» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi, 2006-08-01 BI/v (3v BI)

Biologi, 2006-08-01 BI/v (3v BI)

Termin Biologi - Januar 2009
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, A
Lærere Dorte Lybecker Bruun
Hold 2006-08-01 BI/v (3v BI)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2009-01-15

Kost og sundhed

Indhold Biologi til tiden side 19 - 34
Øvelse: Kostundersøgelse (EDB)
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Databehandling ved eksperimentelt arbejde
  • Formidle, argumentere og indgå i faglig dialog
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Tilrettelægge eksperimenter

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

At kunne anvende og forstå grundlæggende fysiologiske begreber.
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå indsigt i kostens sammensætning, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelsessystemet og udvalgte livsstilssygdomme. Eleverne skal bevæge sig fra grundlæggende viden indenfor fysiologien til udledning af sammenhænge mellem kost og sundhed.Herunder opnå evnen til at vurdere sammensætningen af egen kost. Desuden skal eleverne opnå yderligere indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling. Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på samarbejde og ansvarlighed, mundtlig og skriftlig formidling samt informationssøgning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Hjerte- og lungekredsløb

Indhold RAM på biologien - et multimedie af Paul Paludan-Müller m.fl. Nucleus 2001. s. 30 - 39.

Øvelsesvejledninger:
Puls og blodtryk,
Måling af lungefunktion og lungekapacitet
Dissektion af svinehjerte.
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Genetik og genteknologi

Indhold

Ram på biologien - et multimedie s. 104 - 121
Paul Paludan-Müller m.fl.
Nucleus 1999

Genetik og gen-etik s. 68 - 72
Gyldendal 2003
Vagn Juhl Larsen m.fl.

Øvelser:

Blodtypebestemmelse (R)
Nedarvning (J)
DNA i løg (J)
Gensplejsning - et tørforsøg

Genetikopgaver
Miniprojekt i grupper om bioteknologi - supplerende materiale.

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde

Progression

Grundlæggende viden om genetik og nedarvning. At eleverne opøver evnen til selv at finde litteratur og sætte sig ind i et biologisk emne og efterfølgende formidle deres viden til resten af klassen. Bliver i stand til at tage stilling til - og diskutere etiske aspekter indenfor biologiske emner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Økologi - havet som økosystem - en introduktion

Indhold
Omfang
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Nervesystemet og rusmidler

Indhold

Fysiologi - fra molekyle til individ af Henrik Falkenberg m.fl Systime 2000. side 60, 64 - 85.

Rusmidlernes biologi - om hjernen, sprut og stoffer af Henrik Rindom. Sundhedsstyrelsen 2004, 3. udgave. Side 24 - 26, 37- 47, 49 - 55

Fysiologibogen - den levende krop af Bodil B. Bidstrup m.fl. Nucleus 2006. Side 26 - 29

Øvelser:

  • Rygnings påvirkning af nervesystemet (J)
  • Kulde og varmereceptorer i huden (J)
  • Temperaturregulering (J)
  • Smagssansen (J)
  • Måling af reaktionstid (J)
  • Diverse hukommelsestest

Opgaver:

  • Hæmmende synapser (blypåvirkning)
  • Epilepsi
  • Opgave med schizofreni og Parkinsons syge 

 Eleverne har i grupper udarbejdet en synopsis vedrørende forskellige påvirkninger af nervesystemet, herunder:

Amfetamin, Ecstasy, LSD, GHB/Fantasy, Opioider, Hash, Stress 

 

Omfang 31
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle, argumentere og indgå i faglig dialog
  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

Progression

Kendskab til nervesystemets opbygning, samt viden om hvorledes det kan påvirkes. Eleverne udarbejder i mindre grupper en synopsis som fremlægges og der lægges vægt på at kunne formidle og formulere en biologisk problemstilling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Kommunikation - hormoner

Indhold

Henrik Falkenberg m.fl. : "Fysiologi - Fra molekyle til individ". Systime 2000, 2. udgave. Side 30 - 49, 50 - 53.

DFU: "Det medicinerede menneske". Danmarks Farmaceutiske Universitet. 2005. Side 161 - 180

Artikel: Mette Boye: "Hormonbalancen truet?" Global Økologi. Februar 2002 

Opgave: Insulin A og B

Eksperimentelt arbejde: Måling af blodsukker og beregning af glykæmisk indeks (R) 

Film:

 

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Databehandling ved eksperimentelt arbejde
  • Formidle, argumentere og indgå i faglig dialog
  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

Progression

Kendskab til hormonsystemets opbygning og funktion. Endvidere focus på et enkelt hormons (insulins) opbygning, produktion og virkemåde samt betydningen af dette hormon for den menneskelige organisme. Endvidere skal eleverne være bekendt med hvordan stoffer i miljøet kan påvirke hormonsystemet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer