Termin | Sommer2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, A |
Lærere | Birgitte Thye-Rønn |
Hold | 2005 BI/v |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-06 |
Indhold |
Solen-Lyset-Livet, NVG-Sct Knud´s Gymnasium, udleveret mat., MB,DL,PB,Jo og LT (2005) : kap. 12 Livet s. 84-98. Forsøg: Mikroskopi af celler Forsøg: Osmose
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt introducere til naturvidenskab med særligt henblik på cellebiolgi. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
RAM på biologien - et multimedie. Paul paludan-Müller m.fl. Nucleus 2. oplag 2000. s. 7-18, 23 - 36 Øvelse: Mikroskopi Dissektion af svinehjerte Blodtryksmåling Kostundersøgelse Diverse artikler - medbragt af eleverne |
Omfang | 28 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt udvikle indlæringsstrategier. At kunne arbejde med formidling af biologiske data og undersøgelsesresultater. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Jens Paludan-Müller m.fl.: RAM på biologien - et mulitimedie. Nucleus 2. oplag 2000. s. 100 - 121. |
Omfang | 22 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme. Til sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Denne del af forløbet foregår først og fremmest som gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ram på Biologien, P.Paludan-Muller s.122-129 Forsøg: Undersøgelse af økosytem. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt forstå økosystemers opbygning. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ram på Biologien, P.Paludan-Muller, Nucleus (1999): s. 122-128. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt forstå og at anvende økologiske begreber i praksis. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biokemi og Molekylærbiologi , J.Bremer 2.udg, Systime (2000):s.57,67-92. 99-110. Forsøg: Restriktionsenzym-skæring af plasmid DNA (SDU). Forsøg:PCR på plasmid DNA (SDU). Forsøg: DNA i løg. Forsøg: Klorofylmutanter i byg, et-gens nedarvning. Forsøg: Mitose og meiose, et papirforsøg. Forsøg: DNA-profil, elektroforese udført april 2008, 3.g.
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At være fortrolig med det centrale dogme, teknikker som PCR og gensplejsning, samt have kendskab til nedarvning af egenskaber.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Solen - Lyset - Livet, NVG -Sct Knuds Gymnasium, af MB, DL, PB, Jo, og LT, 2005( kopi udl.): kap 12 Livet, s. 84-98. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt introducere til naturvidenskab med særligt henblik på biologiske emner indenfor cellebiologi. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fysiologi, Fra molekyle til individ af Henrik Falkenberg m.fl., Systime 2.udg (2004), s.113-128. Ram på biologien, P.Paludan-Muller , Nucleus (1999) : s.18-23 |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt forstå et organsystems opbygning og funktion. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fysiologi, fra molekyle til individ. Falkenberg m.fl. Systime 2.udg 2000: s.10-28, 29-58, 232-245. Diabetes og insulin, Novo Nordisk, 2004: s.14-16, 21-38. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Forståelse for hormoners rolle som budbringere i kroppen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Kort om kræft", Kræftens Bekæmpelse, 2001: s.7-35. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKræft som et eksempel på en genetisk sygdom forårsaget af mutationer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Det Levendes Kemi", Thorkild Johns. Nielsen, Systime (1999).s.44-60, s.91-1o1. Øvelsesvejledning, Proteinstoffers nedbrydning med enzym: Fremstilling af ost. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Det Levendes Kemi, T.J.Nielsen, Systime (1999): s.44-60. 91-110. Forsøg udført i AT 8: Fremstilling af ost . Proteinstoffers nedbrydning med enzym. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt forstå enzymers regulerende rolle i reaktioner katalyseret af enzymer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
"Det Levendes Kemi", Thorkild Johns.Nielsen, Systime (1999). Øvelsesvejledning : Proteinstoffers nedbrydning med enzymer: Fremstilling af ost. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGennem selvstændigt laboratoriearbejde at erhverve viden om enzymers kemi. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Artikler om fedme, eleverne har arbejdet med udvalgt artikler blandt flg.: "De fedeste danskere bor på Sjælland" Dagens Medicin 15/03/07. "Motion for 61 milliarder" Politiken 2007. "Giv børn sund og gratis skolemad" Søndagsavisen 8/4/07. "Kun tvang og forbud slanker fede danskere" Ingeniøren 2007. "Danskerne vil have højere afgift på fedt og sukker" Samvirke maj 2007. "Hygge er halvanden liter cola" Samvirke juni 2003. Forsøg: Kostundersøgelse. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Sammenhæng mellem kost og sundhed.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologiens ABc af Vagn Juhl Larsen m.fl., Niche ( 2007).Økologi:s11-18, biokemi:s63-67. Forsøg: Fotosyntese |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne forstå energistrøm gennem et økosystem.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Indsigt og Udsyn, Systime (2006): Hvad er videnskab s.18-26. Videnskabsteori for begyndere. Torsten Thuren, Rosinante (2003) : s.18-26 (klippet) Basisbog i Biologi, Gyldendal 1996): Biologiens historie, teorier og metoder :s.9-20 Naturen i Hovedet, Jesper Hoffmeyer, Rosinante (1984): Darwinisme s.99-119 (klippet) Levende organismer, Nucleus (2005): Evolution s.33-41, Populationsgenetik s.137-147 Kampen om Darwin, Film om intellligent design BBC (2006) |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå naturvidenskabelig arbejdsmetode. At kunne opstille hypoteser samt afprøve disse med empiri.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Økologi og Naturforvaltning 2.udg af Carsten Bagge Jensen m.fl. Nucleus (2007): s.89-91, 100-104,119-137. Biologiens ABc V.J.Larsen m.fl. Niche(2007): s.11-18, 39-51. Ram på Biologien P.Paludan-Muller m.fl. Nucleus (1999) : s. 128, 135-140, 160-168. Forsøg: Fotosyntese og respiration hos vandplanter. Forsøg: Energistofskifte hos vandlevende dyr. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne beskrive havet som økosystem. At forstå stofomsætningen i de frie vandmasser og i havbunden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Økologi og naturforvaltning 2 udg C.B.Jensen m.fl., Nucleus (2007): s.56-57, 217-222. Ram på Biologien P.Paludan Muller m.fl., Nucleus (1999): s.126-128, 168-174. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt forstå og at formidle biologiske problemstillinger. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologiens ABc, V. J. Larsen, Niche (2007): kap.2 Arts og populationsøkologi s.21-27 Levende organismer, J. Bremer, Nucleus (2000) s.38-41, 143-144. Se iøvrigt pensum til AT10. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå samspillet mellem biotiske og abiotiske faktorer i et økosystem og disses effekt på populationers størrelse og vækst.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fysiologibogen af B.Bidstrup m.fl., Nucleus (2006) : Immunforsvaret(kopi) s.104-123. Biokemi og Molekylærbiologi 2.udg af J.Bremer, Nucleus (2000): s.28-31,94-98. Genetik og gen-etik 3.udg af V.J.Larsen m.fl, Gyldendal (2002): s.76-78. Det Medicinerede Menneske Danmarks Farmaceutiske Universitet (2005) : s. 97-115. ELISA (kopi), Biokemi og bioteknologi af Boril Stilling, Nyt Teknisk Forlag(2004). Ram på Biologien af P.Paludan-Muller, Nucleus (1999): s. 46-51. Fysiologi 2udg af H.Falkenberg, Systime (2000): s.180 Forsøg: ELISA
|
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå immunsystemets opbygning. At kunne gøre rede for hvordan immunsystemet reagere på antigener som bakterier, virus, pollen og andre allergener.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Livet skal leves 3 rev. af P.L.Mathiasen m.fl., Nucleus (1991): Nervesystemet (kopi)s.177-189. Fysiologi 2udg af G.S.Jensen, Systime (2000): s. 72-81. fig. 3.12,3.13,3.14 (på s.67-69) Forsøg: Sansepåvirkninger |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At forstå nerveimpulsers opståen og transport i neuroner og synapser.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biokemi og Molekylærbiologi, Bremer 2.udg. : s. 57 . Forsøg: Elektroforese. Øvelsesvejledning : Case med forekomst af arvelig sygdom. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt arbejde med elektroforese. At kunne analiysere en DNA-profil. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologiens ABcaf V.J.Larsen : Økotoksikologi s.131-141. Fysiologi H.Falkenberg m.fl : s.236-245. "Hormonbalancen truet" af Mette Boye, Global Økologi, Febr.2002: s.13-14. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt forstå sammenhængen mellem toksiske stoffers forekomst i naturen og effekten af disse kemiske miljøfremmede stoffer i levende organismer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Det levendes kemi af T.J.Nielsen Systime (1999): s. 132-150. Ram på biologien af P.Paludan-Muller m.fl, Nucleus (1999): s.43-46. |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt tilegne sig et overblik over kulhydraters stofskifte i mennesket. At have kendskab til aerob og anaerob omdannelse af glukose. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|