Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Billedkunst, C |
Lærere | Signe Rugård Poulsen |
Hold | 2007-08-01 bk/bx |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
A) Komposition B) Billedrum og lys-skygge C) Farve Opsamling på formalanalyseforløb:
|
Omfang | 19 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt opøve en grundlæggende billedforståelse med hovedfokus på billedernes formelle udtryk og virkemidler. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Scheel Andersen og Laursen: Billedkunst s. 226-235 (Gengivelsesstrategier: Øjet og Følelsen)
Ekspressiv visualisering af følelser og begreber med farvekridt. Sammenlignende analyse af visualiseringsøvelserne. Ekspressivt maleri. Analyse og fremlæggelse af en klassekammerats maleri. Sammenlignende undersøgelse af realistisk og ekspressiv kunst med samme motiv – herudfra liste med kendetegn for de to gengivelsesstrategier. |
Omfang | 5.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt kunne skelne to grundlæggende forskellige kunstneriske gengivelsesstrategier, som begge har trukket spor igennem hele kunsthistorien. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundslæsning og teori: Betydningsanalyse: semiotisk billedlæsning (lærerproduceret materiale) Billedkunst s. 136-138 om surrealismen. Billedkunst s. 143-150 + 200-202 om pop art Farvebilleder til analyse: Wilhelm Freddie, René Magritte, Rasmus Bregnhøi Elevoplæg (PowerPoint) om kunstnere inde for surrealisme og popart: Salvador Dali, René Magritte, Richard Hamilton, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Peter Blake, Michael Bevilacqua. Ekskursion: Comix, Brandts Klædefabrik. Skitsetegninger af bl.a. Dan Perjovschis væginstallation Odensetegningen, 2007. |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt kunne bruge den semiotiske metode til aflæsning af betydningen i billeder. Desuden at få viden om formelle og betydningsmæssige karakteristika ved surrealisme, pop art og samtidskunst. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundslæsning: Søren Elgaard: Parafraser, Systime 2003, s. 6-7 og 28-31 (bearbejdet). Udleveret som kopi. Farvebilleder til analyse: Kunst der citerer anden kunst, tre eksempler (PowerPoint):
Parafraser (PowerPoint):
Praktisk opgave: Billede med citat(er) fra Comix-udstillingen på Brandts Klædefabrik (m. selvevaluering)
|
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Temaforløb med fokus på intertekstualitet i billedkunst.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundslæsning og teori: Billedkunst s. 175-196: Tema: Mennesket. Farvebilleder til analyse: Michelangelo: David, 1501-04 Tim Noble & Sue Webster: De nye barbarer, 1997. Selvstændige ark til portfolioen med skulpturer forestillende mennesker. Praktisk opgave: Ekspressiv lerskulptur. |
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Skulpturforløb med fokus på den kunsthistoriske udvikling i menneskefremstillinger fra antikken over renæssancen til nu.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundslæsning og teori: Antikken og klassicismen (kilde: arksite.dk, bearbejdet) Klassiske stiltræk i arkitektur, minileksikon (lærerproduceret) Funktionalismen (kilde: arksite.dk, bearbejdet) Arkitekturanalyse (kilde: arksite.dk, bearbejdet) Billeder til analyse: A.F. Andersen og søn: Fyns Kunstmuseum, 1883-84 H. Wenck: Odense gl. Banegård, 1913-14 Peder Malling: Københavns Universitet, hovedbygningen på Frue Plads, 1829-36 C.F. Møller m.fl.: Århus Universitet, 1932 og senere Andreas Hallander: Højbro Plads 19 og 21, 1798-99 Alfred Mogensen: Strandparken, Århus, 1936 N.S. Nebelong: Strandvejen, Sølyst, 1850 Carolinevej, Hellerup, 1891 Flemming Teisen: Ådalsvej, København, 1934 Arne Jacobsens villa i Charlottenlund, 1929 Grundplaner af villaer fra slutningen af 1800-tallet og 1934 Eksempler på funktionalistisk design Praktisk opgave: Powerpoint med egne billeder af bygninger i Odense med klassiske og funktionalistiske stiltræk.
|
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Arkitekturforløb med fokus på at kunne genkende og beskrive klassiske og funktionalistiske stiltræk i bygninger samt at kende lidt til baggrunden for de to stilretninger.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|