» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Billedkunst, 2007-08-01 bk/bx (1bx bk)

Billedkunst, 2007-08-01 bk/bx (1bx bk)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Billedkunst, C
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2007-08-01 bk/bx
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-04-30

Formalanalyse

Indhold

A) Komposition
Baggrundslæsning: Scheel Andersen og Lausen: Billedkunst s. 7-14 + to supplerende sider om statisk og dynamisk komposition udleveret som kopi.
Praktiske opgaver:3 former i balance. Statisk og dynamisk komposition.
Farvebilleder til analyse: Jean-Francois Millet og Vincent van Gogh.

B) Billedrum og lys-skygge
Baggrundslæsning og teori: Billedkunst s. 17-27 om forskellige måder at skabe rum på. Billedkunst s. 30-35: Lyset og skyggen. PowerPoints om rumskabende virkemidler og forskellig brug af lys-skygge i billeder. Perspektivets udvikling og udviklingen i formgivende brug af lys-skygge i senmiddelalderen og renæssancen.
Praktiske opgaver: Introduktion til perspektivtegning: front- og x-perspektiv, fugle-, frø og normalperspektiv. Perspektivtegning af skolens gange og rum. Indtegning af perspektivlinjer og tidsfæstelse af billeder fra middelalder og renæssance. Gråtoneskala med 7 trin. Skyggelægning af kugle med henblik på at skabe volumen. Iagttagelsestegning af frugt og grønt med formgivende skyggelægning.
Farvebilleder til analyse af Christen Købke, Giorgio de Chirico, Robert Campin, Caravaggio, Hans Brendekilde, Claude Monet, Ernst Ludwig Kirchner og Pablo Picasso.

C) Farve
Baggrundslæsning og teori:Farvelære (3 sider udleveret som fotokopi). Læreroplæg om farver.
Praktiske opgaver: Farveblandingsøvelser: farvecirkel, farvekontraster, valører. 
Farvebilleder til analyse af Caspar David Frierich og Vincent van Gogh. 

Opsamling på formalanalyseforløb:
Spørgsmål til Edvard Munch: Aften på Karl Johan.

 

 

Omfang 19
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed

Progression

At opøve en grundlæggende billedforståelse med hovedfokus på billedernes formelle udtryk og virkemidler.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

To gengivelsesstrategier: realistisk og ekspressiv

Indhold

Scheel Andersen og Laursen: Billedkunst s. 226-235 (Gengivelsesstrategier: Øjet og Følelsen)

 

Ekspressiv visualisering af følelser og begreber med farvekridt. Sammenlignende analyse af visualiseringsøvelserne.

Ekspressivt maleri. Analyse og fremlæggelse af en klassekammerats maleri.

Sammenlignende undersøgelse af realistisk og ekspressiv kunst med samme motiv – herudfra liste  med kendetegn for de to gengivelsesstrategier.  

Omfang 5.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

Progression

At kunne skelne to grundlæggende forskellige kunstneriske gengivelsesstrategier, som begge har trukket spor igennem hele kunsthistorien.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Betydningsanalyse, herunder surrealisme, pop art og samtidskunst

Indhold

Baggrundslæsning og teori:

Betydningsanalyse: semiotisk billedlæsning (lærerproduceret materiale)

Billedkunst s. 136-138 om surrealismen.

Billedkunst s. 143-150 + 200-202 om pop art

Farvebilleder til analyse: Wilhelm Freddie, René Magritte, Rasmus Bregnhøi

Elevoplæg (PowerPoint) om kunstnere inde for surrealisme og popart: Salvador Dali, René Magritte, Richard Hamilton, Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Peter Blake, Michael Bevilacqua.

Ekskursion: Comix, Brandts Klædefabrik. Skitsetegninger af bl.a. Dan Perjovschis væginstallation Odensetegningen, 2007.

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk

Almene mål

Progression

At kunne bruge den semiotiske metode til aflæsning af betydningen i billeder. Desuden at få viden om formelle og betydningsmæssige karakteristika ved surrealisme, pop art og samtidskunst.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Billeder der citerer og parafraserer andre billeder

Indhold

Baggrundslæsning:

Søren Elgaard: Parafraser, Systime 2003, s. 6-7 og 28-31 (bearbejdet). Udleveret som kopi.

Farvebilleder til analyse:

Kunst der citerer anden kunst, tre eksempler (PowerPoint):

  • Tal R: Ike og Ancher, 2002 (med billedforlæg)
  • René Magritte: Billedernes bedrag: Dette er ikke en pibe, 1928 (med tre parafraser)
  • C.D.Friedrich: Vandreren over tågehavet, 1818 (med fire parafraser)

Parafraser (PowerPoint):

  • Diego Vélasquez: Pave Innocent X, 1650 / Francis Bacon: Studie over Vélasquez: Pave Innocent X, 1953
  • Jacques-Louis David: Madame Récamier, 1800 / René Magritte: Madame Récamier af David, 1950’erne
  • Vincent Van Gogh: Selvportræt med indbundet øre og pibe, 1889 / Francis Bacon: Til ære for Van Gogh, 1959
  • Vincent Van Gogh: Kunstnerens soveværelse, 1888 / Roy Lichtenstein: Soveværelse i Arles, 1992

Praktisk opgave:

Billede med citat(er) fra Comix-udstillingen på Brandts Klædefabrik (m. selvevaluering)

 

 

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Selvevaluering

Progression

Temaforløb med fokus på intertekstualitet i billedkunst.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Skulptur

Indhold

Baggrundslæsning og teori:

Billedkunst s. 175-196: Tema: Mennesket.

Farvebilleder til analyse:

Michelangelo: David, 1501-04

Tim Noble & Sue Webster: De nye barbarer, 1997.

Selvstændige ark til portfolioen med skulpturer forestillende mennesker.

Praktisk opgave:

Ekspressiv lerskulptur.

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Informationssøgning
  • Kultur
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Skulpturforløb med fokus på den kunsthistoriske udvikling i menneskefremstillinger fra antikken over renæssancen til nu.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Arkitektur

Indhold

Baggrundslæsning og teori:

Antikken og klassicismen (kilde: arksite.dk, bearbejdet)

Klassiske stiltræk i arkitektur, minileksikon (lærerproduceret)

Funktionalismen (kilde: arksite.dk, bearbejdet)

Arkitekturanalyse (kilde: arksite.dk, bearbejdet)

Billeder til analyse:

A.F. Andersen og søn: Fyns Kunstmuseum, 1883-84

H. Wenck: Odense gl. Banegård, 1913-14

Peder Malling: Københavns Universitet, hovedbygningen på Frue Plads, 1829-36

C.F. Møller m.fl.: Århus Universitet, 1932 og senere

Andreas Hallander: Højbro Plads 19 og 21, 1798-99

Alfred Mogensen: Strandparken, Århus, 1936

N.S. Nebelong: Strandvejen, Sølyst, 1850

Carolinevej, Hellerup, 1891

Flemming Teisen: Ådalsvej, København, 1934

Arne Jacobsens villa i Charlottenlund, 1929

Grundplaner af villaer fra slutningen af 1800-tallet og 1934

Eksempler på funktionalistisk design

Praktisk opgave:

Powerpoint med egne billeder af bygninger i Odense med klassiske og funktionalistiske stiltræk.

 

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur

Progression

Arkitekturforløb med fokus på at kunne genkende og beskrive klassiske og funktionalistiske stiltræk i bygninger samt at kende lidt til baggrunden for de to stilretninger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde