Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, B |
Lærere | Jakob Damborg |
Hold | 2007-08-01 3Bi/2 |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-08 |
Indhold |
Fysiologi - fra molekyle til individ. 2. udg. 2004. Henrik Falkenberg et al., Systime |
Omfang | 17 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal få et indblik i de fysiologiske grundbegreber og dopingtyper. Herunder fysiologisk præstationsevne, træningslære og cellens energiproduktion med fokus på kulhydrater.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bent Rasmussen: "Natursyn" s.7-57, 132-141. Nucleus, 2001. Øvelsesvejledning: Måling af fotosyntese og respiration hos vandplanter |
Omfang | 17 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Med udgangspunkt i lakse-diskussionen ved Tange Sø behandles de basale elementer i et økosystem, hvor eleverne skal opnå en forståelse for habitat, niche, population, samfund, osv.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold | |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med ekskursionen er at eleverne skal få et indblik i naturens mangfoldighed ved at undersøge skoven for svampe. Vi taler om deres placering i fødekæden. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vagn Juhl Larsen og Søren Mark: Genetik og Gen-etik 3. udg.:s. 21-35 + s. 38-52 + s. 68-74 + s. 80-81+ 107-113. Gyldendal 2003 Thomas R. Mikkelsen: Bioteknologi: s. 19-37 + s. 38-58. Nucleus 2001. (projektarbejde) |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal blive fortrolige med de genetiske grundbegreber og opnå viden inden for den molekylære gentik (proteinsyntese).
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Henrik Falkenberg et al.: Fysiologi - fra molekyle til individ: s. 30-49 + s. 52-55 + s. 64-80. Systime, 2004. Øvelsesvejledning: Undersøgelse af hudens sansereceptorer |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal lære de forskellige kommunikationsprincipper i kroppen at kende.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Preben Lund Mathiasen et al.: Livet skal leves bind 3: s. 202-210, Nucleus, 1990. |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal ud fra et teoretisk grundlag omkring proteiner og enzymer trænes i at udarbejde hypoteser og videreudvikle et forsøg om enzymaktivitet. Der udarbejdes journal af forsøget |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Per Kim Nielsen et al.: Kort om kræft: s.7-13 + 19-20 Vagn Juhl Larsen o.a.: Genetik og Gen-Etik s. 82-84 + s. 91-97. Gyldendal 2003. Jens Bremer: Biokemi og Molekylærbiolog s. 28-31. Nucleus 2002. |
Omfang | 4 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Eleverne skal opnå en viden omkring hvad kræft er, hvorfor den opstår og hvordan den udvikler sig. Der lægges vægt på mutationer i arveanlæggene, som årsag til kræften. Desuden indgår en kort diskussion omkring hvad liv er, hvor opbygningen af virus indgår.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Vagn Juhl Larsen og Søren Mark: "Genetik og gen-etik" Gyldendal 2003, 3. udgave. Side 7 -20 Jens Bremer: Levende organismer s. 53-63. Nucleus 1997. Dvd: Mr Nice Guy af Anders og Peter Lund Madsen Projekttekster: Jens Bremer: Levende organismer s. 81-87. Nucleus 1997. Gamlin and Vines : Videnskabens verden bind 4: s. 95, 97-101, 103,107,111,114-119 Peter K.A. Jensen: Da mennesket blev menneske s 51-54, 90-93.
|
Omfang | 7 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Et grundlæggende kendskab til hovedtrækkene i evolutionshistorien fra livets oprindelse til menneskets udvikling afsluttes med et projekt omkring hvirveldyrenes oprindelse og udvikling.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|