» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi, 2006-08-01 Bi/2g

Biologi, 2006-08-01 Bi/2g

Termin Sommer
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, B
Lærere Jakob Damborg
Hold 2006-08-01 Bi/2g
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-26

Doping

Indhold Fysiologi - fra molekyle til individ. 2. udg. 2004. Henrik Falkenberg et al., Systime
Side: 186-204
Idræt - Teori og træning, 2. udg, 2001. Lars H. Nielsen og Troels Wolf, Systime
Side: 138-147
Video: Tavshedens Pris, Olav Skaaning Andersen, DR 1999
Artikel: Mælkesyre - et gode eller et onde for muskler?. Kristian Overgaard, Gisp 2003
Artikel: Pedalatlet.. af Chris MacDonald. Politiken 31/7 2004
Øvelsesvejledning: Konditionsbestemmelse
Småforsøg: Fedtbestemmelse
Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Kritisk informationshåndtering
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Projektarbejde

Progression

Eleverne skal få et indblik i de fysiologiske grundbegreber og dopingtyper. Herunder fysiologisk præstationsevne, træningslære og cellens energiproduktion med fokus på kulhydrater.
Dette fundament benyttes i et projektarbejde omkring doping, som fremlægges mundtligt og afleveres som en synopsis.
Mælkesyrens myter slutter forløbet af.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Vandløb og natursyn

Indhold Bent Rasmussen: "Natursyn" s.6-21 + s. 25-44 + s. 46-49. Nucleus, 2001.

www.globalemiljoe.dk:
undersiden omkring hav, hvor studieopgaven er besvaret

Artikel: "Havet bukker under for iltsvind", af Merete Ørskov, Jyllandsposten 2. sektion s.1, 12/9-1994

Øvelsesvejledning: Vandløbsundersøgelse
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Databehandling ved eksperimentelt arbejde
  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Struktur og funktion sammenholdt med livsbetingelser
  • Tilrettelægge eksperimenter
  • Vurdere omfattende økologiske problemstillinger
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi

Progression

Med udgangspunkt i lakse-diskussionen ved Tange Sø behandles de basale elementer i et økosystem, hvor eleverne skal opnå en forståelse for habitat, niche, population, samfund, osv.
Stofkredsløb (N og P), fødekæder og
dyrearters tilpasninger til deres omgivelser belyses. Det danner baggrund for to ekskursioner til et økosystem. Først et terrastrisk (eng og skov) dernæst et vandløb, hvorudfra der afrapporteres.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Naturekskursion

Indhold
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Struktur og funktion sammenholdt med livsbetingelser
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion

Progression

Målet med ekskursionen er at eleverne skal få et indblik i naturens mangfoldighed ved at undersøge en engbiotop. De får ved indsamling af planter og dyr et kendskab til forskellige organismer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde

Artikelskrivning i økologi

Indhold Udgangspunkt i Bent Rasmussen: "Natursyn" s.6-21 + 25-26 + 31-44 + 46-49
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Mundtlig og skriftlig formidling

Almene mål

  • Argumentation
  • Projektarbejde

Progression

Eleverne skal lære at formidle et biologisk emne ud fra den teori, de har lært i foregående forløb.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Projektarbejde

Økologisk effektivitet

Indhold Bent Rasmussen: "Natursyn" s.27-30
Øvelsesvejledning: Energiomsætning hos melbiller
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre observationer og undersøgelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment

Progression

En journal udarbejdes på baggrund af forsøget

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning

Genetik og gen-etik

Indhold Vagn Juhl Larsen og Søren Mark: Genetik og Gen-etik 3. udg.:s. 21-58 + s. 61-81 s. 103-113. Gyldendal 2003
Jens Bremer: Levende Organismer: s. 197-199. Nucleus 1997
Artikel: "Jagten på generne", Fyns Stifstidende, 22/10 2003.
Genetikopgaver (opg. 1-4)
Genetikopgaver: Blødere og dværgvækst
Øvelsesvejledning: Mitose og meiose - arvelighed
Øvelsesvejledning: Isolering af DNA fra løg
Øvelsesvejledning: Gensplejsning af menneskets insulingen
Øvelsesvejledning: To-gen spaltning i byg
Spil: Master of Creation
Omfang 23
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Kritisk informationshåndtering
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere omfattende økologiske problemstillinger
  • Vurdere risikomomenter
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer

Progression

Eleverne skal blive fortrolige med de genetiske grundbegreber og opnå viden inden for den molekylære gentik (proteinsyntese og genregulering).
Den klassiske genetik gennemgås og eleverne lærer at løse opgaver med og uden forudgående empiri.
Eleverne skal blive fortrolige med de to celledelingstyper.
En grundig gennemgang af de genteknologiske metoder giver eleverne udgangspunkt for en bio-etisk diskussion om de samfundsmæssige konsekvenser ved bioteknologien.


Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Kræft

Indhold Per Kim Nielsen et al.: Kort om kræft: s.7-13 + 19-20
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Kritisk informationshåndtering
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning

Progression

Ud fra en introduktion til kræft-teori og en ekskursion til SDU (Science Day) skal eleverne lave et projektarbejde omkring kræft.
Eleverne skal på denne måde opnå en viden omkring hvad kræft er, hvorfor den opstår og hvordan den udvikler sig. Herudfra specialiserer eleverne sig i et bestemt område, i hvilket opgaven skrives.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Kommunikation og regulering - hormoner og nerver

Indhold Henrik Falkenberg et al.: Fysiologi - fra molekyle til individ: s. 30-49 + s. 52-55 + s. 64-82. Systime, 2004.
Preben Lund Mathiasen et al.: Livet skal leves bind 3: s. 202-210, Nucleus, 1990.
Henrik Rindom: Rusmidlernes biologi: s. 15 + s. 22-31

Øvelsesvejledning: Blodsukker og Glykæmisk indeks
Eksamensopgave om nervegift (2002, sp. 4)
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare organismers indre miljøer
  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Tal

Progression

Eleverne skal lære de forskellige kommunikationsprincipper i kroppen at kende.
Eleverne skal opnå en forståelse for opdeling og virkemåde af de forskellige hormontyper og reguleringen af dem.
I forbindelse med blodsukkermåling og sukkersyge fokuseres der på hormoner, der regulerer glukoseomsætningen.
Opbygningen af nervesystemet og forståelse af membranpotentiale og synapser bruges som udgangspunkt til at undersøge rusmidlers effekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Enzymer

Indhold Preben Lund Mathiasen et al.: Livet skal leves bind 3: s. 202-210, Nucleus, 1990.
Øvelsesvejledning: Katalase
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Tilrettelægge eksperimenter

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Eleverne skal ud fra et teoretisk grundlag omkring proteiner og enzymer trænes i at udarbejde hypoteser og videreudvikle et forsøg om enzymaktivitet. Der udarbejdes journal af forsøget

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Evolution

Indhold Vagn Juhl Larsen og Søren Mark: Genetik og Gen-etik 3. udg.:s. 7-24 + s. 82-84 + s. 91-97. Gyldendal 2003
Jens Bremer: Biokemi og molekylærbiologi 2. udg.: s. 28-31
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Evolutionsmekanismer
  • Forklare organismers indre miljøer
  • Kritisk informationshåndtering
  • Struktur og funktion sammenholdt med livsbetingelser

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglige spørgsmål

Progression

Eleverne skal have kendskab til hovedtrækkene i evolutionen fra livets oprindelse til menneskets udvikling. Der fokuseres på mutationer i forbindelse med den naturlige variation, som selektionen bygger på.
I forbindelse med evolutionen belyses forskellige celletyper og virus.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde