Biologi, 2006-08-01 bi/k

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, C
Lærere Jesper Ruggaard Mebus
Hold 2006-08-01 bi/k
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-21

Introduktion til biologi

Indhold Læreplanen biologi c
Biologi på tværs. Nucleus forlag, Århus.
Side 19-21
Økologi og biodiversitet. Gads Forlag
Side 20
Omfang 1.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser

Almene mål

  • Læsning

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Celler og celleprocesser

Indhold Kernestof:
Biologi på tværs: Side 22-27.
Osmoseforsøg med gær
Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Kredsløb

Indhold Biologi på tværs, Nucleus 1995:
27-32 & 38-43
E-L. Tybjerg-Petersen: Krop og træning (1992), Gyldendal: 6-30
Bente Schibye og Klaus Klausen (1995): Menneskets fysiologi: 170-175
Omfang 18
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Forplantning

Indhold Biologi på tværs, Nucleus.
Side 89-118
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning

Genteknologi

Indhold Biologi på tværs. Side 114-124
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Argumentation
  • Demokratisk praksis
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Økologi

Indhold Biologi på tværs, Nucleus.
Side 139-160 & 163-171
Omfang 9.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning