skal føre frem mod forståelse for formalanalyse i helhed og i forhold til social og betydningsanalyse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Skulptur

Indhold Skulpturer i ler
Scheel Andersen og Laursen : Billedkunst s.75-80
Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Problemformulering

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Kontraster i samtidskunsten

Indhold "Billedkunst" om socialanalytisk synsvinkel, s. 51-56, 83-84, 202-204.
Netbaseret tekstmateriale fra Det fri universitet, http://www.copenhagenfreeuniversity.dk/almagt.html Netbaseret lærerproduceret tekstmateriale om den relationelle æstetik og kunsthistoriske baggrund på http://www.sophie.suite.dk
Netbaseret lærerproduceret tekstmateriale om socialanalytisk tilgang til samtidskunsten http://www.sophie.suite.dk/billedkunst/analytiske_synsvinkler.html
Materiale om forløberne i kunsthistorien til samtidskunsten og den relationelle æstetik, ex. Fra magi til galleri, s. 148-163.
Netbaseret materiale om kreativitetsstrategier af Birthe Rosengaard Knudsen på www.design.emu.dk - så også egen hjemmeside
Om mindmap i Idebogen af Dorte Nielsen, s. 34-41.
Lærerproduceret diasshow med billede og lyd om Shirin Neshat
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Portefølje
  • Projektarbejde
  • Samtale/diskussion
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde

Progression

I forhold til projektforløbet med fokus på kontraster i samtidskunsten bedømmes eleverne på ideudvikling (brainstorm, interview), proces (mindmap og skitser), produkt, fremlæggelse med udgangspunkt i den socialanalytiske synsvinkel, selvevaluering og perspektivering til samtidskunsten og dens forløbere i portfolio.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

gengivelsesstrategier

Indhold Lærerproduceret diasshow med billede og lyd om Shirin Neshat, iransk eksilkunstner – gengivelsesstrategi i samtidskunsten (overvejende tanke/ide)
”Gengivelsesstrategier” i Billedkunst, s. 225-241.
Materiale om de epokale nedslag i kunsthistorien – middelalderen (ide), renæssancen (syn) og ekspressionismen (følelse) i Fra magi til galleri, s. 14-25 om middelalderen, i Billedkunst s. 106-110 om renæssancen og i Fra magi til galleri s. 119-120 om ekspressionismen + evt. perspektiverende materiale om renæssancen og ekspressionisme i Maleriets historie s. 14-17, 86-91.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Portefølje
  • Samtale/diskussion
  • Teori/metode

Progression

Mål:
• Efter forløbet har du kendskab til følgende gengivelsesstrategier, der overordnet tager udgangspunkt i hhv. øjet (det visuelt sansede og oplevede), følelsen (den indre psykologiske virkelighed og fantasien) og tanken (filosofi, fornuft og etik), hvor hovedvægten lægges på følelsen og tanken.
• Efter forløbet kan du beskrive de væsentligste periodemæssige træk ved middelalderen, renæssancen og ekspressionismen i forhold til konkrete billedeksempler i din portfolio fra middelalderen, renæssancen og ekspressionismen.
• Du kan gøre rede for hvilken gengivelsesstrategi, der især kendetegner billedeksempler i din portfolio fra de forskellige epoker og sammenligne billedeksemplerne med de visualiseringsopgaver, du har lavet i relation til det analytiske arbejde.
• Du kan analysere et visuelt materiale med udgangspunkt i den socialanalytiske tilgang til middelalderen (– perspektiveret til samtidskunsten) og samle resultaterne i en konklusion.
• Du kan analysere et visuelt materiale med udgangspunkt i en formalanalytisk tilgang til renæssancen og ekspressionismen og samle resultaterne i en konklusion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde