» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi, 2006-08-01 bi/a studieretningsforløb 1.g

Biologi, 2006-08-01 bi/a studieretningsforløb 1.g

Termin Ikke angivet
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, C
Lærere Maria Rodin
Hold 2006-08-01 bi/a
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-26

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Genetik

Indhold Marianne Frøsig m.fl. "Et godt liv" s. 104-105 + s. 115-123 + s. 155-159; Nucleus 1991

Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 40-49 + s. 68-72 + s. 81-83 + s. 94-97; Gyldendal uddannelse 2003

Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 126-129 (Kromosomanalyse); Nucleus 1996


Øvelsesvejledning: Blodtypebestemmelse (R)
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Der arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Økologi - vandløbet som økosystem

Indhold Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 139-149 + s.152-160 + s. 163-168; Nucleus 1996.

Øvelsesvejledninger:
Fotosyntese og respiration (R)
Makroindeks (J)
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Der arbejdes med udgangspunk i vandløbet som økosystem. Herunder arbejdes der med biotiske og abiotiske faktorer, energi i økosystemet, stofkredsløb (kvælstofkredsløbet og kulstofkredsløbet)og vandforurening. I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor elevernen skal lave en makroindeks-undersøgelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Bioteknologi og etik (AT4)

Indhold Vagn Juhl Larsen m. fl.: "Genetik og Gen-etik" s. 68-72 (gensplejsning)+ 79-80 (Kloning)

De forskellige grupper har desuden arbejdet med supplerende materiale.
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Kritisk informationssøgning
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Informationssøgning
  • It
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Problemformulering
  • Projektarbejde
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Dette forløb er et AT forløb i samarbejde med engelsk. Biologi bidrager med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse, mens engelsk arbejder med tekstanalyse og fortolkning samt etiske overvejelser. På baggrund af arbejdet med emnet skal eleverne udarbejde en synopsis, som skal fremlægges ved en mundtlig årsprøve.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde