Termin | Sommer |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, C |
Lærere | Jakob Damborg |
Hold | 2006-08-01 bi/z |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2007-05-21 |
Indhold | |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med ekskursionen er at eleverne skal få et indblik i naturens mangfoldighed ved at undersøge en engbiotop. De får ved indsamling af planter og dyr et kendskab til forskellige organismer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.: s. 20-35. 2003, Gads Forlag Øvelse:Bladets farvestoffer og cellens opbygning |
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til økologi og naturforståelse. Der fokuseres på produktionen i et økosystem med fotosyntesen som udgangspunkt. De tre vigtige næringsstoffer (kulhydrater, fedtstoffer og proteiner) gennemgås.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.: s. 54-69. 2003, Gads Forlag. Øvelsesvejledning: Vi undersøger et vandløb Artikel: "Havet bukker under for iltsvind", af Merete Ørskov, Jyllandsposten 2. sektion s.1, 12/9-1994 Websiden http://globalemiljoe.dk/: undersiderne Havmiljø: Animation af et rensningsanlæg Energi: Studieopgave: Drivhuseffekt og klimaændringer Kemikalier: Studieopgave: Østrogene stoffer og DEHP |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Med udgangspunkt i vandløbet som økosystem belyses forureningen af natur og mennesker. Det er målet, at eleverne ved en faglig indgangsvinkel får diskuteret sideeffekterne ved samfundets udvikling og får forholdt sig til den.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
N.S. Hansen et. al: "Biologibogen" s.90-92 N.S. Hansen:"Tobakkens biologi" s.6-24, 28-29, 36-52; Tobaksskaderådet 1994 J.D.´s samlede noter af de forskellige gruppeoplæg |
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.,1. udg., 2003, Gads Forlag: s.77-79 + 82-89 + 92-101 + 182-188 Biologi på tværs, Per Hindkjær et al.: s. 48-49 + s. 66. 1. udg.,1996, Nucleus Eksamensopgave om dykkende sæler Kartoffelosmoseforsøg (demonstrationsforsøg) Øvelsesvejledning: Kostøvelse |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Der skal opnås en forståelse af de energiskabende og energiforbrugende processer i kroppen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.,1. udg., 2003, Gads Forlags. 206-229 http://www.bionetonline.org/dansk/default.htm undersiderne: Stamceller, Et længere liv, Designer babyer og Fremtidsmad Øvelsesvejledning: Blodtypebestemmelse Øvelsesvejledning: Isolering af DNA Eksamensopgaver i nedarvning |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå kendskab til DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.,1. udg., 2003, Gads Forlag: s. 134-144 + s. 152-153 Video: Sagaen om livet |
Omfang | 3 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskarakterer hos kvinden og manden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|