Termin | Biologi - Januar 2009 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, A |
Lærere | Dorte Lybecker Bruun |
Hold | 2006-08-01 BI/v (3v BI) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2009-01-15 |
Indhold |
Biologi til tiden side 19 - 34 Øvelse: Kostundersøgelse (EDB) |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne anvende og forstå grundlæggende fysiologiske begreber.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
RAM på biologien - et multimedie af Paul Paludan-Müller m.fl. Nucleus 2001. s. 30 - 39. Øvelsesvejledninger: Puls og blodtryk, Måling af lungefunktion og lungekapacitet Dissektion af svinehjerte. |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ram på biologien - et multimedie s. 104 - 121 Blodtypebestemmelse (R) Genetikopgaver |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionGrundlæggende viden om genetik og nedarvning. At eleverne opøver evnen til selv at finde litteratur og sætte sig ind i et biologisk emne og efterfølgende formidle deres viden til resten af klassen. Bliver i stand til at tage stilling til - og diskutere etiske aspekter indenfor biologiske emner. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold | |
Omfang | |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Fysiologi - fra molekyle til individ af Henrik Falkenberg m.fl Systime 2000. side 60, 64 - 85. Rusmidlernes biologi - om hjernen, sprut og stoffer af Henrik Rindom. Sundhedsstyrelsen 2004, 3. udgave. Side 24 - 26, 37- 47, 49 - 55 Fysiologibogen - den levende krop af Bodil B. Bidstrup m.fl. Nucleus 2006. Side 26 - 29 Øvelser:
Opgaver:
Eleverne har i grupper udarbejdet en synopsis vedrørende forskellige påvirkninger af nervesystemet, herunder: Amfetamin, Ecstasy, LSD, GHB/Fantasy, Opioider, Hash, Stress
|
Omfang | 31 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKendskab til nervesystemets opbygning, samt viden om hvorledes det kan påvirkes. Eleverne udarbejder i mindre grupper en synopsis som fremlægges og der lægges vægt på at kunne formidle og formulere en biologisk problemstilling. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Henrik Falkenberg m.fl. : "Fysiologi - Fra molekyle til individ". Systime 2000, 2. udgave. Side 30 - 49, 50 - 53. DFU: "Det medicinerede menneske". Danmarks Farmaceutiske Universitet. 2005. Side 161 - 180 Artikel: Mette Boye: "Hormonbalancen truet?" Global Økologi. Februar 2002 Opgave: Insulin A og B Eksperimentelt arbejde: Måling af blodsukker og beregning af glykæmisk indeks (R) Film:
|
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionKendskab til hormonsystemets opbygning og funktion. Endvidere focus på et enkelt hormons (insulins) opbygning, produktion og virkemåde samt betydningen af dette hormon for den menneskelige organisme. Endvidere skal eleverne være bekendt med hvordan stoffer i miljøet kan påvirke hormonsystemet. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|