» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi, 2007-08-01 3Bi/2 (3g Bi/2)

Biologi, 2007-08-01 3Bi/2 (3g Bi/2)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, B
Lærere Jakob Damborg
Hold 2007-08-01 3Bi/2
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-08

Doping

Indhold

Fysiologi - fra molekyle til individ. 2. udg. 2004. Henrik Falkenberg et al., Systime
Side: 186-204
Idræt - Teori og træning, 2. udg, 2001. Lars H. Nielsen og Troels Wolf, Systime
Side: 138-147
Video: Tavshedens Pris, Olav Skaaning Andersen, DR 1999
Artikel: Mælkesyre - et gode eller et onde for muskler?. Kristian Overgaard, Gisp 2003
Artikel: Pedalatlet.. af Chris MacDonald. Politiken 31/7 2004
Øvelsesvejledning: Konditionsbestemmelse
Småforsøg: Fedtbestemmelse

Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Kritisk informationshåndtering
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Projektarbejde

Progression

Eleverne skal få et indblik i de fysiologiske grundbegreber og dopingtyper. Herunder fysiologisk præstationsevne, træningslære og cellens energiproduktion med fokus på kulhydrater.
Dette fundament benyttes i et projektarbejde omkring doping, som fremlægges mundtligt og afleveres som en synopsis.
Mælkesyrens myter slutter forløbet af.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt
  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Ferskvandsøkologi

Indhold

Bent Rasmussen: "Natursyn" s.7-57, 132-141. Nucleus, 2001.


Øvelsesvejledning: Vandløbsundersøgelse

Øvelsesvejledning: Måling af fotosyntese og respiration hos vandplanter

Omfang 17
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Databehandling ved eksperimentelt arbejde
  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Struktur og funktion sammenholdt med livsbetingelser
  • Tilrettelægge eksperimenter
  • Vurdere omfattende økologiske problemstillinger
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi

Progression

Med udgangspunkt i lakse-diskussionen ved Tange Sø behandles de basale elementer i et økosystem, hvor eleverne skal opnå en forståelse for habitat, niche, population, samfund, osv.
Stofkredsløb (N og P), fødekæder og
dyrearters tilpasninger til deres omgivelser belyses. Det danner baggrund for to ekskursioner til et økosystem. Først et terrastrisk (eng og skov) dernæst et vandløb, hvorudfra der afrapporteres.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Naturekskursion - svampe

Indhold
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Struktur og funktion sammenholdt med livsbetingelser
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion

Progression

Målet med ekskursionen er at eleverne skal få et indblik i naturens mangfoldighed ved at undersøge skoven for svampe. Vi taler om deres placering i fødekæden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde

Genetik og gen-etik

Indhold

Vagn Juhl Larsen og Søren Mark: Genetik og Gen-etik 3. udg.:s. 21-35 + s. 38-52 + s. 68-74 + s. 80-81+ 107-113. Gyldendal 2003

Thomas R. Mikkelsen: Bioteknologi: s. 19-37 + s. 38-58. Nucleus 2001. (projektarbejde)
Jens Bremer: Levende Organismer: s. 197-199. Nucleus 1997

Genetikopgaver (opg. 1-4)
Genetikopgaver: Blødere og dværgvækst
Øvelsesvejledning: Mitose og meiose - arvelighed
Øvelsesvejledning: Isolering af DNA fra løg
Øvelsesvejledning: To-gen spaltning i byg
Spil: Master of Creation

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Kritisk informationshåndtering
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere omfattende økologiske problemstillinger
  • Vurdere risikomomenter
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer

Progression

Eleverne skal blive fortrolige med de genetiske grundbegreber og opnå viden inden for den molekylære gentik (proteinsyntese).
Den klassiske genetik gennemgås og eleverne lærer at løse opgaver med og uden forudgående empiri.
Eleverne skal blive fortrolige med de to celledelingstyper.
En projektarbejde omkring de genteknologiske metoder giver eleverne udgangspunkt for en bio-etisk diskussion om de samfundsmæssige konsekvenser ved bioteknologien.


Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Fremførelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning

Kommunikation og regulering - hormoner og nerver

Indhold

Henrik Falkenberg et al.: Fysiologi - fra molekyle til individ: s. 30-49 + s. 52-55 + s. 64-80. Systime, 2004.
Preben Lund Mathiasen et al.: Livet skal leves bind 3: s. 202-210, Nucleus, 1990.
Henrik Rindom: Rusmidlernes biologi: s. 15 + s. 22-31

Øvelsesvejledning: Blodsukker og Glykæmisk indeks

Øvelsesvejledning: Undersøgelse af hudens sansereceptorer
Eksamensopgave om nervegift (2002, sp. 4)

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Forklare organismers indre miljøer
  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Tal

Progression

Eleverne skal lære de forskellige kommunikationsprincipper i kroppen at kende.
Eleverne skal opnå en forståelse for opdeling og virkemåde af de forskellige hormontyper og reguleringen af dem.
I forbindelse med blodsukkermåling og sukkersyge fokuseres der på hormoner, der regulerer glukoseomsætningen.
Opbygningen af nervesystemet og forståelse af membranpotentiale og synapser bruges som udgangspunkt til at undersøge rusmidlers effekt.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Enzymer

Indhold

Preben Lund Mathiasen et al.: Livet skal leves bind 3: s. 202-210, Nucleus, 1990.
Øvelsesvejledning: Katalase

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Gennemføre observationer og undersøgelser
  • Tilrettelægge eksperimenter

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglige spørgsmål
  • Modeller
  • Teori/metode

Progression

Eleverne skal ud fra et teoretisk grundlag omkring proteiner og enzymer trænes i at udarbejde hypoteser og videreudvikle et forsøg om enzymaktivitet. Der udarbejdes journal af forsøget

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kræft og mutationer

Indhold

Per Kim Nielsen et al.: Kort om kræft: s.7-13 + 19-20

Vagn Juhl Larsen o.a.: Genetik og Gen-Etik s. 82-84 + s. 91-97. Gyldendal 2003.

Jens Bremer: Biokemi og Molekylærbiolog s. 28-31. Nucleus 2002.

Omfang 4
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formulere og analysere biologiske problemer
  • Kritisk informationshåndtering
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning

Progression

Eleverne skal opnå en viden omkring hvad kræft er, hvorfor den opstår og hvordan den udvikler sig. Der lægges vægt på mutationer i arveanlæggene, som årsag til kræften. Desuden indgår en kort diskussion omkring hvad liv er, hvor opbygningen af virus indgår.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Evolution

Indhold

Vagn Juhl Larsen og Søren Mark: "Genetik og gen-etik" Gyldendal 2003, 3. udgave. Side 7 -20

Jens Bremer: Levende organismer s. 53-63. Nucleus 1997.

Dvd: Mr Nice Guy af Anders og Peter Lund Madsen

Projekttekster:

Jens Bremer: Levende organismer s. 81-87. Nucleus 1997.

Gamlin and Vines : Videnskabens verden bind 4: s. 95, 97-101, 103,107,111,114-119

Peter K.A. Jensen: Da mennesket blev menneske s 51-54, 90-93.

 

Omfang 7
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Evolutionsmekanismer
  • Struktur og funktion sammenholdt med livsbetingelser
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

Progression

Et grundlæggende kendskab til hovedtrækkene i evolutionshistorien fra livets oprindelse til menneskets udvikling afsluttes med et projekt omkring hvirveldyrenes oprindelse og udvikling.
Undervejs lægges der vægt på artsdannelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Synopsis

Arbejdsformer

  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde