» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi, 2006-08-01 bi/m - eksamenspensum

Biologi, 2006-08-01 bi/m - eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, C
Lærere Jesper Ruggaard Mebus
Hold 2006-08-01 bi/m
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-28

Celler og celleprocesser

Indhold Kernestof: Pro- og eukaryote cellers generelle opbygning og funktion
Biologi på tværs: Side 22-27
Osmoseforsøg med gær.
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Introduktion til biologi

Indhold Læreplanen biologi c
Økologi og biodiversitet. Gads Forlag
Side 18-23
Omfang 1.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Argumentation

Progression

Forstå fagets styrker og svagheder

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Kredsløb

Indhold Biologi på tværs, Nucleus 1995:
27-38 & 61-69
Forsøg:
Puls og blodtryk
Vitalkapacitet og højde
Peak-flow
Rhymings steptest
Respiration hos ørkenrotter
Omfang 17.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Kostanalyse NV1 Mad - fødevarer

Indhold Biologi:
Hindkjær, P et. al.(1995): Biologi på tværs. Nucleus forlag, Århus. Side 39-46 & 71-80
Forsøgsvejledninger:
Forsøg med ananas
Forsøg med papaya
Omfang 27
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Køn og krop

Indhold Biologi på tværs, Nucleus 1995:
89-111.
Film: Sagaen om livet
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Køn og krop II - immunforsvar

Indhold Biologi på tværs. Side 105-117
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Faglige spørgsmål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Kromosomforandringer

Indhold Biologi på tværs 125-131
Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Samspil mellem arv og miljø
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Vandløøbsøkologi

Indhold Biologi på tværs. Side 139-149 & 163-171
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter

Almene mål

  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning