Termin | Sommer 2008 |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, C |
Lærere | Jakob Damborg |
Hold | 2007-08-01 bi/2z |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-04 |
Indhold | |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med ekskursionen er at eleverne skal få et indblik i naturens mangfoldighed ved at undersøge en engbiotop. De får ved indsamling af planter og dyr et kendskab til forskellige organismer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Finn Collin: Forskningsprocessen. Den hypotetisk-deduktive metode. www.leksikon.org: Darwin og evolutionsteorien Øvelsesvejledning 1 af JD: Enzymforsøg – hypotesedannelse og forsøgsdesign Øvelsesvejledning 1 af JD: Vandpestforsøg – hypotesedannelse og variabelkontrol |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Vi vil lægge ud med at diskutere forskningsprocessen, hvor vi kigger nærmere på den hypotetisk-deduktive metode. Dernæst vil vi se på Darwins evolutionsteori og finde ud af hvordan man kan underbygge eller afkræfte den ud fra videnskabelige metoder.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.: s. 20-35. 2003, Gads Forlag |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Introduktion til økologi og naturforståelse. Der fokuseres på produktionen i et økosystem med fotosyntesen som udgangspunkt. De tre vigtige næringsstoffer (kulhydrater, fedtstoffer og proteiner) gennemgås.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.: s. 48-51, 54-69, 156-158. 2003, Gads Forlag. |
Omfang | 14 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Med udgangspunkt i vandløbet som økosystem belyses forureningen af natur og mennesker. Det er målet, at eleverne ved en faglig indgangsvinkel får diskuteret sideeffekterne ved samfundets udvikling og får forholdt sig til den.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.,1. udg., 2003, Gads Forlag: s.77-79 + 82-101 + 182-188 Øvelsesvejledning: Rhymings steptest (demonstrationsforsøg) |
Omfang | 20 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Der skal opnås en forståelse af de energiskabende og energiforbrugende processer i kroppen.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Niels Søren Hansen m. fl. "Biologibogen" s. 206-229 Øvelsesvejledning: DNA i løg |
Omfang | 12 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme. Til sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Denne del af forløbet foregår først og fremmest som gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologibogen, Niels Søren Hansen et al.,1. udg., 2003, Gads Forlag: s. 134-144 + s. 152-154 Video: Sagaen om livet |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskarakterer hos kvinden og manden.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|