» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi, 2007-08-01 bi/2z (2z bi)

Biologi, 2007-08-01 bi/2z (2z bi)

Termin Sommer 2008
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, C
Lærere Jakob Damborg
Hold 2007-08-01 bi/2z
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-04

Naturekskursion

Indhold
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser

Almene mål

Progression

Målet med ekskursionen er at eleverne skal få et indblik i naturens mangfoldighed ved at undersøge en engbiotop. De får ved indsamling af planter og dyr et kendskab til forskellige organismer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde

Biologidel af AT 5: Videnskabelig metode i dansk og biologi

Indhold

Finn Collin: Forskningsprocessen. Den hypotetisk-deduktive metode.

 www.leksikon.org: Darwin og evolutionsteorien

Øvelsesvejledning 1 af JD: Enzymforsøg  – hypotesedannelse og forsøgsdesign

Øvelsesvejledning 1 af JD: Vandpestforsøg – hypotesedannelse og variabelkontrol

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter

Almene mål

Progression

Vi vil lægge ud med at diskutere forskningsprocessen, hvor vi kigger nærmere på den hypotetisk-deduktive metode. Dernæst vil vi se på Darwins evolutionsteori og finde ud af hvordan man kan underbygge eller afkræfte den ud fra videnskabelige metoder.
Herefter bliver det jeres tur i laboratoriet, hvor I skal lære at fremsætte hypoteser ud fra en indsamlet viden, og dernæst afprøve hypotesernes holdbarhed. I kommer til at skulle designe forsøg og forklare, hvorfor kontrolforsøg er vigtige.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

Økologi - produktion og landbrug

Indhold

Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.: s. 20-35. 2003, Gads Forlag

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Argumentation
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Introduktion til økologi og naturforståelse. Der fokuseres på produktionen i et økosystem med fotosyntesen som udgangspunkt. De tre vigtige næringsstoffer (kulhydrater, fedtstoffer og proteiner) gennemgås.
Kvælstoffets kredsløb gennemarbejdes, idet der lægges vægt på landbrugets interesser.
Sekundær produktion inddrages med udgangspunkt i slagtesvinet.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning

Økologi - Vandløb og forurening

Indhold

Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.: s. 48-51, 54-69, 156-158. 2003, Gads Forlag.
Øvelsesvejledning: Vi undersøger et vandløb
Websiden http://globalemiljoe.dk/: undersiderne
Havmiljø: Animation af et rensningsanlæg og studieopgaven "iltsvind og vandmiljøplan 3"
Energi: Studieopgave: Drivhuseffekt og klimaændringer
Kemikalier: Studieopgave: Østrogene stoffer og DEHP

Omfang 14
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Kritisk informationssøgning
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Med udgangspunkt i vandløbet som økosystem belyses forureningen af natur og mennesker. Det er målet, at eleverne ved en faglig indgangsvinkel får diskuteret sideeffekterne ved samfundets udvikling og får forholdt sig til den.
De primære forureningsaspekter er forurening med næringssstoffer, tungmetaller/hormonforstyrrende stoffer og kuldioxid (herunder drivhuseffekt)

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Energi i kroppen - muskler, kredsløb og kost

Indhold

Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.,1. udg., 2003, Gads Forlag: s.77-79 + 82-101 + 182-188
Biologi på tværs, Per Hindkjær et al.: s. 48-49 + s. 66. 1. udg.,1996, Nucleus
Eksamensopgave om dykkende sæler
Kartoffelosmoseforsøg (demonstrationsforsøg)
Øvelsesvejledning: Kostøvelse
Øvelsesvejledning: Hjerte-dissektion

Øvelsesvejledning: Rhymings steptest (demonstrationsforsøg)

Omfang 20
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Forskellige arbejdsformer
  • Selvevaluering
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal

Progression

Der skal opnås en forståelse af de energiskabende og energiforbrugende processer i kroppen.
- Ved at arbejde med musklerne fokuseres der på energikravene
- Ved at arbejde med kredsløbet fokuseres der på transporten af energi og næringsstoffer
- Ved at arbejde med kost og fordøjelse fokuseres der på maden som energileverandør og kroppens evne til at udnytte næringsstofferne.
Forløbet tager udgangspunkt i det fysiske arbejde med muskler og motion, bevæger sig undervejs omkring de cellulære processer - inkl. transport og celletyper- og slutter af med en analyse af elevernes kost

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Casearbejde
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Genetik og bioteknologi

Indhold

Niels Søren Hansen m. fl. "Biologibogen" s. 206-229

http://www.bionetonline.org/dansk/default.htm

Øvelsesvejledning: Blodtypebestemmelse

Øvelsesvejledning: DNA i løg

Omfang 12
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Biologisk databehandling
  • Gennemføre observationer og enkle eksperimenter
  • Journaler og rapporter
  • Opretholdelse af stabile miljøer
  • Samspil mellem arv og miljø
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere anvendt biologisk viden

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Der arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme. Til sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Denne del af forløbet foregår først og fremmest som gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Kønshormonregulering hos mennesket

Indhold

Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.,1. udg., 2003, Gads Forlag: s. 134-144 + s. 152-154

Video: Sagaen om livet

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Form og funktion i forhold til livsbetingelser
  • Opretholdelse af stabile miljøer

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål

Progression

Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskarakterer hos kvinden og manden.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde