2005 bk/vz 1g

Termin Sommer 2006
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Billedkunst, C
Lærere Gunvor Lisbeth Kofod
Hold 2005 bk/vz
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2006-04-20

Arkitektur - fra fortid til nutid

Indhold Side 122-131 i "Zoom - om at opleve arkitektur", 1999 af Mette Albrechtsen og Elisabeth Reddersen.
www.sophie.suite.dk
Side 4-9 i "Arkitektur", red. af Kristina Adsersen og Jannie Bendsen. Udgivet af Dansk Arkitekturcenter 2002.
Uddelte noter.
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • It
  • Læsning
  • Portefølje

Progression

Forklare hvad arkitektur er for noget.
Skelne gotik og modernisme i arkitekturen gennem analyse af formelle arkitektoniske stilelementer - formalanalytisk synsvinkel.
Anvende en skitse og et digitalkamera som et visuelt arbejdsredskab.
Fremstille en komposition i balance/ubalance.
Producere en visuelt afbalanceret PowerPoint og kommunikere om arkitektur vha. denne.
Belyse magttemaer i arkitekturen vha. af en socialanalytisk synsvinkel.
Dermed dannede de praktiske og kommunikative øvelser basis for analytisk og teoretisk faglig fordybelse og forståelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Introduktion til gengivelsesstrategier, farver og billedanalyse

Indhold Side 52-53 "Måltagning med blyant" fra bogen: "Tegning Tone Streg Mellemrum", 1989 af Bodil Høyer.
Side 7-13 "Måder at betragte billeder på" fra bogen: "Blik for billeder" af Susan Woodford, Systime 1989.
Side 79-82 "Nogle betragtninger over form og komposition" fra bogen: "Blik for billeder" af Susan Woodford, Systime 1989.
Udleverede noter.


Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Portefølje

Progression

Skelne mellem forskellige gengivelsesstrategier fra centralperspektiv til nedbrydning af rummets gengivelse i modernismen.
Praktisk og teoretisk arbejde med realistisk gengivelsesstrategi.
Billedanalyse med fokus på farve og komposition.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Fysisk produkt

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Farver og billedanalyse - valørkontraster, fabulerende ekspressionisme, COBRA

Indhold Side 137-144 i "Dansk billedkunst - fra magi til galleri" red, af Keld B. Jessen m.fl. Systime 1989.
(læste afsnit: "Fabulerende ekspressionisme", "Masken", "Leg og offer", COBRA - den foruroligende ælling" og "Det beherskede maleri")
Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje

Progression

Teoretisk og praktisk arbejde med farvediagrammer og valørkontraster.
Formalanalyse med særlig vægt på farverne i udvalgte billeder af Egill Jacobsen, Henry Heerup, Carl- Henning Petersen, Else Alfelt, Agger Jorn og Ejler Bille.
Dermed dannede praktiske og kommunikative øvelser bases for faglig og teoretisk forståelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Skulptur I - et historisk rids 1754-1920

Indhold Side 100-104, de to afsnit: Skulptur og mangfoldighed - et historisk rids" og "Tiden efter Bertel Thorvaldsen" i bogen Billeder og billedkunst" af Ole Villadsen, Gyldendal 2005.
Udleverede noter.
Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Historisk bevidsthed

Progression

Skulpturens udvikling fra oprettelsen af Det danske Kunstakademi i 1754 med fokus på skulpturer i det offentlige rum.
Eks.: J. F. Salys rytterstatuen af Frederik V på Amalienborg Slotsplads i Kbh., Bertel Thorvaldsens skulptur af Jason, W.H. Bissens landssoldat, Auguste Rodins borgere i Calais og Kai Nielsens skulpturer på Blågårds Plads i Kbh.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Skulptur II - om skulpturer i teori og i praksis

Indhold Side 104-108 i bogen Billeder og billedkunst" af Ole Villadsen, Gyldendal 2005.
Side 79-80 "Skulpturelementer" i bogen "Rum tid og flade" af Janne Yde og Kirsten Windfelt Jensen, Gyldendal 1995.
Definitionerne af skulptur, statue og statuette i "Fogtdals Kunstleksikon", 1989.
Fotos af udvalgte skulpturer.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Forklare hvad skulptur, statue og statuette er ifølge Fogtdals Kunstlesikon.
Udarbejde egen skulptur, hvor det figurative element reduceres.
Analyse egen skulptur i forhold til dens formelle egenskaber som: skala, form, bevægelse, aker, sokkel, lys og skygge samt materialets egenskaber.
Lys og skygge tegning af skulptur (fra sort/hvid kopi)


Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Skulptur III - offentlig skulptur

Indhold Side 81-88 "Offentlig skulptur" fra bogen "Rum tid flade" af Janne Yde og Kirsten Windfeldt Jensen, Gyldendal 1995.
Anmeldelse i Politiken 17. dec. 2005: "Monumenter: Andersen - menneske og afgud"
Udleverede ark.
Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje

Progression

Forklare hvad offentlig skulptur er, og hvilke krav der stilles til skulpturer i det offentlige rum.
Formalanalyse af Bjørn Nørgårds nye skulptur i Odense: H.C. Andersen skulpturen fra 2005.
Perspektivering i forhold til andre H.C. Andersen skulpturer i Odense og København samt eventyrskulpturerne i Odense.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Den italienske renæssance - i teori og praksis

Indhold Side 42- 44 og side 65- 67 i "Billeder og Billedkunst" af Ole Villadsen. Gyldendal 2005
Side 12-13 i "Perspektiv" af Alison Cole 1997
Side 58-59 I "At tegne mennesker" af John Raynes. Atelier 1998
Udlevere noter
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kunsthistorisk skelnen

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Analytisk synsvinkel

Indhold Side 41-øverst side 49 i "Billedkunst" af Henrik Scheel og Ole Laursen. Systime 2006
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Ekspressionisme

Indhold Side 118-121 i ”Dansk billedkunst – fra magi til galleri” af Ingelise Krarup Andersen m.fl. Systime 1989
Side 62-63(midt) og side 66-69 og side 159 og side 163(nederst) - 166(øverst) i ”Billedkunst – metode kronologi tema” af Henrik Schell Andersen og Ole Laursen. Systime 2006

Side 84-94 i ”Billedkunst I – ismer i dansk maleri efter 1870” af Dorte Fogh m.fl. Gyldendal 1998
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Portefølje
  • Projektarbejde
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Teoretisk og praktisk arbejde med ekspressionistiske malerier.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Ekspressionisme

Indhold Side 118-121 i ”Dansk billedkunst – fra magi til galleri” af Ingelise Krarup Andersen m.fl. Systime 1989
Side 62-63(midt) og side 66-69 og side 159 og side 163(nederst) - 166(øverst) i ”Billedkunst – metode kronologi tema” af Henrik Schell Andersen og Ole Laursen. Systime 2006

Side 84-94 i ”Billedkunst I – ismer i dansk maleri efter 1870” af Dorte Fogh m.fl. Gyldendal 1998
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kommunikere om og ved hjælp af visuelle udtryk
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Historisk bevidsthed
  • Læsning
  • Portefølje
  • Projektarbejde
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

Teoretisk og praktisk arbejde med ekspressionistiske malerier.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Portrætter på flere måder

Indhold Side 21-29 i "Blik for billeder" af Susan Woodford, Systime 1989
Side 51(nederst)- side 56(midt)i "Billedkunst - metode kronologi tema" af Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen, Systime 2006
Udleverede ark.
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Personlig kunstoplevelse / analytisk tilgang

Almene mål

  • Forskellige kulturer
  • Historisk bevidsthed
  • Kulturel identitet
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje

Progression

Eleverne skal efter forløbet kunne gøre rede for følgende spørgsmål:
Hvordan kan portrætter se ud?
Hvordan kan man indenfor film og videokunst arbejde med portrættering af individer og grupper?
Hvilken gengivelsesstrategi er valgt og hvorfor?
Hvad er formålet med portrættet?
Hvordan er kunstværket udtryk for den tid, det er skabt i?

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Globalisering

Indhold Side 195 - 207 i "Billedkunst - metode kronologi tema" af Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen, Systime 2006.
Udleverede ark.
Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Analyse / konklusion
  • Forstå kunstfaglige tekster
  • Kunsthistorisk skelnen
  • Visualiseringsopgaver på analytisk grundlag

Almene mål

  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Portefølje

Progression

Efter forløbet skal eleverne kunne belyse menneskets bevidsthed om det globale både i nyere og ældre værker

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fysisk produkt
  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde