Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, C |
Lærere | Jakob Damborg |
Hold | 2006-08-01 bi/n |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-06-04 |
Indhold | |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med ekskursionen er at eleverne skal få et indblik i naturens mangfoldighed ved at undersøge en engbiotop. De får ved indsamling af planter og dyr et kendskab til forskellige organismer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Dorte Lybecker Petersen et al: "Naturvidenskabeligt grundforløb", s. 77-83 + 85-96 Artikel fra Illustreret Videnskab 13/2005: “Livets opskrift” Videofilm: Biologisk metode 1, produceret i 1981, sendt i DR i 1984 Øvelsesvejledninger: - Diffusion og cellestørrelse - Osmose i kartofler - Farvestoffer i Blade Opgaver: Fotosyntese, Respiration og C-kredsløb |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
I den biologiske del arbejdes der indledningsvis med Livets opståen, hvor eleverne skal diskutere dannelsen af de tidligste livsformer ud fra organiske og uorganiske stoffer. Der lægges vægt på forskelle mellem den prokaryote og den eukaryote celle. De vigtige biologiske processer fotosyntese, og respiration belyses ved eksperimenter.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-21 + s. 27-38 ; Nucleus 1996. Øvelsesvejledninger: Dissektion af svinehjerte. |
Omfang | 9 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
N.S. Hansen:"Tobakkens biologi" s.6-24, 28-29, 36-52; Tobaksskaderådet 1994 J.D.´s noter af elevoplæggene |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal ved indhentning og vurdering af biologisk information fra forskellige kilder lære at forholde sig kritisk til et materiale.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 38-46 + s. 54-59; Nucleus 1996. Øvelsesvejledninger: Kostundersøgelse Maja Plesner: Tid til en ny kostpyramide. Samvirke, maj 2005 Video: Bodybio om fordøjelse Opgaver i udregning af fedtprocenter |
Omfang | 11 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå indsigt i kostens sammensætning, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelsessystemet og udvalgte livsstilssygdomme.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær et al.: "Biologi på tværs" s.46-52 + 61-66. 1. udgave 1996, Nucleus. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Et tværfagligt forløb mellem biologi og matematik.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Niels Søren Hansen m. fl. "Biologibogen" s. 206-229 http://www.bionetonline.org/dansk/default.htm: undersiderne: Stamceller, Et længere liv, Designer babyer og Fremtidsmad Øvelsesvejledning: Blodtypebestemmelse |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå kendskab til DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 89-100, 105-108, 111-118; Nucleus 1996 |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskarakterer hos kvinden og manden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 139-143 + s. 152 - 174; Nucleus 1996. |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Med udgangspunkt i vandløbet som økosystem belyses forureningen af natur og mennesker. Det er målet, at eleverne ved en faglig indgangsvinkel får diskuteret sideeffekterne ved samfundets udvikling og får forholdt sig til den.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|