» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi, 2006-08-01 bi/a grundforløb

Biologi, 2006-08-01 bi/a grundforløb

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, C
Lærere Maria Rodin
Hold 2006-08-01 bi/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-19

Celler og celleprocesser

Indhold Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-25; Nucleus 1996.
Øvelsesvejledninger: Osmose gennem kartoffelcellers cellemembran (J), Mikroskopiering af plante- og dyreceller(J)
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Teori/metode

Progression

Foruden konkret faglig viden skal eleverne opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling. Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på klasserumskultur og forberedelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Celler og celleprocesser

Indhold Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-25; Nucleus 1996.
Øvelsesvejledninger: Osmose gennem kartoffelcellers cellemembran (J), Mikroskopiering af plante- og dyreceller(J)
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Teori/metode

Progression

Foruden konkret faglig viden skal eleverne opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling. Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på klasserumskultur og forberedelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kost og sundhed

Indhold Litteratur:
Lone Als Egebo m.fl., "Biologi til tiden" s. 19-34; Nucleus 2005
G.Berg, "Biologi for gymnasiet og HF" 1982 s. 32-34 (Om enzymer)
Jan Geertsen, "Kemi og fødevarer" (6 sider)

Links:
www. netdoktor.dk (artikel om folkesygdomme, grafer,tabeller mm.)
www.e-nummer.dk (e-numre)
www.foedevarestyrelsen.dk (Positivlisten)

Øvelsesvejledninger:
Kemiske stoffer i fødevarer (J)
Spytamylases nedbrydning af stivelse i kartofler(J)
Tilsætningsstoffer (R)
Enzymer (R)
Kostundersøgelse(R)
Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Eleverne opnår basale studiekompetencer i naturvidenskabelige fag, herunder erfaring med laboratoriearbejde og rapportskrivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Kost og sundhed

Indhold Litteratur:
Lone Als Egebo m.fl., "Biologi til tiden" s. 19-34; Nucleus 2005
G.Berg, "Biologi for gymnasiet og HF" 1982 s. 32-34 (Om enzymer)
Jan Geertsen, "Kemi og fødevarer" (6 sider)

Links:
www. netdoktor.dk (artikel om folkesygdomme, grafer,tabeller mm.)
www.e-nummer.dk (e-numre)
www.foedevarestyrelsen.dk (Positivlisten)

Øvelsesvejledninger:
Kemiske stoffer i fødevarer (J)
Spytamylases nedbrydning af stivelse i kartofler(J)
Tilsætningsstoffer (R)
Enzymer (R)
Kostundersøgelse(R)
Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Eleverne opnår basale studiekompetencer i naturvidenskabelige fag, herunder erfaring med laboratoriearbejde og rapportskrivning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Hjerte- og lungekredsløb

Indhold Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-21 + s. 27-33 + s. 49 - 50; Nucleus 1996.
Øvelsesvejledninger:
Puls og blodtryk (R)
Dissektion af svinehjerte (J)
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.
Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på klasserumskultur og forberedelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Hjerte- og lungekredsløb

Indhold Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-21 + s. 27-33 + s. 49 - 50; Nucleus 1996.
Øvelsesvejledninger:
Puls og blodtryk (R)
Dissektion af svinehjerte (J)
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.
Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på klasserumskultur og forberedelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kønshormonregulering hos mennesket

Indhold Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 89-100 + s. 111-117; Nucleus 1996 + forskellige hjemmesider om kønssygdomme som eleverne selv har fundet
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Kritisk informationssøgning
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskaraktere hos kvinden og manden.
Gennem gruppearbejde og fremlæggelse skal eleverne desuden opnå indsigt i forskellige kønssygdomme.
Der vil i dette forløb blive lagt særlig vægt på informationssøgning, formidling vha. it, mundtlig formidling samt, konstruktiv anvendelse af figurer og tabeller.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kønshormonregulering hos mennesket

Indhold Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 89-100 + s. 111-117; Nucleus 1996 + forskellige hjemmesider om kønssygdomme som eleverne selv har fundet
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Kritisk informationssøgning
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskaraktere hos kvinden og manden.
Gennem gruppearbejde og fremlæggelse skal eleverne desuden opnå indsigt i forskellige kønssygdomme.
Der vil i dette forløb blive lagt særlig vægt på informationssøgning, formidling vha. it, mundtlig formidling samt, konstruktiv anvendelse af figurer og tabeller.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde