» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi, 2007-08-01 bi/2x (2x bi)

Biologi, 2007-08-01 bi/2x (2x bi)

Termin forår 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, C
Lærere Lars Brokmann Torup
Hold 2007-08-01 bi/2x
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-13

Introduktion til biologi

Indhold

Biologi til tiden. 2.udg. Lone Als Egebo m.fl. Nucleus 2006. side 13 - 18, samt materiale om laboratoriearbejde, journal og rapportskrivning.

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Kost og sundhed

Indhold

Biologi til tiden. 2.udg. Lone Als Egebo m.fl. Nucleus 2006. Side 19 - 34

Ankerhus kostanalyseprogram Winfood 3,0, samt vejledning til kostanalyseprogram og rapport.

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • It

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Motion - energi og bevægelse

Indhold

Biologi til tiden. 2.udg. Lone Als Egebo m.fl. Nucleus 2006. side 35 - 50.

Vejledning til vippespirometer og rapport

Omfang 21
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde
  • It
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Sex - en nyttig opfindelse

Indhold

Biologi til tiden. 2.udg. Lone Als Egebo m.fl. Nucleus 2006. side 63 - 82

Omfang 7.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Klasseundervisning

Ønskebørn

Indhold

Biologi til tiden. 2.udg. Lone Als Egebo m.fl. Nucleus 2006.

Når vi vælger at få børn. side 83 - 100

Videoer: Gaja´s børn - om medfødte fysiske misdannelser og samfundes forhold til handicappede

Medicinsk teknologi - Ønskebørn, om fosterdiagnostik.

Omfang 9
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Informationssøgning
  • It
  • Mundtlig udtryksfærdighed

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Den genetiske arv

Indhold

Biologi til tiden. 2.udg. Lone Als Egebo m.fl. Nucleus 2006. side 101 - 116, 149 - 162

Animationer fra nettet om DNA-replikation og proteinsyntesen, bl.a. fra Nucleus og Systime.

Omfang 10.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Samspil mellem arv og miljø

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • It

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning

Vandløbsøkologi

Indhold

Biologi til tiden. 2.udg. Lone Als Egebo m.fl. Nucleus 2006. side 117 - 137

Vejledning til vandløbsundersøgelse og makroindeks.

Omfang 4.5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Gruppearbejde

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde