Termin | Sommer |
Institution | Sct. Knuds Gymnasium |
Uddannelse | STX |
Fag og niveau | Biologi, A |
Lærere | Jakob Damborg |
Hold | 2007-08-01 BI/v (2v BI) |
Beskrivelse | Ingen |
Sidst opdateret | 2008-05-28 |
Indhold | |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionMålet med ekskursionen er at eleverne skal få et indblik i naturens mangfoldighed ved at undersøge en engbiotop. De får ved indsamling af planter og dyr et kendskab til forskellige organismer. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Bacchus - en temabog om vin. Af Ole Frost Nielsen m. fl. Systime 2001. Side 8-21,32-41 + 66-71 Biologi til tiden. Af Lone Als Egebo o.a. Nucleus 2006. Side 14-15, 141-147 Øvelsesvejledning: Undersøgelse af gæringsprocessen (R) Øvelsesvejledning: Adskillelse af bladets farvestoffer (J) Øvelsesvejledning: Mikroskopi af celler (J) Opgave i alkohols virkning og nedbrydning |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Emnet er et tværfagligt samarbejde mellem biologi og kemi.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Egebo, Lone Als o.a.: Biologi til tiden, s. 36-39 + s. 41-44. Nucleus, 2. udg. 2006 Eksperimentelt arbejde: |
Omfang | 5 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Kunne anvende og forstå grundlæggende, fysiologiske begreber.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Egebo, Lone Als o.a.: Biologi til tiden, s. 40. Nucleus, 2.udg, 2006 Eksperimentelt: Undersøgelse af lungefunktion og vitalkapacitet
|
Omfang | 6 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionEleverne skal med udgangspunkt i åndedrætssystemet og ved at arbejde med forskellige aspekter af tobakkens biologi opnå en viden omkring tobakkens rolle i forhold til sundhed og fysiologi. Eleverne skal ved indhentning og vurdering af biologisk information fra forskellige kilder lære at forholde sig kritisk til et materiale. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Niels Søren Hansen o.a.: Biologibogen s. 77-89. Gad 2003 Jesper Toft: E-nummer guiden. Dansk Kemi 1991 Kostundersøgelse (R)
|
Omfang | 8 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå indsigt i kostens sammensætning, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelsessystemet (herunder enzymer) og udvalgte livsstilssygdomme.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Lone Als Egebo m. fl.: "Biologi til tiden" s. 101-116, s. 149-162Nucleus 2006. Niels Søren Hansen m. fl. "Biologibogen" s. 214-216. Gad 2003. Øvelsesvejledning: Isolering af DNA i løg Øvelsesvejledning: Nedarvning af nogle egenskaber hos mennesket Øvelsesvejledning: Gensplejsning af menneskets insulingen (tørforsøg) Genetikopgaver 1-3 |
Omfang | 15 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
ProgressionDer arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme. Til sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Denne del af forløbet foregår først og fremmest som gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse. |
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologi JD´s Kondi-kopiark s. 11-14 Wolf, Troels o.a.: C- Det er Idræt, s.32-39 Øvelsesvejledning til 3-punkts cykeltest Øvelsesvejledning til steptest |
Omfang | 16 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Mål med forløbet:
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold | |
Omfang | 2 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|
Indhold |
Biologi til tiden. 2.udg. Nucleus 2006: 117-140 |
Omfang | 10 |
Særlige fokuspunkter |
Faglige mål
Almene mål
Progression
Der arbejdes med udgangspunk i vandløbet som økosystem. Herunder arbejdes der med fotosyntese, biotiske og abiotiske faktorer, energi i økosystemet, stofkredsløb og vandforurening. Vandløbet og søen sammenlignes.
|
Væsentlige arbejdsformer |
Produkter
Arbejdsformer
|