» Undervisningsbeskrivelser for Sct. Knuds Gymnasium » Biologi, 2007-08-01 BI/v (1v BI)

Biologi, 2007-08-01 BI/v (1v BI)

Termin Sommer
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Uddannelse STX
Fag og niveau Biologi, A
Lærere Jakob Damborg
Hold 2007-08-01 BI/v (2v BI)
Beskrivelse Ingen
Sidst opdateret 2008-05-28

Naturekskursion

Indhold
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Struktur og funktion sammenholdt med livsbetingelser

Almene mål

Progression

Målet med ekskursionen er at eleverne skal få et indblik i naturens mangfoldighed ved at undersøge en engbiotop. De får ved indsamling af planter og dyr et kendskab til forskellige organismer.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Gruppearbejde

Biologidel af NV1: Vin - dyrkning, fremstilling og virkning

Indhold

Bacchus - en temabog om vin. Af Ole Frost Nielsen m. fl. Systime 2001. Side 8-21,32-41 + 66-71

Biologi til tiden. Af Lone Als Egebo o.a. Nucleus 2006. Side 14-15, 141-147

Øvelsesvejledning: Undersøgelse af gæringsprocessen (R)

Øvelsesvejledning: Adskillelse af bladets farvestoffer (J)

Øvelsesvejledning: Mikroskopi af celler (J)

Opgave i alkohols virkning og nedbrydning

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Databehandling ved eksperimentelt arbejde
  • Gennemføre selvstændige observationer og undersøgelser
  • Resultatbehandling og -formidling af biologiske undersøgelser

Almene mål

  • Argumentation
  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Sammenhænge/Forskelle mellem fag
  • Samtale/diskussion

Progression

Emnet er et tværfagligt samarbejde mellem biologi og kemi.
Eleverne fremstiller deres egen hvidvin i grupper, og denne vinfremstilling bruges som udgangspunkt for emnet.
I biologi arbejdes der med teorien bag vinfremstillingen, hvor der lægges vægt på gæring og andre stofskifteprocesser. Gæringsprocessen undersøges nærmere i et laboratorieforsøg. Virkningen af vin behandles også, hvor det især er alkoholens omsætning og virkninger, der fokuseres på.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Hjerte og kredsløb

Indhold

Egebo, Lone Als o.a.: Biologi til tiden, s.   36-39 + s. 41-44. Nucleus, 2. udg. 2006

Eksperimentelt arbejde:
Dissektion af hjerte (R)
Undersøgelse af puls og blodtryk (J)

Omfang 5
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Formidle, argumentere og indgå i faglig dialog
  • Struktur og funktion sammenholdt med livsbetingelser

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Selvstændigt arbejde
  • Teori/metode

Progression

Kunne anvende og forstå grundlæggende, fysiologiske begreber.
Gennem arbejdet med de to organsystemer kredsløb og åndedrætssystemet skal eleverne, foruden konkret faglig viden, opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde

Tobak og rygning

Indhold

Egebo, Lone Als o.a.: Biologi til tiden, s. 40. Nucleus, 2.udg, 2006
N.S. Hansen:"Tobakkens biologi" s.6-24, 28-29, 36-52; Tobaksskaderådet 1994
J.D.´s samlede noter af de forskellige gruppeoplæg

Eksperimentelt: Undersøgelse af lungefunktion og vitalkapacitet

 

Omfang 6
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kritisk informationshåndtering
  • Mundtlig og skriftlig formidling
  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger

Almene mål

  • Faglig diskussion
  • Informationssøgning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Projektarbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Eleverne skal med udgangspunkt i åndedrætssystemet og ved at arbejde med forskellige aspekter af tobakkens biologi opnå en viden omkring tobakkens rolle i forhold til sundhed og fysiologi. Eleverne skal ved indhentning og vurdering af biologisk information fra forskellige kilder lære at forholde sig kritisk til et materiale.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Projektarbejde

Kost og fordøjelse

Indhold

Niels Søren Hansen o.a.: Biologibogen s. 77-89. Gad 2003

Jesper Toft: E-nummer guiden. Dansk Kemi 1991

Øvelsesvejledninger:

Kostundersøgelse (R)

 

 

Omfang 8
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

Almene mål

Progression

Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå indsigt i kostens sammensætning, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, fordøjelsessystemet (herunder enzymer) og udvalgte livsstilssygdomme.
Eleverne skal bevæge sig fra grundlæggende viden indenfor fysiologien til udledning af sammenhænge mellem kost og sundhed.
Desuden skal eleverne opnå indsigt i biologiske metoder, arbejdsformer og formidling.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

Genetik og bioteknologi

Indhold

Lone Als Egebo m. fl.: "Biologi til tiden" s. 101-116, s. 149-162Nucleus 2006.

Niels Søren Hansen m. fl. "Biologibogen" s. 214-216. Gad 2003.

http://www.bionetonline.org/dansk/default.htm

Øvelsesvejledning: Blodtypebestemmelse (R)

Øvelsesvejledning: Isolering af DNA i løg

Øvelsesvejledning: Nedarvning af nogle egenskaber hos mennesket

Øvelsesvejledning: Gensplejsning af menneskets insulingen (tørforsøg)

Genetikopgaver 1-3

Omfang 15
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Kritisk informationshåndtering
  • Mundtlig og skriftlig formidling

Almene mål

  • Egen indlæring
  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Faglige spørgsmål
  • Forskellige arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Informationssøgning
  • Kommunikationsstrategi
  • Læsning
  • Modeller
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Selvstændigt arbejde
  • Skriftlig udtryksfærdighed
  • Tal
  • Teori/metode

Progression

Der arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbeegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyer,samt med mutationer og arvelige sygdomme. Til sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. Denne del af forløbet foregår først og fremmest som gruppearbejde med mundtlig fremlæggelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • IT-støttet fremlæggelse
  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • IT-baseret arbejde (virtuelt forløb)
  • Klasseundervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

AT2 Kondition og konditest

Indhold

Biologi JD´s Kondi-kopiark s. 11-14 Wolf, Troels o.a.: C- Det er Idræt, s.32-39 Øvelsesvejledning til 3-punkts cykeltest Øvelsesvejledning til steptest

Omfang 16
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre selvstændige observationer og undersøgelser

Almene mål

Progression

Mål med forløbet:

At få et godt kendskab til konditionsbegrebet og de fysiologiske parametre, der indgår i forbindelse med den aerobe præstationsevne.
At lære om betydningen af at være i god form.
Afprøve forskellige metoder til konditionsbestemmelse.
At kunne inddele de forskellige testtyper i maksimale tests og submaksimale tests
En matematisk behandling af måledata fra konditionsmålinger omfattende lineær regression og statistik
En udarbejdelse af rapport med brug af TI-interactive

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Forårstur

Indhold
Omfang 2
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Gennemføre selvstændige observationer og undersøgelser

Almene mål

Progression

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Mundtlig fremlæggelse
  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Gruppearbejde

Økologi - Vandløbet, søer og deres omgivelser

Indhold

Biologi til tiden. 2.udg. Nucleus 2006: 117-140

Øvelse: Makroindeks.

Omfang 10
Særlige fokuspunkter

Faglige mål

  • Stillingtagen til og handlen i forbindelse med biologiske problemstillinger
  • Vurdere omfattende økologiske problemstillinger
  • Vurdere samspil mellem organismer og omgivelser

Almene mål

  • Empiri/eksperiment
  • Faglig diskussion
  • Gruppearbejde
  • Læsning
  • Mundtlig udtryksfærdighed
  • Samtale/diskussion
  • Skriftlig udtryksfærdighed

Progression

Der arbejdes med udgangspunk i vandløbet som økosystem. Herunder arbejdes der med fotosyntese, biotiske og abiotiske faktorer, energi i økosystemet, stofkredsløb og vandforurening. Vandløbet og søen sammenlignes.
I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor eleverne skal lave en makroindeks-undersøgelse.

Væsentlige arbejdsformer

Produkter

  • Skriftligt produkt

Arbejdsformer

  • Ekskursion
  • Eksperiment/laboratoriearbejde
  • Gruppearbejde
  • Klasseundervisning