» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi, 2005 BI/v (3v BI)

Biologi, 2005 BI/v (3v BI)

Termin Sommer2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, A
Lærere Birgitte Thye-Rønn
Hold 2005 BI/v
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-06

NVG: "Livet", evolution og cellebiologi.

Indhold

Solen-Lyset-Livet, NVG-Sct Knud´s Gymnasium, udleveret mat., MB,DL,PB,Jo og LT (2005) : kap. 12 Livet s. 84-98.

Forsøg: Mikroskopi af celler

Forsøg: Osmose

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere og analysere biologiske problemer

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

At introducere til naturvidenskab med særligt henblik på cellebiolgi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

Fra madens næringsstoffer til cellens molekyler. Fra luftens ilt til hjertets rytme.

Indhold RAM på biologien - et multimedie. Paul paludan-Müller m.fl. Nucleus 2. oplag 2000. s. 7-18, 23 - 36

Øvelse: Mikroskopi
Dissektion af svinehjerte
Blodtryksmåling
Kostundersøgelse

Diverse artikler - medbragt af eleverne
Omfang 28
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Databehandling ved eksperimentelt arbejde
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

At udvikle indlæringsstrategier. At kunne arbejde med formidling af biologiske data og undersøgelsesresultater.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Genetik og genteknologi

Indhold

Jens Paludan-Müller m.fl.: RAM på biologien - et mulitimedie. Nucleus 2. oplag 2000. s. 100 - 121.

Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 68-72 Gyldendal uddannelse 2003

Til sidst i forløbet arbejdes der i grupper med forskellige bioteknologiske emner og mundtlig fremlæggelse.

Øvelser:
Nedarvning af nogle egenskaber hos mennesket, Blodtypebestemmelse (R)
Gensplejsning af menneskets insulin-gen - et tørforsøg.

Omfang 22
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Der arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme. Til sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Denne del af forløbet foregår først og fremmest som gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Økologi: Fødekæder og biotopundersøgelse

Indhold

Ram på Biologien, P.Paludan-Muller s.122-129

Forsøg: Undersøgelse af økosytem.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At forstå økosystemers opbygning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Klasseundervisning

Økologi: Grundbegreber og biotopundersøgelse

Indhold

Ram på Biologien, P.Paludan-Muller, Nucleus (1999): s. 122-128.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

At forstå og at anvende økologiske begreber i praksis.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Molekylær biologi og genetik

Indhold

Biokemi og Molekylærbiologi , J.Bremer 2.udg, Systime (2000):s.57,67-92. 99-110.
Genetik og gen-etik, V. J. Larsen m.fl.3.udg, Gyldendal (2003):s.21-29,38-58, 61-73,82-100.
Hvad fortæller din DNA profil, D. Hammelev og E.Bendtsen, kopi(EIBE)s.1-16.

Forsøg: Restriktionsenzym-skæring af plasmid DNA (SDU).                                            Forsøg:PCR på plasmid DNA (SDU).                                                                       Forsøg: DNA i løg.                                                                                                         Forsøg: Klorofylmutanter i byg, et-gens nedarvning.                                                       Forsøg: Mitose og meiose, et papirforsøg.                                                                Forsøg: DNA-profil, elektroforese udført april 2008, 3.g.

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Databehandling ved eksperimentelt arbejde
  • Formidle, argumentere og indgå i faglig dialog
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

At være fortrolig med det centrale dogme, teknikker som PCR og gensplejsning, samt have kendskab til nedarvning af egenskaber.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

NV : "Livet", cellebiologi og evolution.

Indhold

Solen - Lyset - Livet, NVG -Sct Knuds Gymnasium, af MB, DL, PB, Jo, og LT, 2005( kopi udl.): kap 12 Livet, s. 84-98.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere og analysere biologiske problemer

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Modeller

Progression

At introducere til naturvidenskab med særligt henblik på biologiske emner indenfor cellebiologi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Fordøjelsen

Indhold

Fysiologi, Fra molekyle til individ af Henrik Falkenberg m.fl., Systime 2.udg (2004), s.113-128.

Ram på biologien, P.Paludan-Muller , Nucleus (1999) : s.18-23

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At forstå et organsystems opbygning og funktion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Transportproteiner, intracellulær kommmunikation, hormoner og diabetes.

Indhold

Fysiologi, fra molekyle til individ. Falkenberg m.fl. Systime 2.udg 2000: s.10-28, 29-58, 232-245.

Diabetes og insulin, Novo Nordisk, 2004: s.14-16, 21-38.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Forståelse for hormoners rolle som budbringere i kroppen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kort om kræft.

Indhold

"Kort om kræft", Kræftens Bekæmpelse, 2001: s.7-35.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Kræft som et eksempel på en genetisk sygdom forårsaget af mutationer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Fødevarer - enzymer og ascorbinsyre

Indhold "Det Levendes Kemi", Thorkild Johns. Nielsen, Systime (1999).s.44-60, s.91-1o1.
Øvelsesvejledning, Proteinstoffers nedbrydning med enzym: Fremstilling af ost.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Databehandling ved eksperimentelt arbejde
  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Cellens værktøj: Enzymer

Indhold

Det Levendes Kemi, T.J.Nielsen, Systime (1999): s.44-60. 91-110.

Forsøg udført i AT 8: Fremstilling af ost . Proteinstoffers nedbrydning med enzym.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At forstå enzymers regulerende rolle i reaktioner katalyseret af enzymer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning

Enzymer - reaktinshastighed og aminosyrer

Indhold "Det Levendes Kemi", Thorkild Johns.Nielsen, Systime (1999).
Øvelsesvejledning : Proteinstoffers nedbrydning med enzymer: Fremstilling af ost.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser

Almene mål

Progression

Gennem selvstændigt laboratoriearbejde at erhverve viden om enzymers kemi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Fedme.

Indhold

Artikler om fedme, eleverne har arbejdet med udvalgt artikler blandt flg.:

"De fedeste danskere bor på Sjælland" Dagens Medicin 15/03/07. "Motion for 61 milliarder" Politiken 2007. "Giv børn sund og gratis skolemad" Søndagsavisen 8/4/07. "Kun tvang og forbud slanker fede danskere" Ingeniøren 2007. "Danskerne vil have højere afgift på fedt og sukker" Samvirke maj 2007. "Hygge er halvanden liter cola" Samvirke juni 2003.

Forsøg: Kostundersøgelse.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Sammenhæng mellem kost og sundhed.
Udviklingen i den danske befolkning med hensyn kostvaner og overvægt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde

Økologi:Energistrøm og fotosyntese

Indhold

Biologiens ABc af Vagn Juhl Larsen m.fl., Niche ( 2007).Økologi:s11-18, biokemi:s63-67.

Forsøg: Fotosyntese

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At kunne forstå energistrøm gennem et økosystem.
At kunne forstå fotosyntesens opbygning af organisk stof.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

AT 10 : Evolutions hypoteser, Darwin og Creationisterne.

Indhold

Indsigt og Udsyn,  Systime (2006): Hvad er videnskab s.18-26.

Videnskabsteori for begyndere. Torsten Thuren, Rosinante (2003) : s.18-26 (klippet)

Basisbog i Biologi, Gyldendal 1996): Biologiens historie, teorier og metoder :s.9-20

 Naturen i Hovedet, Jesper Hoffmeyer, Rosinante (1984): Darwinisme s.99-119 (klippet)

Levende organismer, Nucleus (2005): Evolution s.33-41, Populationsgenetik s.137-147

Kampen om Darwin, Film om intellligent design BBC (2006)

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Evolutionsmekanismer
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Teori/metode

Progression

At forstå naturvidenskabelig arbejdsmetode. At kunne opstille hypoteser samt afprøve disse med empiri.

At forstå sammenhænge mellem naturvidenskabelige teorier og samfunds- /livsopfattelse, historiskt og religiøst.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Økologi: Havet og iltsvind.

Indhold

Økologi og Naturforvaltning  2.udg af Carsten Bagge Jensen m.fl. Nucleus (2007): s.89-91, 100-104,119-137.

Biologiens ABc V.J.Larsen m.fl. Niche(2007): s.11-18, 39-51.

Ram på Biologien P.Paludan-Muller m.fl. Nucleus (1999) : s. 128, 135-140, 160-168.

Forsøg: Fotosyntese og respiration hos vandplanter.                                           Forsøg: Energistofskifte hos vandlevende dyr.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion

Progression

At kunne beskrive havet som økosystem. At forstå stofomsætningen i de frie vandmasser og i havbunden.

At kunne analysere den menneskeskabte eutrofiering i de danske havområder og konsekvenserne i form af iltsvind.

Udfra forsøg at kunne vurdere lysintensitetens betydning for fotosyntesen. Udfra forsøg at kunne forklare sammenhængen mellem NNP og BPP.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Drivhuseffekt

Indhold

Økologi og naturforvaltning 2 udg C.B.Jensen m.fl., Nucleus (2007): s.56-57, 217-222.

Ram på Biologien P.Paludan Muller m.fl., Nucleus (1999): s.126-128, 168-174.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At forstå og at formidle biologiske problemstillinger.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Populationsbiologi

Indhold

Biologiens ABc, V. J. Larsen, Niche (2007): kap.2 Arts og populationsøkologi s.21-27 

Levende organismer, J. Bremer, Nucleus (2000) s.38-41, 143-144.

Se iøvrigt pensum til AT10.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At forstå samspillet mellem biotiske og abiotiske faktorer i et økosystem og disses effekt på populationers størrelse og vækst.

At forstå adaptation, selektion og mutationer som de bærende elementer i Darwins evolutionsteori.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Immunforsvaret

Indhold

Fysiologibogen af B.Bidstrup m.fl., Nucleus (2006) : Immunforsvaret(kopi) s.104-123.                                                                                                                                             Biokemi og Molekylærbiologi 2.udg af J.Bremer, Nucleus (2000): s.28-31,94-98.  Genetik og gen-etik 3.udg af V.J.Larsen m.fl, Gyldendal (2002): s.76-78.               Det Medicinerede Menneske Danmarks Farmaceutiske Universitet (2005) : s. 97-115.                                                                                                                                                   ELISA (kopi), Biokemi og bioteknologi af Boril Stilling, Nyt Teknisk Forlag(2004).  Ram på Biologien af P.Paludan-Muller, Nucleus (1999): s. 46-51.                   Fysiologi 2udg af H.Falkenberg, Systime (2000): s.180

Forsøg: ELISA

 

 

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Databehandling ved eksperimentelt arbejde
  • Formulere og analysere biologiske problemer

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Læringsstrategier
  • Modeller

Progression

At forstå immunsystemets opbygning. At kunne gøre rede for hvordan immunsystemet reagere på antigener som bakterier, virus, pollen og andre allergener.

At kunne udføre en ELISA test.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Nervesystemet

Indhold

Livet skal leves 3 rev. af P.L.Mathiasen m.fl., Nucleus (1991): Nervesystemet (kopi)s.177-189.

Fysiologi 2udg af G.S.Jensen, Systime (2000): s. 72-81. fig. 3.12,3.13,3.14 (på s.67-69)

Forsøg: Sansepåvirkninger

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre selvstændige observationer og undersøgelser

Almene mål

  • Egen indlæring

Progression

At forstå nerveimpulsers opståen og transport i neuroner og synapser.
At kunne analysere forskellige stoffers påvirkning af impulsoverførslen i synapsen.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning

DNA-profil

Indhold

Biokemi og Molekylærbiologi,  Bremer 2.udg. : s. 57 .

Forsøg: Elektroforese.

Øvelsesvejledning : Case med forekomst af arvelig sygdom.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

At arbejde med elektroforese. At kunne analiysere en DNA-profil.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde

Økotoksikologi

Indhold

Biologiens ABcaf V.J.Larsen : Økotoksikologi s.131-141.

Fysiologi H.Falkenberg m.fl : s.236-245.

"Hormonbalancen truet" af Mette Boye, Global Økologi, Febr.2002: s.13-14.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Vurdere omfattende økologiske problemstillinger
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion

Progression

At forstå sammenhængen mellem toksiske stoffers forekomst i naturen og effekten af disse kemiske miljøfremmede stoffer i levende organismer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Kulhydratstofskiftet

Indhold

Det levendes kemi af T.J.Nielsen Systime (1999): s. 132-150.

Ram på biologien af P.Paludan-Muller m.fl, Nucleus (1999): s.43-46.

Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle, argumentere og indgå i faglig dialog

Almene mål

  • Egen indlæring

Progression

At tilegne sig et overblik over kulhydraters stofskifte i mennesket. At have kendskab til aerob og anaerob omdannelse af glukose.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning