» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Billedkunst, 2007 bk/jy (1jy bk)

Billedkunst, 2007 bk/jy (1jy bk)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Billedkunst, C
Lærere Sophie Holm Strøm
Hold 2007-08-01 bk/jy
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-13

At have en have (introforløb) – parker og havearkitektur i et kunsthistorisk perspektiv

Indhold

Forløbet har fokus på barokhaven, den engelske romantiske have og samtidige pavilloner (Cecil Balmond) – knyttet til praktisk undersøgende kreativt eksperimenterende arbejde og analytiske overvejelser om betydning og iscenesættelse af magt/samfund/livssyn.

Læsestof:

  • Om moderne arkitekters og ingeniørers arbejde – Cecil Balmond (kopi fra skoletjenesten på Louisiana)
  • ”Den romantiske have” i Dansk billedkunst fra magi til galleri, s. 57-60
  • ”Slotte og haver i Frankrig 1630-1750” i Arkitekturens historie, s. 56-58.

værkproces: små øvelser til større opgave til miniprojekt giver erfaring med at gøre/registrere og udvælge/konkretisere og vurdere/verbalisere og giver ny opmærksomhed, måde at opleve omgivelser på gennem de praktiske undersøgelser og interview - nyt syn og skærpet opmærksomhed på omgivelser, hvordan arkitekter/ingeniører/samtidskunstnere kommenterer og udfordrer vores syn på os selv og omverden. Det praktiske arbejde er inspireret af besøg på Brandts med fokus på samtidsskulptur kontra klassisk skulptur - herunder Michelangelo: Pietá, 1499; Polyklet: Doryforos, ca. 450-440 f. kr., Bernini: Apollon og Daphne, 1622-25 - samt havevandring og andre værker/ inspirationskilder fra kunstens verden.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Portefølje
  • Projektarbejde
  • Selvevaluering
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Efter forløbet kan eleverne:
− skelne mellem personlig kunstoplevelse og analytisk tilgang knyttet til havens betydning/fortælling
− forstå kunstfaglige tekster på et elementært niveau
− løse elementære visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde med andres eller
egne billeder
− begyndende skelnen mellem udvalgte kunsthistoriske perioder og beskrive disse periodes væsentligste træk med afsæt i barokhaven og den romantiske have
− kommunikere om haveoplevelser og identitetsopfattelse ved hjælp af visuelle udtryk.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Billedanalyse - symbolske billedfortællinger

Indhold

Billedkunst, s. 7-14, 17-27, 30-40 (om Komposition, billedrum, lys og skygge, farve og malemåde) - med tilhørende praktiske øvelser.

Billedkunst, s. 103-4, 143-50 (Om middelalderen og popart)

Udstillingsbesøg med udstillingsmateriale på Brandts - COMIX - fokus på samtidskunstens brug af tegneseriens visuelle virkemidler.

Supplerende materiale:

Folkevise fra Middelalderen (Elverskud) - udgangspunkt for større praktisk visualiseringsopgave med transformation af temaet i folkevisen til et visuelt produkt efter eget valg (ex. tegneserie, maleri, collage, computeranimation etc.)

Sider om hvordan man tegner Manga til inspiration.

 

Omfang 16.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

Progression

Fra små praktiske og teoretiske øvelser og opgaver i tilknytning til det læste stof konkretiseres og verbaliseres de umiddelbare oplevelser og erfaringer med at arbejde med billedets virkemidler - til vurdering og perspektivering i forhold til sammenhænge med kunsthistorie - middelalder, popart og tegneserie, samtidskunstens brug af tegneseries virkemidler - jf. besøg på COMIX på Brandts

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Analyse af fortællinger om mennesket

Indhold

Billedkunst s. 41-42, 70-75.  (billedanalyse, analytiske synsvinkler og semiotik med udgangspunkt i skulpturanalyseeksempel)

Praktisk opgave: rumlig menneskeskildring

Billedkunst s. 75-80 (skulptur og skulpturanalyse )

Lav en analyse af din skulptur med udgangspunkt i en analytisk synsvinkel siderne 82-87 – analytisk værktøjskasse til inspiration

Billedkunst: Tidlige og moderne menneskeskildringer, s. 175-186.

Aktualisering og perspektivering: Menneskeskildringer i kunsthistorien – tidlige skildringer - moderne. Lav opgave 1, s.192.

Billedkunst - Det postmoderne, s. 187-192.

Menneskeskildringer i det postmoderne. Lav studieopgave, s. 194. (2 gange + fremlæggelse).

Supplerende fælles bearbejdet billedmateriale bla.:

  • Alberto Giacometti: Group of Three Men, 1943-49.
  • Henry Moore: Three-Piece Reclining Figure, 1976.
  • Michelangelo: Pieta, 1489.
  • Ed Kienholz: Sollie 17, 1979-80.
  • Freddie: Sex-paralysappeal, 1937.
  • Bernini: Den hellige Theresas henrykkelse, 1647-52.
  • Venus, fra Milo, ca. 200 f.kr.
  • Bertel Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind, 1808.
  • Umberto Boccioni: Unikke former af kontonuiteten i Rummet, 1913.
  • Christian Lemmerz: Afasi, 1986.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

gengivelsesstrategier i billedkunst med epokale nedslag i barokken, modernismen, ekspressionismen og samtidskunsten

Indhold

Om de 3 overordnede gengivelsesstrategier i Billedkunst – med fokus på følelse og tanke, s. 225, 231-41

Om samfund, arkitektur, byplan og bolig i barokken og modernismen i den lille røde arkitekturbog, s. 6-10, 14, 18, 26-32, 36, 38.

Fra magi til galleri s. 118-120 om ekspressionismen og den historiske baggrund, ark af Kandinsky "Maleriet som ren kunst"

Materiale fra Brandts om samtidskunstnere (Bla. Børre Sæthre)

Om postmodernisme og samtidskunst i "Billedkunst", s. 150-58

Omfang 16.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Portefølje
  • Samtale/diskussion
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde