» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi, 2006-08-01 bi/a/Eksamenspensum

Biologi, 2006-08-01 bi/a/Eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, C
Lærere Maria Rodin
Hold 2006-08-01 bi/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-26

Celler og celleprocesser

Indhold Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-25; Nucleus 1996.
Øvelsesvejledninger: Osmose gennem kartoffelcellers cellemembran (J), Mikroskopiering af plante- og dyreceller(J)
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Teori/metode

Progression

Foruden konkret faglig viden skal eleverne opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling. Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på klasserumskultur og forberedelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kost og sundhed

Indhold Litteratur:
Lone Als Egebo m.fl., "Biologi til tiden" s. 19-34; Nucleus 2005
G.Berg, "Biologi for gymnasiet og HF" 1982 s. 32-34 (Om enzymer)
Jan Geertsen, "Kemi og fødevarer" (6 sider)

Links:
www. netdoktor.dk (artikel om folkesygdomme, grafer,tabeller mm.)
www.e-nummer.dk (e-numre)
www.foedevarestyrelsen.dk (Positivlisten)

Øvelsesvejledninger:
Kemiske stoffer i fødevarer (J)
Spytamylases nedbrydning af stivelse i kartofler(J)
Tilsætningsstoffer (R)
Enzymer (R)
Kostundersøgelse(R)
Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Eleverne opnår basale studiekompetencer i naturvidenskabelige fag, herunder erfaring med laboratoriearbejde og rapportskrivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Hjerte- og lungekredsløb

Indhold Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-21 + s. 27-33 + s. 49 - 50; Nucleus 1996.
Øvelsesvejledninger:
Puls og blodtryk (R)
Dissektion af svinehjerte (J)
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.
Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på klasserumskultur og forberedelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kønshormonregulering hos mennesket

Indhold Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 89-100 + s. 111-117; Nucleus 1996 + forskellige hjemmesider om kønssygdomme som eleverne selv har fundet
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Kritisk informationssøgning
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskaraktere hos kvinden og manden.
Gennem gruppearbejde og fremlæggelse skal eleverne desuden opnå indsigt i forskellige kønssygdomme.
Der vil i dette forløb blive lagt særlig vægt på informationssøgning, formidling vha. it, mundtlig formidling samt, konstruktiv anvendelse af figurer og tabeller.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Genetik

Indhold Marianne Frøsig m.fl. "Et godt liv" s. 104-105 + s. 115-123 + s. 155-159; Nucleus 1991

Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 40-49 + s. 68-72 + s. 81-83 + s. 94-97; Gyldendal uddannelse 2003

Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 126-129 (Kromosomanalyse); Nucleus 1996


Øvelsesvejledning: Blodtypebestemmelse (R)
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Der arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Økologi - vandløbet som økosystem

Indhold Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 139-149 + s.152-160 + s. 163-168; Nucleus 1996.

Øvelsesvejledninger:
Fotosyntese og respiration (R)
Makroindeks (J)
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Der arbejdes med udgangspunk i vandløbet som økosystem. Herunder arbejdes der med biotiske og abiotiske faktorer, energi i økosystemet, stofkredsløb (kvælstofkredsløbet og kulstofkredsløbet)og vandforurening. I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor elevernen skal lave en makroindeks-undersøgelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Bioteknologi og etik (AT4)

Indhold Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 68-72 (gensplejsning)+ 79-80 (Kloning)

De forskellige grupper har desuden arbejdet med supplerende materiale.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Kritisk informationssøgning
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Dette forløb er et AT forløb i samarbejde med engelsk. Biologi bidrager med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse, mens engelsk arbejder med tekstanalyse og fortolkning samt etiske overvejelser. På baggrund af arbejdet med emnet skal eleverne udarbejde en synopsis, som skal fremlægges ved en mundtlig årsprøve.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde