Termin | Ikke angivet |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, C |
Lærere | Maria Rodin |
Hold | 2006-08-01 bi/a |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-26 |
Indhold |
Marianne Frøsig m.fl. "Et godt liv" s. 104-105 + s. 115-123 + s. 155-159; Nucleus 1991 Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 40-49 + s. 68-72 + s. 81-83 + s. 94-97; Gyldendal uddannelse 2003 Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 126-129 (Kromosomanalyse); Nucleus 1996 Øvelsesvejledning: Blodtypebestemmelse (R) |
Omfang | 18 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 139-149 + s.152-160 + s. 163-168; Nucleus 1996. Øvelsesvejledninger: Fotosyntese og respiration (R) Makroindeks (J) |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med udgangspunk i vandløbet som økosystem. Herunder arbejdes der med biotiske og abiotiske faktorer, energi i økosystemet, stofkredsløb (kvælstofkredsløbet og kulstofkredsløbet)og vandforurening. I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor elevernen skal lave en makroindeks-undersøgelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 68-72 (gensplejsning)+ 79-80 (Kloning) De forskellige grupper har desuden arbejdet med supplerende materiale. |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Dette forløb er et AT forløb i samarbejde med engelsk. Biologi bidrager med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse, mens engelsk arbejder med tekstanalyse og fortolkning samt etiske overvejelser. På baggrund af arbejdet med emnet skal eleverne udarbejde en synopsis, som skal fremlægges ved en mundtlig årsprøve.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|