Biologi, 2006-08-01 bi/n

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, C
Lærere Jakob Damborg
Hold 2006-08-01 bi/n
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-06-04

Naturekskursion

Indhold
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser

Almene mål

Progression

Målet med ekskursionen er at eleverne skal få et indblik i naturens mangfoldighed ved at undersøge en engbiotop. De får ved indsamling af planter og dyr et kendskab til forskellige organismer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde

Livets opståen og udvikling

Indhold Dorte Lybecker Petersen et al: "Naturvidenskabeligt grundforløb", s. 77-83 + 85-96
Artikel fra Illustreret Videnskab 13/2005: “Livets opskrift”
Videofilm: Biologisk metode 1, produceret i 1981, sendt i DR i 1984
Øvelsesvejledninger:
- Diffusion og cellestørrelse
- Osmose i kartofler
- Farvestoffer i Blade
Opgaver:
Fotosyntese, Respiration og C-kredsløb
Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Journaler og rapporter
  • Samspil mellem arv og miljø

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

I den biologiske del arbejdes der indledningsvis med Livets opståen, hvor eleverne skal diskutere dannelsen af de tidligste livsformer ud fra organiske og uorganiske stoffer. Der lægges vægt på forskelle mellem den prokaryote og den eukaryote celle. De vigtige biologiske processer fotosyntese, og respiration belyses ved eksperimenter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Hjerte- og lungekredsløb

Indhold Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 19-21 + s. 27-38 ; Nucleus 1996.
Øvelsesvejledninger: Dissektion af svinehjerte.
Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Tobak og rygning

Indhold N.S. Hansen:"Tobakkens biologi" s.6-24, 28-29, 36-52; Tobaksskaderådet 1994
J.D.´s noter af elevoplæggene
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kritisk informationssøgning
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Informationssøgning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eleverne skal ved indhentning og vurdering af biologisk information fra forskellige kilder lære at forholde sig kritisk til et materiale.
Eleverne skal ved at arbejde med forskellige aspekter af tobakkens biologi opnå en viden omkring tobakkens rolle i forhold til sundhed og fysiologi.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Projektarbejde

Kost og fordøjelse

Indhold Per Hindkjær m.fl.:"Biologi på tværs" s. 38-46 + s. 54-59; Nucleus 1996.
Øvelsesvejledninger: Kostundersøgelse
Maja Plesner: Tid til en ny kostpyramide. Samvirke, maj 2005
Video: Bodybio om fordøjelse
Opgaver i udregning af fedtprocenter
Omfang 11
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå indsigt i kostens sammensætning, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelsessystemet og udvalgte livsstilssygdomme.
Eleverne skal bevæge sig fra grundlæggende viden indenfor fysiologien til udledning af sammenhænge mellem kost og sundhed.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Muskler og kondition (AT2)

Indhold Per Hindkjær et al.: "Biologi på tværs" s.46-52 + 61-66. 1. udgave 1996, Nucleus.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Kritisk informationssøgning

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Projektarbejde

Progression

Et tværfagligt forløb mellem biologi og matematik.
I biologi er der en fælles indledende teoridel omkring begrebet kondition og musklers opbygning. Ligeledes er der en fælles teoretisk del i matematik, som omhandler statistik.
Herefter vælger eleverne sig ind på følgende tre emner
Emne 1: Fysisk aktivitet og forebyggelse af sygdomme (f.eks. sukkersyge, blodpropper, kræft og knogleskørhed)
Litteraturforslag: Wolf, Troels m.fl.: s.82-92. Biologi på Tværs: s.69, 77-78, www.motiononline.dk

Emne 2: Sammenligning af konditests (f.eks. Cooper, løbebånd, Cykeltest (to-punkts og watt-max), steptest, bibtest)
Litteraturforslag: Wolf, Troels m.fl.: s.61-63. www.motiononline.dk

Emne 3: Sammenligning af styrketræning og konditionstræning (inddrag gerne et styrkeforsøg)
Litteraturforslag: Wolf, Troels m.fl.: s.48-57. www.motiononline.dk

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Projektarbejde

Genetik og bioteknologi

Indhold Niels Søren Hansen m. fl. "Biologibogen" s. 206-229

http://www.bionetonline.org/dansk/default.htm: undersiderne:
Stamceller, Et længere liv, Designer babyer og Fremtidsmad

Øvelsesvejledning: Blodtypebestemmelse
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Eleverne skal opnå kendskab til DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen.
Ud fra de gentiske grundbegreber skal der opnås en forståelse af arv og miljø, herunder den klassiske genetik - et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,
Sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Denne del af forløbet foregår først og fremmest som gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse, hvor der fokuseres på både de teknologiske sider og de etiske aspekter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Kønshormonregulering og kønssygdomme

Indhold Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 89-100, 105-108, 111-118; Nucleus 1996
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Studiemetoder
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskarakterer hos kvinden og manden.
Kønssygdomme vil blive gennemgået som et rollespil.
Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på mundtlig formidling samt konstruktiv anvendelse af figurer og tabeller.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Økologi - Forurening og vandløbet som økosystem

Indhold

Per Hindkjær m. fl.: "Biologi på tværs" s. 139-143 + s. 152 - 174; Nucleus 1996.

Artikel: "Havet bukker under for iltsvind", af Merete Ørskov, Jyllandsposten 2. sektion s.1, 12/9-1994

Websiden http://globalemiljoe.dk/: undersiderne
Havmiljø: Animation af et rensningsanlæg
Energi:Studieopgave: Drivhuseffekt og klimaændringer

Øvelse: Makroindeks - Vandløbsforurening

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Med udgangspunkt i vandløbet som økosystem belyses forureningen af natur og mennesker. Det er målet, at eleverne ved en faglig indgangsvinkel får diskuteret sideeffekterne ved samfundets udvikling og får forholdt sig til den.
De primære forureningsaspekter er forurening med næringssstoffer, tungmetaller/hormonforstyrrende stoffer og kuldioxid (herunder drivhuseffekt)
I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor eleverne skal lave en makroindeks-undersøgelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde