Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, C |
Lærere | Maria Rodin |
Hold | 2006-08-01 bi/a |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-19 |
Indhold |
Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-25; Nucleus 1996. Øvelsesvejledninger: Osmose gennem kartoffelcellers cellemembran (J), Mikroskopiering af plante- og dyreceller(J) |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForuden konkret faglig viden skal eleverne opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling. Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på klasserumskultur og forberedelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-25; Nucleus 1996. Øvelsesvejledninger: Osmose gennem kartoffelcellers cellemembran (J), Mikroskopiering af plante- og dyreceller(J) |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionForuden konkret faglig viden skal eleverne opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling. Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på klasserumskultur og forberedelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteratur: Lone Als Egebo m.fl., "Biologi til tiden" s. 19-34; Nucleus 2005 G.Berg, "Biologi for gymnasiet og HF" 1982 s. 32-34 (Om enzymer) Jan Geertsen, "Kemi og fødevarer" (6 sider) Links: www. netdoktor.dk (artikel om folkesygdomme, grafer,tabeller mm.) www.e-nummer.dk (e-numre) www.foedevarestyrelsen.dk (Positivlisten) Øvelsesvejledninger: Kemiske stoffer i fødevarer (J) Spytamylases nedbrydning af stivelse i kartofler(J) Tilsætningsstoffer (R) Enzymer (R) Kostundersøgelse(R) |
Omfang | 27 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne opnår basale studiekompetencer i naturvidenskabelige fag, herunder erfaring med laboratoriearbejde og rapportskrivning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Litteratur: Lone Als Egebo m.fl., "Biologi til tiden" s. 19-34; Nucleus 2005 G.Berg, "Biologi for gymnasiet og HF" 1982 s. 32-34 (Om enzymer) Jan Geertsen, "Kemi og fødevarer" (6 sider) Links: www. netdoktor.dk (artikel om folkesygdomme, grafer,tabeller mm.) www.e-nummer.dk (e-numre) www.foedevarestyrelsen.dk (Positivlisten) Øvelsesvejledninger: Kemiske stoffer i fødevarer (J) Spytamylases nedbrydning af stivelse i kartofler(J) Tilsætningsstoffer (R) Enzymer (R) Kostundersøgelse(R) |
Omfang | 27 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne opnår basale studiekompetencer i naturvidenskabelige fag, herunder erfaring med laboratoriearbejde og rapportskrivning.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-21 + s. 27-33 + s. 49 - 50; Nucleus 1996. Øvelsesvejledninger: Puls og blodtryk (R) Dissektion af svinehjerte (J) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-21 + s. 27-33 + s. 49 - 50; Nucleus 1996. Øvelsesvejledninger: Puls og blodtryk (R) Dissektion af svinehjerte (J) |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 89-100 + s. 111-117; Nucleus 1996 + forskellige hjemmesider om kønssygdomme som eleverne selv har fundet |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskaraktere hos kvinden og manden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 89-100 + s. 111-117; Nucleus 1996 + forskellige hjemmesider om kønssygdomme som eleverne selv har fundet |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskaraktere hos kvinden og manden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|