Termin | Sommer 2007 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, C |
Lærere | Dorte Lybecker Bruun |
Hold | 2006-08-01 bi/x |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-04-26 |
Indhold |
Artikel fra Illustreret Videnskab 13/2005: “Livets opskrift” Fjernsynsudsendelse: Turen til Mars Video: Biologisk metode 1+2 NVG-mappen s. 53-62, 73-75, 78-85 (notesamling - relevant for biologi: om celler, fotosyntese og respiration) Arbejdsark Øvelsesvejledninger: - Kimfald - Lysintensitet og fotosyntese - Lyskvalitet og fotosyntese - Stofskiftet (oxygenoptagelsen) hos landdyr. |
Omfang | 21 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
NV - forløb fra 1g. I forløbet arbejdes der med fotosyntese og respiration, samt med cellers opbygning og funktion.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologi til tiden. Side 19 - 34 Øvelse: Kostundersøgelse (EDB)(R) |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
At kunne anvende og forstå grundlæggende fysiologiske begreber.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
RAM på biologien - et multimedie af Paul Paludan-Müller m.fl. Nucleus 2001. s. 30 - 39. Øvelser: Puls og blodtryk (J) Måling af lungefunktion og lungekapacitet (J) Dissektion af svinehjerte(J) |
Omfang | 13 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ram på biologien - et multimedie s. 104 - 121 Paul Paludan-Müller m.fl. Nucleus 1999 Genetik og gen-etik s. 68 - 72 Gyldendal 2003 Vagn Juhl Larsen m.fl. Øvelser: Blodtypebestemmelse (R) Nedarvning (J) DNA i løg (R) Miniprojekt i grupper om bioteknologi - supplerende materiale. Foredrag om stamceller på SDU |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionAt eleverne opøver evnen til selv at finde litteratur og sætte sig ind i et biologisk emne og efterfølgende formidle deres viden til resten af klassen. Bliver i stand til at tage stilling til - og diskutere etiske aspekter indenfor biologiske emner. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ram på biologien - et multimedie s. 72 - 82, 90 - 100 Paul Paludan-Müller m.fl. Nucleus 1999 Biologi på tværs s. 107, 112 - 113 Hindkjær m.fl Nucleus 1998 Film: Sagaen om livet |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Ram på biologien - et multimedie s. 126 - 132, 135 - 142 Paul Paludan-Müller m.fl. Nucleus 1999 Biologi på tværs s. 63 - 68 Hindkjær m.fl., Nucleus 1998 Øvelser: Fotosyntese og respiration (R) Undersøgelse af Odense Å - herunder Makroindeks (J) |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMed udgangspunkt i et økosystem er der fokus på at gennemføre observationer i naturen samt at kunne vurdere de forskellige parametres indflydelse på hinanden , samt menneskets påvirkning af et økostystem. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|