» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi, 2006-08-01 bi/x Eksamenspensum

Biologi, 2006-08-01 bi/x Eksamenspensum

Termin Sommer 2007
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, C
Lærere Dorte Lybecker Bruun
Hold 2006-08-01 bi/x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-04-26

NV2: Livets opståen og udvikling

Indhold Artikel fra Illustreret Videnskab 13/2005: “Livets opskrift”
Fjernsynsudsendelse: Turen til Mars
Video: Biologisk metode 1+2
NVG-mappen s. 53-62, 73-75, 78-85 (notesamling - relevant for biologi: om celler, fotosyntese og respiration)
Arbejdsark
Øvelsesvejledninger:
- Kimfald
- Lysintensitet og fotosyntese
- Lyskvalitet og fotosyntese
- Stofskiftet (oxygenoptagelsen) hos landdyr.
Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Teori/metode

Progression

NV - forløb fra 1g. I forløbet arbejdes der med fotosyntese og respiration, samt med cellers opbygning og funktion.

Introduktion til laboratoriearbejde i biologi og kemi. Herunder laboratorieadfærd og sikkerhed. Fortsat arbejde med naturvidenskabelig metode, herunder processen iagttagelse>analyse>vurdering>konklusion.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Kost og Sundhed

Indhold Biologi til tiden. Side 19 - 34
Øvelse: Kostundersøgelse (EDB)(R)
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Teori/metode

Progression

At kunne anvende og forstå grundlæggende fysiologiske begreber.
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå indsigt i kostens sammensætning, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelsessystemet og udvalgte livsstilssygdomme. Eleverne skal bevæge sig fra grundlæggende viden indenfor fysiologien til udledning af sammenhænge mellem kost og sundhed.Herunder opnå evnen til at vurdere egen kost. Desuden skal eleverne opnå yderligere indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling. Der vil i dette forløb desuden blive lagt særlig vægt på samarbejde og ansvarlighed, mundtlig og skriftlig formidling samt informationssøgning.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Hjerte- og lungekredsløb

Indhold RAM på biologien - et multimedie af Paul Paludan-Müller m.fl. Nucleus 2001. s. 30 - 39.

Øvelser:
Puls og blodtryk (J)
Måling af lungefunktion og lungekapacitet (J)
Dissektion af svinehjerte(J)
Omfang 13
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Taksonomiske begrebsforskelle

Progression

Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Genetik og genteknologi

Indhold Ram på biologien - et multimedie s. 104 - 121
Paul Paludan-Müller m.fl.
Nucleus 1999

Genetik og gen-etik s. 68 - 72
Gyldendal 2003
Vagn Juhl Larsen m.fl.

Øvelser:
Blodtypebestemmelse (R)
Nedarvning (J)
DNA i løg (R)

Miniprojekt i grupper om bioteknologi - supplerende materiale.
Foredrag om stamceller på SDU
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde

Progression

At eleverne opøver evnen til selv at finde litteratur og sætte sig ind i et biologisk emne og efterfølgende formidle deres viden til resten af klassen. Bliver i stand til at tage stilling til - og diskutere etiske aspekter indenfor biologiske emner.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Forelæsning/foredrag
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Køn og hormonregulering hos mennesket

Indhold Ram på biologien - et multimedie s. 72 - 82, 90 - 100
Paul Paludan-Müller m.fl.
Nucleus 1999

Biologi på tværs s. 107, 112 - 113
Hindkjær m.fl
Nucleus 1998

Film: Sagaen om livet
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Samtale/diskussion

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Økologi - vandløbet som økosystem

Indhold Ram på biologien - et multimedie s. 126 - 132, 135 - 142
Paul Paludan-Müller m.fl.
Nucleus 1999

Biologi på tværs s. 63 - 68
Hindkjær m.fl., Nucleus 1998

Øvelser:
Fotosyntese og respiration (R)
Undersøgelse af Odense Å - herunder Makroindeks (J)
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Samtale/diskussion

Progression

Med udgangspunkt i et økosystem er der fokus på at gennemføre observationer i naturen samt at kunne vurdere de forskellige parametres indflydelse på hinanden , samt menneskets påvirkning af et økostystem.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde