Termin | Sommer |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, B |
Lærere | Jakob Damborg |
Hold | 2006-08-01 Bi/2g |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-26 |
Indhold |
Fysiologi - fra molekyle til individ. 2. udg. 2004. Henrik Falkenberg et al., Systime Side: 186-204 Idræt - Teori og træning, 2. udg, 2001. Lars H. Nielsen og Troels Wolf, Systime Side: 138-147 Video: Tavshedens Pris, Olav Skaaning Andersen, DR 1999 Artikel: Mælkesyre - et gode eller et onde for muskler?. Kristian Overgaard, Gisp 2003 Artikel: Pedalatlet.. af Chris MacDonald. Politiken 31/7 2004 Øvelsesvejledning: Konditionsbestemmelse Småforsøg: Fedtbestemmelse |
Omfang | 17 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal få et indblik i de fysiologiske grundbegreber og dopingtyper. Herunder fysiologisk præstationsevne, træningslære og cellens energiproduktion med fokus på kulhydrater.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bent Rasmussen: "Natursyn" s.6-21 + s. 25-44 + s. 46-49. Nucleus, 2001. www.globalemiljoe.dk: undersiden omkring hav, hvor studieopgaven er besvaret Artikel: "Havet bukker under for iltsvind", af Merete Ørskov, Jyllandsposten 2. sektion s.1, 12/9-1994 Øvelsesvejledning: Vandløbsundersøgelse |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Med udgangspunkt i lakse-diskussionen ved Tange Sø behandles de basale elementer i et økosystem, hvor eleverne skal opnå en forståelse for habitat, niche, population, samfund, osv.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold | |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med ekskursionen er at eleverne skal få et indblik i naturens mangfoldighed ved at undersøge en engbiotop. De får ved indsamling af planter og dyr et kendskab til forskellige organismer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Udgangspunkt i Bent Rasmussen: "Natursyn" s.6-21 + 25-26 + 31-44 + 46-49 |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal lære at formidle et biologisk emne ud fra den teori, de har lært i foregående forløb. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bent Rasmussen: "Natursyn" s.27-30 Øvelsesvejledning: Energiomsætning hos melbiller |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEn journal udarbejdes på baggrund af forsøget |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vagn Juhl Larsen og Søren Mark: Genetik og Gen-etik 3. udg.:s. 21-58 + s. 61-81 s. 103-113. Gyldendal 2003 Jens Bremer: Levende Organismer: s. 197-199. Nucleus 1997 Artikel: "Jagten på generne", Fyns Stifstidende, 22/10 2003. Genetikopgaver (opg. 1-4) Genetikopgaver: Blødere og dværgvækst Øvelsesvejledning: Mitose og meiose - arvelighed Øvelsesvejledning: Isolering af DNA fra løg Øvelsesvejledning: Gensplejsning af menneskets insulingen Øvelsesvejledning: To-gen spaltning i byg Spil: Master of Creation |
Omfang | 23 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal blive fortrolige med de genetiske grundbegreber og opnå viden inden for den molekylære gentik (proteinsyntese og genregulering).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Kim Nielsen et al.: Kort om kræft: s.7-13 + 19-20 |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Ud fra en introduktion til kræft-teori og en ekskursion til SDU (Science Day) skal eleverne lave et projektarbejde omkring kræft.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Henrik Falkenberg et al.: Fysiologi - fra molekyle til individ: s. 30-49 + s. 52-55 + s. 64-82. Systime, 2004. Preben Lund Mathiasen et al.: Livet skal leves bind 3: s. 202-210, Nucleus, 1990. Henrik Rindom: Rusmidlernes biologi: s. 15 + s. 22-31 Øvelsesvejledning: Blodsukker og Glykæmisk indeks Eksamensopgave om nervegift (2002, sp. 4) |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal lære de forskellige kommunikationsprincipper i kroppen at kende.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Preben Lund Mathiasen et al.: Livet skal leves bind 3: s. 202-210, Nucleus, 1990. Øvelsesvejledning: Katalase |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal ud fra et teoretisk grundlag omkring proteiner og enzymer trænes i at udarbejde hypoteser og videreudvikle et forsøg om enzymaktivitet. Der udarbejdes journal af forsøget |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vagn Juhl Larsen og Søren Mark: Genetik og Gen-etik 3. udg.:s. 7-24 + s. 82-84 + s. 91-97. Gyldendal 2003 Jens Bremer: Biokemi og molekylærbiologi 2. udg.: s. 28-31 |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal have kendskab til hovedtrækkene i evolutionen fra livets oprindelse til menneskets udvikling. Der fokuseres på mutationer i forbindelse med den naturlige variation, som selektionen bygger på.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|