Biologi, 2006-08-01 bi/z

Termin Sommer
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, C
Lærere Jakob Damborg
Hold 2006-08-01 bi/z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2007-05-21

Naturekskursion

Indhold
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser

Almene mål

Progression

Målet med ekskursionen er at eleverne skal få et indblik i naturens mangfoldighed ved at undersøge en engbiotop. De får ved indsamling af planter og dyr et kendskab til forskellige organismer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde

Økologi - produktion og landbrug

Indhold Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.: s. 20-35. 2003, Gads Forlag

Øvelse:Bladets farvestoffer og cellens opbygning
Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Introduktion til økologi og naturforståelse. Der fokuseres på produktionen i et økosystem med fotosyntesen som udgangspunkt. De tre vigtige næringsstoffer (kulhydrater, fedtstoffer og proteiner) gennemgås.
Kvælstoffets kredsløb gennemarbejdes, idet der lægges vægt på landbrugets interesser.
Sekundær produktion inddrages med udgangspunkt i slagtesvinet.
Journal omkring bladets farvestoffer og cellens opbygning
Lære at benytte et mikroskop

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Økologi - Vandløb og forurening

Indhold Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.: s. 54-69. 2003, Gads Forlag.
Øvelsesvejledning: Vi undersøger et vandløb
Artikel: "Havet bukker under for iltsvind", af Merete Ørskov, Jyllandsposten 2. sektion s.1, 12/9-1994
Websiden http://globalemiljoe.dk/: undersiderne
Havmiljø: Animation af et rensningsanlæg
Energi: Studieopgave: Drivhuseffekt og klimaændringer
Kemikalier: Studieopgave: Østrogene stoffer og DEHP
Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Med udgangspunkt i vandløbet som økosystem belyses forureningen af natur og mennesker. Det er målet, at eleverne ved en faglig indgangsvinkel får diskuteret sideeffekterne ved samfundets udvikling og får forholdt sig til den.
De primære forureningsaspekter er forurening med næringssstoffer, tungmetaller/hormonforstyrrende stoffer og kuldioxid (herunder drivhuseffekt)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Tobak og rygning

Indhold N.S. Hansen et. al: "Biologibogen" s.90-92
N.S. Hansen:"Tobakkens biologi" s.6-24, 28-29, 36-52; Tobaksskaderådet 1994
J.D.´s samlede noter af de forskellige gruppeoplæg
Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kritisk informationssøgning
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Informationssøgning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression


Eleverne skal med udgangspunkt i åndedrætssystemet og ved at arbejde med forskellige aspekter af tobakkens biologi opnå en viden omkring tobakkens rolle i forhold til sundhed og fysiologi. Eleverne skal ved indhentning og vurdering af biologisk information fra forskellige kilder lære at forholde sig kritisk til et materiale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Projektarbejde

Energi i kroppen - muskler, kredsløb og kost

Indhold Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.,1. udg., 2003, Gads Forlag: s.77-79 + 82-89 + 92-101 + 182-188
Biologi på tværs, Per Hindkjær et al.: s. 48-49 + s. 66. 1. udg.,1996, Nucleus
Eksamensopgave om dykkende sæler
Kartoffelosmoseforsøg (demonstrationsforsøg)
Øvelsesvejledning: Kostøvelse
Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvevaluering
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Der skal opnås en forståelse af de energiskabende og energiforbrugende processer i kroppen.
- Ved at arbejde med musklerne fokuseres der på energikravene
- Ved at arbejde med kredsløbet fokuseres der på transporten af energi og næringsstoffer
- Ved at arbejde med kost og fordøjelse fokuseres der på maden som energileverandør og kroppens evne til at udnytte næringsstofferne.
Forløbet tager udgangspunkt i det fysiske arbejde med muskler og motion, bevæger sig undervejs omkring de cellulære processer - inkl. transport og celletyper- og slutter af med en analyse af elevernes kost

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Genetik og bioteknologi

Indhold Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.,1. udg., 2003, Gads Forlags. 206-229

http://www.bionetonline.org/dansk/default.htm
undersiderne:
Stamceller, Et længere liv, Designer babyer og Fremtidsmad

Øvelsesvejledning: Blodtypebestemmelse
Øvelsesvejledning: Isolering af DNA

Eksamensopgaver i nedarvning
Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Eleverne skal opnå kendskab til DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen.
Ud fra de gentiske grundbegreber skal der opnås en forståelse af arv og miljø, herunder den klassiske genetik - et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,
Sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Denne del af forløbet foregår først og fremmest som gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse, hvor der fokuseres på både de teknologiske sider og de etiske aspekter.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Kønshormonregulering hos mennesket

Indhold

Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.,1. udg., 2003, Gads Forlag: s. 134-144 + s. 152-153

Video: Sagaen om livet

Omfang 3
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Opretholdelse af stabile miljøer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskarakterer hos kvinden og manden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde