Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Billedkunst, C |
Lærere | Signe Rugård Poulsen |
Hold | 2007-08-01 bk/hk |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-04-30 |
Indhold |
A) Komposition B) Billedrum og lys-skygge C) Farve Opsamling på formalanalyseforløb:
|
Omfang | 19 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt opøve en grundlæggende billedforståelse med hovedfokus på billedernes formelle udtryk og virkemidler. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Scheel Andersen og Laursen: Billedkunst s. 226-235 (Gengivelsesstrategier: Øjet og Følelsen). |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt kunne skelne to grundlæggende forskellige kunstneriske gengivelsesstrategier, som begge har trukket spor igennem hele kunsthistorien. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundslæsning og teori: Betydningsanalyse: semiotisk billedlæsning (lærerproduceret materiale). Billedkunst s. 136-138 om surrealismen. Billedkunst s. 143-150 + 200-202 om pop art. |
Omfang | 7.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt kunne bruge den semiotiske metode til aflæsning af betydningen i billeder. Desuden at få viden om formelle og betydningsmæssige karakteristika ved surrealisme, pop art og samtidskunst. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundslæsning og teori: Billedkunst s. 175-196: Tema: Mennesket. Farvebilleder til analyse: Michelangelo: David, 1501-04 Tim Noble & Sue Webster: De nye barbarer, 1997. Selvstændige ark til portfolioen med Odense-skulpturer forestillende mennesker. Praktisk opgave: Ekspressiv lerskulptur.
|
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionSkulpturforløb med fokus på den kunsthistoriske udvikling i menneskefremstillinger fra antikken over renæssancen til nu. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundslæsning og teori: Antikken og klassicismen (kilde: arksite.dk, bearbejdet) Klassiske stiltræk i arkitektur, minileksikon (lærerproduceret) Funktionalismen (kilde: arksite.dk, bearbejdet) Arkitekturanalyse (kilde: arksite.dk, bearbejdet) Billeder til analyse: A.F. Andersen og søn: Fyns Kunstmuseum, 1883-84 H. Wenck: Odense gl. Banegård, 1913-14 Peder Malling: Københavns Universitet, hovedbygningen på Frue Plads, 1829-36 C.F. Møller m.fl.: Århus Universitet, 1932 og senere Andreas Hallander: Højbro Plads 19 og 21, 1798-99 Alfred Mogensen: Strandparken, Århus, 1936 N.S. Nebelong: Strandvejen, Sølyst, 1850 Carolinevej, Hellerup, 1891 Flemming Teisen: Ådalsvej, København, 1934 Arne Jacobsens villa i Charlottenlund, 1929 Grundplaner af villaer fra slutningen af 1800-tallet og 1934 Eksempler på funktionalistisk design Praktisk opgave: Powerpoint med egne billeder af bygninger i Odense med klassiske og funktionalistiske stiltræk.
|
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionArkitekturforløb med fokus på at kunne genkende og beskrive klassiske og funktionalistiske stiltræk i bygninger samt at kende lidt til baggrunden for de to stilretninger. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Baggrundslæsning: Søren Elgaard: Parafraser, Systime 2003, s. 6-7 og 28-31 (bearbejdet). Udleveret som kopi. Farvebilleder til analyse: Kunst der citerer anden kunst, tre eksempler (PowerPoint):
Parafraser (PowerPoint):
Praktisk opgave: Billede med citat(er) fra Comix-udstillingen på Brandts Klædefabrik (incl. selvevaluering) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionTemaforløb med fokus på intertekstualitet i billedkunst. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|