Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Billedkunst, C |
Lærere | Sophie Holm Strøm |
Hold | 2007-08-01 bk/jy |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-13 |
Indhold |
Forløbet har fokus på barokhaven, den engelske romantiske have og samtidige pavilloner (Cecil Balmond) – knyttet til praktisk undersøgende kreativt eksperimenterende arbejde og analytiske overvejelser om betydning og iscenesættelse af magt/samfund/livssyn. Læsestof:
værkproces: små øvelser til større opgave til miniprojekt giver erfaring med at gøre/registrere og udvælge/konkretisere og vurdere/verbalisere og giver ny opmærksomhed, måde at opleve omgivelser på gennem de praktiske undersøgelser og interview - nyt syn og skærpet opmærksomhed på omgivelser, hvordan arkitekter/ingeniører/samtidskunstnere kommenterer og udfordrer vores syn på os selv og omverden. Det praktiske arbejde er inspireret af besøg på Brandts med fokus på samtidsskulptur kontra klassisk skulptur - herunder Michelangelo: Pietá, 1499; Polyklet: Doryforos, ca. 450-440 f. kr., Bernini: Apollon og Daphne, 1622-25 - samt havevandring og andre værker/ inspirationskilder fra kunstens verden. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Efter forløbet kan eleverne:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Billedkunst, s. 7-14, 17-27, 30-40 (om Komposition, billedrum, lys og skygge, farve og malemåde) - med tilhørende praktiske øvelser. Billedkunst, s. 103-4, 143-50 (Om middelalderen og popart) Udstillingsbesøg med udstillingsmateriale på Brandts - COMIX - fokus på samtidskunstens brug af tegneseriens visuelle virkemidler. Supplerende materiale: Folkevise fra Middelalderen (Elverskud) - udgangspunkt for større praktisk visualiseringsopgave med transformation af temaet i folkevisen til et visuelt produkt efter eget valg (ex. tegneserie, maleri, collage, computeranimation etc.) Sider om hvordan man tegner Manga til inspiration.
|
Omfang | 16.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionFra små praktiske og teoretiske øvelser og opgaver i tilknytning til det læste stof konkretiseres og verbaliseres de umiddelbare oplevelser og erfaringer med at arbejde med billedets virkemidler - til vurdering og perspektivering i forhold til sammenhænge med kunsthistorie - middelalder, popart og tegneserie, samtidskunstens brug af tegneseries virkemidler - jf. besøg på COMIX på Brandts |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Billedkunst s. 41-42, 70-75. (billedanalyse, analytiske synsvinkler og semiotik med udgangspunkt i skulpturanalyseeksempel) Praktisk opgave: rumlig menneskeskildring Billedkunst s. 75-80 (skulptur og skulpturanalyse ) Lav en analyse af din skulptur med udgangspunkt i en analytisk synsvinkel siderne 82-87 – analytisk værktøjskasse til inspiration Billedkunst: Tidlige og moderne menneskeskildringer, s. 175-186. Aktualisering og perspektivering: Menneskeskildringer i kunsthistorien – tidlige skildringer - moderne. Lav opgave 1, s.192. Billedkunst - Det postmoderne, s. 187-192. Menneskeskildringer i det postmoderne. Lav studieopgave, s. 194. (2 gange + fremlæggelse). Supplerende fælles bearbejdet billedmateriale bla.:
|
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Om de 3 overordnede gengivelsesstrategier i Billedkunst – med fokus på følelse og tanke, s. 225, 231-41 Om samfund, arkitektur, byplan og bolig i barokken og modernismen i den lille røde arkitekturbog, s. 6-10, 14, 18, 26-32, 36, 38. Fra magi til galleri s. 118-120 om ekspressionismen og den historiske baggrund, ark af Kandinsky "Maleriet som ren kunst" Materiale fra Brandts om samtidskunstnere (Bla. Børre Sæthre) Om postmodernisme og samtidskunst i "Billedkunst", s. 150-58 |
Omfang | 16.5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|