Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, C |
Lærere | Maria Rodin |
Hold | 2006-08-01 bi/a |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-26 |
Indhold |
Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-25; Nucleus 1996. Øvelsesvejledninger: Osmose gennem kartoffelcellers cellemembran (J), Mikroskopiering af plante- og dyreceller(J) |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForuden konkret faglig viden skal eleverne opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling. Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på klasserumskultur og forberedelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteratur: Lone Als Egebo m.fl., "Biologi til tiden" s. 19-34; Nucleus 2005 G.Berg, "Biologi for gymnasiet og HF" 1982 s. 32-34 (Om enzymer) Jan Geertsen, "Kemi og fødevarer" (6 sider) Links: www. netdoktor.dk (artikel om folkesygdomme, grafer,tabeller mm.) www.e-nummer.dk (e-numre) www.foedevarestyrelsen.dk (Positivlisten) Øvelsesvejledninger: Kemiske stoffer i fødevarer (J) Spytamylases nedbrydning af stivelse i kartofler(J) Tilsætningsstoffer (R) Enzymer (R) Kostundersøgelse(R) |
Omfang | 27 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne opnår basale studiekompetencer i naturvidenskabelige fag, herunder erfaring med laboratoriearbejde og rapportskrivning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-21 + s. 27-33 + s. 49 - 50; Nucleus 1996. Øvelsesvejledninger: Puls og blodtryk (R) Dissektion af svinehjerte (J) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 89-100 + s. 111-117; Nucleus 1996 + forskellige hjemmesider om kønssygdomme som eleverne selv har fundet |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskaraktere hos kvinden og manden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Marianne Frøsig m.fl. "Et godt liv" s. 104-105 + s. 115-123 + s. 155-159; Nucleus 1991 Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 40-49 + s. 68-72 + s. 81-83 + s. 94-97; Gyldendal uddannelse 2003 Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 126-129 (Kromosomanalyse); Nucleus 1996 Øvelsesvejledning: Blodtypebestemmelse (R) |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 139-149 + s.152-160 + s. 163-168; Nucleus 1996. Øvelsesvejledninger: Fotosyntese og respiration (R) Makroindeks (J) |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med udgangspunk i vandløbet som økosystem. Herunder arbejdes der med biotiske og abiotiske faktorer, energi i økosystemet, stofkredsløb (kvælstofkredsløbet og kulstofkredsløbet)og vandforurening. I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor elevernen skal lave en makroindeks-undersøgelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 68-72 (gensplejsning)+ 79-80 (Kloning) De forskellige grupper har desuden arbejdet med supplerende materiale. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Dette forløb er et AT forløb i samarbejde med engelsk. Biologi bidrager med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse, mens engelsk arbejder med tekstanalyse og fortolkning samt etiske overvejelser. På baggrund af arbejdet med emnet skal eleverne udarbejde en synopsis, som skal fremlægges ved en mundtlig årsprøve.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|