2005 bk/kx grundforløb

Termin Efterår-vinter 2005-2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Billedkunst, C
Lærere Signe Rugård Poulsen
Hold 2005 bk/kx
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret

Arkitektur

Indhold PowerPoint om rumopfattelse med udskriftskopi til eleverne, baggrundsmateriale: Mette Albrechtsen og Elisabeth Reddersen ”Zoom – om at opleve arkitektur”, Dlf 1999, s. 7-20.
”Zoom – om at opleve arkitektur” s. 128-131: Intro til arkitektur og stilperioder.
Modernisme/funktionalisme i arkitektur: 4 s. hentet og bearbejdet fra http://www.arksite.dk/wm140210.
Lærerproduceret materiale om forskellen mellem arkitektur og design i slutn. af 1800-tallet og i 1920'erne-1930'erne (1 s.).
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Træne iagttagelses- og refleksionsevnen over for arkitektur og rum i bygninger.
Give en forståelse for, hvad en stilperiode er, og hvorfor der har været skiftende stilperioder i arkitekturen.
Give nærmere indsigt i en bestemt stilperiode, nemlig modernismen/funktionalismen – hvad den var en reaktion imod, og hvilke formelle stiltræk der kendetegner funktionalistiske bygninger og design.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Formalanalyse

Indhold Lærerproduceret materiale - PowerPoints med udskriftskopier til eleverne:
a) Centralperspektivet, kunsthistorisk udvikling.
b) Rumskabende faktorer i billeder.
c) Malerier fra forskellige kunsthistoriske perioder til elevoplæg.
d) Statisk-dynamisk komposition.
e) Komplementærfarver, kolde og varme farver.
Desuden:
”Lyset og skyggen”, H.S.Andersen og O.Laursen: Billedanalyse i dansk s. 21.
Analyseark om billedrummet (lærerprocuceret).
Farvelære (lærerproduceret materiale).
Arbejdsoplæg til praktiske øvelser i komposition, farvelære og ekspressiv farvebrug. Herunder 1 s. om statiske og dynamiske kompositionsprincipper og 1 s. om ekspressionismen i kunsthistorien.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Evaluering af læreproces
  • Forskellige arbejdsformer
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Portefølje
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Opøve en elementær billedsproglig kompetence med hovedvægt på formalanalysen (hvordan de formelle træk kommer i stand og virker).
Give indblik bestemte formelle virkemidlers styrker og begrænsninger.
Give viden om, at brugen af bestemte formelle virkemidler også er (kunst)historisk betinget.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Realistisk og ekspressiv gengivelse

Indhold Lærerproduceret materiale:
PowerPoints med udskriftskopier til eleverne med realistiske og ekspressive malerier fra forskellige kunsthistoriske perioder fra tidsrummet ca. 1600-1950.
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur
  • Teori/metode

Progression

Samle op på det praktiske arbejde med realistiske og ekspressive billeder i det foregående forløb.
Give forståelse for forskellen mellem realistisk og ekspressiv hensigt i kunst og træning i at formulere, hvad der formalanalytisk adskiller realistiske og ekspressive billeder.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Forelæsning/foredrag
  • Pararbejde

Skiftende hensigt med kunst fra forskellige perioder

Indhold Lærerproduceret materiale:
PowerPoint med udskriftskopi til eleverne: 14 billeder fra 1600-tallet til nu.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Historisk bevidsthed
  • Kultur

Progression

Give indsigt i, at hensigten med kunst har skiftet gennem tiderne og er historisk forankret.
Lægge op til refleksioner over kunst og kvalitet, herunder forskellen på personlig kunstoplevelse og analytisk tilgang.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Surrealisme

Indhold Ebbe Krogh og Finn Lykke Schmidt: Gys, splat og Freud, Dlf 1999 s. 28-29.
PowerPoint om surrealismen: malerier, skulpturer og objekter af Delvaux, Dali, Magritte, Freddie, Oppenheim (udskriftskopi til eleverne).
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Historisk bevidsthed
  • Kultur

Progression

Introducere til surrealismen som optakt til elevoplæg om kunstnere, der blander ekspressive og surrealistiske træk (Bacon, Freud, Jorn, Wiig-Hansen, Ancher Bech, Kvium, Ærtebjerg.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning